הלבנת הון – תופעה פלילית מהחמורות בארץ ובעולם

הלבנת הון – תופעה פלילית מהחמורות בארץ ובעולם
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

מבוא על הלבנת הון מן ההיבט הפלילי

בנובמבר 2016 הודיעה ממשלת הודו על החלפת כל שטרות הכסף הישנים בשטרות חדשים. ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, הודיע שפעולה זו תגביל את כלכלת הצללים ואת הלבנת ההון ותצמצם את השימוש במזומנים לא חוקיים ומזויפים למימון פעילויות לא חוקיות.

לאחר הכרזה זו נוצר לחץ אדיר ומחסור ממושך בשטרות כסף. אנשים שביקשו להחליף שטרות נאלצו לעמוד בתורים ארוכים כדי להספיק לעשות זאת בזמן. השמועות סיפרו על לא מעט אנשים אשר השיגו את כספם הרב בדרכים לא כשירות והסתירו אותו בבית במקום בבנק, נותרו עם ניירות חסרי כל ערך. החלפת השטרות היא אחד הכלים למאבק בהלבנת הון. אבל במקרה של הודו, בדיקות שנערכו כשנתיים לאחר החלפת השטרות גילו שהממשלה נכשלה במטרתה לטהר את הכלכלה מהכסף השחור.

על ארגון FATF

לאחרונה התקבלה ישראל לארגון ה-FATF (Financial Action Task Force), ובכך היא מצטרפת לקבוצה קטנה שקובעת את הכללים על פיהם יפעלו מדינות העולם בתחום הפיננסי.

ארגון ה-FATF הוא כוח משימה לפעולה פיננסית, גוף בין ממשלתי שהוקם ב-1989. מטרות הארגון הן לקבוע תקנים ולקדם יישום אפקטיבי של אמצעים משפטיים, רגולטוריים ותפעוליים כדי להיאבק בהלבנת הון, במימון טרור ובאיומים אחרים הקשורים לשלמותה של המערכת הפיננסית הבינלאומית. למעשה, ה-FATF הוא גוף קובע מדיניות הפועל לטובת ייצור רצון פוליטי שנדרש כדי להביא לרפורמות חקיקה ולרגולציה בתחומים אלה במדינות העולם.

ארגון זה פיתח סדרה של המלצות הנחשבות לתקן בינלאומי במאבק בהלבנת הון, במימון טרור ובשגשוגו של נשק להשמדה המונית. המלצות אלה מעודכנות מעת לעת על מנת להבטיח שהן יישארו מעודכנות ורלוונטיות. ההמלצות נועדו ליישום אוניברסלי.

ה-FATF עוקב אחר ההתקדמות של החברים בארגון ביישום האמצעים הכרחיים, הוא סוקר את הטכניקות להלבנת הון ולמימון טרור ומקדם אימוץ של אמצעים מתאימים נגדם ויישומם ברחבי העולם. בנוסף, הארגון משתף פעולה עם בעלי עניין בינלאומיים כדי לאתר פגיעות ברמה הלאומית על מנת להגן על המערכת הפיננסית הבינלאומית מפני שימושים לרעה.

ומה קורה בישראל?

בישראל המאבק בהלבנת הון יוצא מתוך נקודת הנחה שחוק אשר יצמצם את השימוש במזומנים, יוכל לפגוע בפעילות הפלילית, בהון השחור ובהלבנת ההון. איך החוק עושה זאת? החוק כולל כמה הגבלות על שימוש במזומנים ובהמחאות. הגבלות אלה חלות על כל מי שהוא עוסק, אינו עוסק, על תיירים ועל כל מי שנותן שירות עסקי כמו רואי חשבון או עורכי דין. המשמעות היא שאם למשל מגיע לביתכם שרברב כדי לתקן את האינסטלציה בבית ומחיר העבודה הוא מעל 11,000 שקלים, תוכלו לשלם במזומן רק 10% מהעסקה.

> זקוקים לייעוץ של עורך דין בענייני הלבנת הון? לחצו כאן.

שימוש בטכנולוגיה למניעת הלבנת הון

טכנולוגיה היא מרכיב אחד מתוך המשמש ככלי למאבק הגלובלי כנגד הלבנת הון. באמצעים כלים טכנולוגיים עדכניים, יכולים ארגונים לשפר את יכולתם להפחית את הסיכון לפשיעה כלכלית. כיוון שמדובר בנושא מורכב מאוד, ישנן חברות פיננסיות המעמידות לרשות הלקוחות שלהן מערכת כלים וטכניקות אוטומטיות שנועדו לסייע להם לעמוד באתגרים המורכבים הקשורים לציות לחוקים הנוגעים להלבנת הון.