מהי העלמת מס? – האם מדובר על עבירה פלילית?

מהי העלמת מס? - האם מדובר על עבירה פלילית?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

רבים אינם יודעים לנקוב בהגדרה של מהי העלמת מס. למעשה, מדובר על סדרה של פעולות מכוונות שהמטרה שלהן היא לדווח על הכנסות נמוכות לעומת ההכנסות האמיתיות, מה שימנע מהנישום לשלם את מס האמת. המחוקק מחשיב אנשים שמעלימים מס עברייני מס והמחוקק מחמיר עם עבריני המס. יש להבין מה החוק לגבי העלמת מס ומה הם העונשים המוגדרים בחוק. קיימות דרכים רבות להעלמת מס כגון:

  • אי דיווח נכון על הכנסות
  • הוצאות פיקטיביות
  • הנאה מהטבת מס או פטור בגין דיווח כוזב לרשויות המס
  • דיווח על הוצאות שלא קשורות לבית העסק כאשר הן מדווחות כהוצאות עסקיות
  • דיווח על עסקאות כוזבות אשר לא בוצעו בפועל
  • החזקת נכסים והון בחו"ל וקבלת הכנסות מאותם נכסים ואי דווח על ההכנסות לרשות המסים

 

מדינת ישראל, רואה בחומרה פגיעה גבוהה בהכנסותיה ממיסים. ולכן, אנו רואים כי בשנים האחרונות חלה החמרה בכל הנוגע לעבירות מס ובמיוחד להעלמות מס.

העבירה החמורה ביותר מעבירות המס בפקודת מס הכנסה

סעיף 220 לפקודת מס הכנסה, קובע את אחת מעבירות המס החמורות בפקודת מס הכנסה, כאשר אדם במזיד ומתוך כוונה להעלים מס או להתחמק ממס או בכוונה לסייע לאחר להתחמק מתשלום מס, עבר אחת העבירות המפורטות מטה – דינו עד 7 שנות מאסר, קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, פי שניים מהסכום שאותו אדם העלים, שהתכוון להעלים או שסייע להעלים או שני העונשים גם יחד.

למעשה מי שאינו יודע מהי העלמת מס ומהן התוצאות של עבירה זו, חייב לדעת, כי מדובר  בעבירה פלילית. המדיניות החדשה היא להילחם בתופעה זו ולעוקרה מן השורש, היות ומדובר במכת מדינה.

יש לציין, כי עונשי המאסר בגין עבירת העלמת מס, עשויים להגיע אפילו עד 7 שנות מאסר. יש לציין, כי אם מדובר בעבירה טכנית שקשורה למשל לדו"ח, כאשר אנשים מסוימים סבורים כי הכנסה מסוימת אינה צריכה להיחשב בדו"ח, כך שעשו זאת מתוך תום לב ולאחר שמישהו שמבין  בתחום הנהלת חשבונות או יועץ מס, העיר את תשומת ליבם והם תיקנו את טעותם ושילמו את המס הנדרש. אך מצד שני, ישנם בעלי עסקים, אשר מעלימים הכנסות מהדו"ח השנתי בזדון. 

לשם כך, ישנם חוקרי מס המבצעים חקירות בכל מיני שיטות, למשל חקירה סמויה ללא ידיעתו של הנישום, עוד לפני שהוא יובא לחקירה ברשות המיסים. מי שאינו מודע להגדרה של מהי העלמת מס, עבירה זו, יכולה להיכנס לקטגוריות של: עבירת פשע, עבירת עוון ועבירת חטא המוזכרות  בקטגוריה של דיני עונשין ועם עונשי מאסר מקסימאליים של בין 5-7 שנות מאסר.

הרף הנמוך והרף הגבוה של ענישה בגין העלמת מס

יש לציין, כי בחוקי המס, ישנו סיווג של עבירות מס מהותיות ועבירות מס טכניות. לסוג הראשון, קיים רף ענישה גבוה יותר ואילו סוג השני שהוא עבירה טכנית, רף הענישה יהיה נמוך יותר. האם הוזמנתם לחקירה במשרדי מס ההכנסה, יש להיעזר עם עו"ד המתמחה בעבירות הצווארון הלבן ובדין הפלילי, על מנת שיוכל להכין אתכם לקראת החקירה, לקרוא את האישום נגדכם, כך שיוכל להשתמש באסטרטגיה משפטית מתאימה, אשר תסייע להקל בעונש. 

למעשה, עבירת עוון הינה עבירה פלילית, כאשר עונש המאסר בפועל הוא בין 3 חודשים לבין 3 שנים. עבירת חטא, העונש המרבי עליה הוא 3 חודשי מאסר ואילו עבירת פשע, העונש על עבירה זו עשוי להגיע מעל ל-3 שנים מאסר.

ומה אם העבירה נעשה שלא בכוונת זדון?

לא מן הנמנע שלעתים עבירות מס ייעשו עקב טעות אנוש דוגמת חוסר שימת לב מטעם בעל או בעלת העסק. שכחת הוצאת חשבוניות והתנהלות לא תקינה, גם היא נחשבת לעבירה מס, ולא משנה עד כמה היא נעשתה בתום לב.

ועם זאת, המחוקק אכן יודע להבדיל בין עבירות מס טכניות לבין עבירות מס מהותיות. רשויות המס עלולות להטיל קנס על בעל או בעלת עסק אשר שוכחים להוציא את החשבוניות, אך הדבר לרוב לא יחשוף אל הליכים פליליים.

במקרים שכאלו, הרי שמומלץ להיוועץ עם גורמים מקצועיים שיסייעו בהתנהלות החשבונאית והכלכלית דוגמת יועצי מס, רואי חשבון או יועצים עסקיים אשר יבחנו את ההתנהלות הכוללת.

לימוד של ניהול עסק נכון והימנעות מטעויות קריטיות בדיווחי המס, יכולים לסלול את הדרך לא רק לעמידה באמור בחוק, אלא גם לעסק משגשג יותר.

התייעצו עמנו

להתייעצות עם עורך דין צווארון לבן ניתן להשאיר פניה באתרנו או ליצור עמנו קשר טלפוני 24/7.