ייצוג משפטי של עבירות סמים בצבא

ייצוג משפטי של עבירות סמים בצבא
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

המערכת האזרחית והמערכת המשפט הצבאית הן שתי מערכות נפרדות המתנהלות בצורה שונה באופייה והערכים שלה, כאשר קיימות עבירות פליליות הייחודיות לצבא שבהם נוהגים סדרי דין צבאיים שונים. בצבא, פקודת הסמים, התשל"ג 1973.

על מערכת המשפט הצבאית בגין עבירות סמים

חשוב מאוד להבין כי כאשר הרשעה פלילית הנקבעת בידי בית הדין הצבאי בגין החזקה או שימוש של סמים משפיעה גם לחיים האזרחיים שלאחר השחרור הצבאי מצה"ל. לצערנו, עבירות סמים בצבא הן שכיחות שעליהם צהל מתמודד עימם בתדירות רבה ומערכת המשפט הצבאית מחמירה מאוד מהמערכת המשפט באזרחות ורואה בשימוש בסמים כעברה חמורה העלולה להוביל לסיכון בחיי אדם ופגיעה בביטחון המדינה. כך, בצה"ל עבירות בגין עבירות סמים חלה על כל חייל בשירות סדיר ומילואים. החוק יחול גם כאשר מדובר בעבירה שנעשתה במהלך השירות וניתן באמצעות עורך דין משרד הביטחון להעמיד לדין חייל גם לאחר שחרורו.

עבירות סמים בצבא

לפי פקודת הסמים המסוכנים, התשל"ג 1973 השימוש והחזקה של סמים בצבא נחשבות לעבירות הנפוצות ביותר ונתפסת כפגיעה חמורה במשמעת הצבאית ובמוכנות של הצבא לנהל כוח אדם בעת הצורך. הפקודה מגדירה מה נחשב סמים מסוכנים וכמות השימוש בהם. יחסו המחמיר של הצבא לעבירות סמים מתבטא בשאלת מעצר החייל החשוד בביצוע עבירת פקודת הסמים המסוכנים או עבירות סמים אחרות כמו: ייבוא וייצוא, החזקה שלא לצריכה עצמית, הספקה ועוד וכן, בשאלת העמדתו לדין בפי הערכאה המשפטית וביחס גם לעונש הצפוי לו או מאסר מותנה, מאסר על תנאי או מאסר בפועל, הורדה מכל דרגה, פסילת רישיונות . פנים נוספות לעניין, קיימת גם בחוק השיפוט הצבאי עבירה ייחודית שעניינה בסירוב להימנע מבדיקה לגילוי סמים לפי צו קצין שיפוט בכיר בניסיון למנוע שיבוש הליכי החקירה בתחום הסמים. בסיום המשפט הצבאי, החייל יובא לוועדת הסמים שתבחן האם החייל ישוחרר מהשירות הצבאי בגין העברה והיא זו שתקבל את ההחלטה. כדאי לדעת שבמידה והחייל ישוחרר הוא לא יהיה זכאי להטבות השונות שאליהם זכאים חיילים משוחררים. יותר מכך, הרשעה בבית הדין צבאי בגין עבירות סמים גוררת עימה רישום פלילי הנרשמת גם במאגר הרישום פלילי במשטרה האזרחית – משטרת ישראל, ורישום זה עשוי להוות מכשול בהמשך דרכו של החייל ברישום ללימודים אקדמאים, קבלת עובדה ובכל מקום שידרוש ממנו בהצגת תעודת יושר.

חשיבות עורך דין פלילי בגין תביעה כנגד משרד הביטחון לקבל פיצויים או קצבה

בשביל לשמור על זכויותיהם של החיילים העומדים בפני הדין הצבאי בגין ביצוע עבירות סמים החמורה, חייב להיעזר בייצוג משפטי בעזרתו של עורך דין פלילי מומחה אשר יגיש תביעה כנגד משרד הביטחון עבור קבלת פיצויים או קצבה. עורך דין פלילי בקיא בדיני צבא, שולט ומכיר היטב את המערכת הצבאית יילווה את החייל לאורך כל השלבים במטרה לבצע את המיטב ולהביא לסיום הפרשה במינימום נזקים בעזרת ייעוץ משפטי מקצועי. חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי מוקדם ככל שניתן בשביל להביא לטיפול משפטי מהיר ולהביא לסגירת התיק נגד החייל בצורה הטובה ביותר – לזיכויו או להפחתת עונשו, למנוע השלכות מקצועיות ואישיות ברישום פלילי וקבלת פיצויים או קצבה.