האם עבירה פלילית יכולה למנוע קבלת דרכון זר?

הנפקת דרכון זר לבעלי רקורד פלילי
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

דרכון זר לבעלי עבר פלילי

תשוקתנו כישראלים לדרכונים זרים אירופיים ידועה מזה שנים ארוכות, אך נדמה כי בשנים האחרונות הדבר הולך ותופס תאוצה בעיקר לאור סוגיית מגורשי ספרד. מספיק לרפרף קצת ברשת האינטרנט כדי לראות מגוון רחב של עורכי דין המציעים את שירותם לליווי משפטי מקיף עד להוצאת הדרכון הנכסף.

ואכן, קבלת דרכון זר טומנת בחובה פרוצדורה לא פשוטה כלל, ויש שיגדירו זאת כביורוקרטיה במיטבה. אם כך הדבר, ניתן רק לדמיין את מידת הקשיים שממשלות אירופיות יערימו בהיוודע כי מבקש הדרכון הינו אדם בעל עבר פלילי.

הדוגמה הפורטוגלית

אין זה מקרי כי במאמר זה בחרנו להתייחס באופן פרטני אל דרכונים פורטוגליים. לאור העבר ההיסטורי העשיר של יהודי הארץ, פורטוגל החלה בתהליך המקל באופן משמעותי על ישראלים המעוניינים בהוצאת הדרכון וכל שכן המבקשים להפוך לאזרחיה. ועם זאת, כמו כל ארץ אחרת, גם פורטוגל איננה מעוניינת לקבל בזרועות פתוחות אנשים בעלי עבר פלילי.

גם אלו אשר אינם מחזיקים ברקורד עברייני, ושרק מחזירים ברישום שזמנו כבר חלף ועבר, עדיין ימצאו את הפרוצדורה להפקת הדרכון כמאתגרת עד לעתים בלתי אפשרית.

הימנעות מהפקת הדרכון

אם במקרים רגילים מוטב לשכור עורך דין, הרי שבהפקת דרכון פורטוגלי עבור בעלי רקורד פלילי הדבר הוא כמעט בגדר הכרח. מקבלי ההחלטות בפורטוגל נחשבים עוד למקלים באופן יחסי, והם מספקים מעין הפרדה מסוימת בין עבירות פליליות קלות לבין אלו החמורות. ועם זאת, מוטב להציג את מלוא העובדות והטענות בצורה ברורה וסדורה, וזאת כדי לפלס את הדרך נכונה עד להשגת הדרכון.

חשוב לקחת בחשבון כי החוק הישראלי איננו מתכתב במדויק עם החוק הפורטוגלי. עבירה שדינה X שנות מאסר בפועל, יכולה להתפרש בפורטוגל ככזו שעונשה הוא Y שנות מאסר. פרט זה הוא חשוב ואף קריטי שכן פורטוגל איננה מתירה את מתן הדרכון עבור מי שמתוקף חוקיה הפנימיים, אמור לרצות מאסר של 3 שנים. היבט שכזה נבחן בקפידה על-ידי עורך דין אשר פועל להציג את מלוא הנסיבות ואת ההוכחות לכך שגם החוק הפורטוגלי יכול להקל בנושא.

האם זה יכול לקרות לכל אחד?

למרבה הצער, עד כמה שנרצה להאמין כי הממשל הפורטוגלי הוא מקל כפי שמצטייר מן הפסקה לעיל, הרי שאף מדינה (וזכרו כי זו רק דוגמה בלבד) איננה ששה לקבל עבריינים שישהו בארצה. לכן, גם הרשעה פלילית אשר איננה מהווה איום על חיי אדם ועודנה דינה הוא 3 שנות מאסר ומעלה, הינה בעייתית ומאתגרת. מעבירות כלכליות ועד לעבירות תנועה, ניכר כי הדרך לקבלת הדרכון רצופה בקשיים.