איך להשיג פיצויים מהעבודה גם אם התפטרתם בעצמכם

איך להשיג פיצויים מהעבודה גם אם התפטרתם בעצמכם
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

אל תחששו לבקש פיצויים מהעבודה אפילו אם יזמתם את העזיבה

ההחלטה לעזוב את התפקיד ובמיוחד אם מדובר בתקופת העסקה ארוכת שנים, ככל הנראה לא הייתה קלה עבורכם. אפילו אם באופק כבר יש לכם משרה חדשה שממתינה לכם, אין סיבה שלא תעמדו על קבלת כל הזכויות המגיעות לכם, לרבות פיצויים מהעבודה הקודמת. ייתכן שבגלל שאתם יוזמים את העזיבה, הפרידה מכם תהיה קשה לממונים עליכם, שלעיתים עלולים אף למנוע מכם את מלוא התנאים שהחוק אמור להעניק למתפטרים. מקרים כאלה נפוצים מאוד למרבה הצער, במיוחד בקרב עובדים שאינם בקיאים בחוקים הקשורים למקומות עבודה ובוחרים "לסיים וללכת" ובכך, למעשה, מפסידים כספים רבים.

מתי עובדים זכאים לקבל פיצויים מהעבודה?

קבלת פיצויי פיטורין לרוב מיוחסת לאנשים שקיבלו מכתב פיטורין, משמע שסיום ההעסקה היה ביוזמת המנהלים ולא ביוזמתם. היקף הכספים המגיעים לעובדים כאלה תלוי בתקופת ההעסקה, בגובה השכר החודשי ובמאפייני שכר אישיים וספציפיים של העובד שפוטר. עם זאת חשוב לדעת כי החוק הישראלי מגדיר מצבים מסוימים, שבהם גם מתפטרים יהיו זכאים לקבלת פיצויים, כלומר שבחלק מן המקרים גם עזיבה ביוזמת העובד תזכה אותו בכסף. אלו הם שניים מהם:

  1. בכדי לקבל פיצוי לאחר התפטרות, על העובד להשלים שנת עבודה אחת לפחות אצל אותו המעסיק.
  2. במידה שהעובד צבר כספים בקופות גמל, ביטוח מנהלים, פנסיה וכדומה – הוא זכאי לקבלם גם אם יזם בעצמו את העזיבה.

מומלץ שהעובד, בטרם יעשה את הצעד, יבדוק בסיוע של איש מקצוע כמו עורך דין לענייני עבודה את כלל הנושאים והתהיות הנוגעים לסיום העסקה במקרה שלו, זאת בכדי להציגם בפני הממונים עליו בשעת הצורך וכן בפני בית המשפט, במידה וייתקל בסירוב של מנהליו "לשחרר" את דמי הפיצויים שלו בניגוד לחוק וייאלץ להגיש תביעה.

מה עושים במידה והמנהל מסרב לתת פיצויים מלאים?

כאשר מנהלים מסרבים לסייע למתפטרים לקבל את הכסף שלהם הנכלל בפיצויי הפיטורין שהם זכאים לו, הדבר יכול לגרום לעוגמת נפש רבה ולעיכוב רב של הכספים. מרבית העובדים בישראל אינם מתמצאים בכל הנוגע לסכומים שצברו בקרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים שלהם, כמו גם בהפרשים לצורך פיצויים שבוצעו לאורך שנים. מנהל מחויב לאפשר לעובד שהתפטר לקבל את הכסף הזה ויש ביכולתו לייעל משמעותית את הליך שחרור הכספים מן הארגון. כאשר ניכר כי מדובר בחוסר שיתוף פעולה על רקע שאיננו מקצועי ובעיקר אינו חוקי, כמו גם אם המנהל אינו מסכים להעניק לעובד פיצויים מטעם הארגון על אף שהוא זכאי להם – יש מקום להגיש תביעה.

שימו לב לזכויות נוספות שייתכן ומגיעות לכם

לאחר שסיימתם תקופת העסקה ארוכה של שנים באותו המקום, כדאי לעשות "בדק בית" מעמיק ולבחון גם את האפשרות לקבל כספים שלא ידעתם שמחכים לכם, כדוגמת החזרי מס. התייעצות עם מומחים בתחום, תקדם את קבלת הכספים ובכך תעזור למיצוי הזכויות שלכם כעובדים.