מהי עבירת זיוף?

מהי עבירת זיוף?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

בין העבירות הידועות בחוק העונשין התשל"ז 1977, ואחת מן העבירות הפליליות החמורות היא עבירת זיוף. יש לציין, כי זיוף, ניתן לבצע במגוון דרכים ועל עבירה מסוג זה ביהמ"ש מתייחס בחומרה רבה. 

בחוק העונשין מוגדרת עבירה זו ופירוט של עבירות זיוף בנסיבות מיוחדות ובמקרים חמורים במיוחד. העונש הקל ביותר על זיוף הוא שנת מאסר אחת לכל מי שיואשם בזיוף מסמך. אם יוכח כי למבצע העבירה,  הייתה כוונה להשיג דבר מה באמצעות פעולת הזיוף, הוא ייאסר ל-3 שנים, כאשר העונש החמור ביותר על עבירה זו הוא 5 שנות מאסר והכוונה היא לזיוף בנסיבות מחמירות. 

לדוגמא, סעיף 420 לחוק העונשין, מגדיר את עונשו של מי שעושה שימוש במסמך מזויף וקובע כי: 

"המגיש או מנפק מסמך מזויף או שהוא משתמש בו בדרך אחרת, כאשר הוא יודע כי המסמך מזויף, דינו כמי שזייף את המסמך"

ההבדל בין החזקת מסמך מזויף לבין מי שזייף מסמך

ישנו הבדל מהותי, בין מי שמחזיק במסמך מזויף לפני שבכלל עשה בו שימוש לבין מי שזייף מסמך, כאשר הזיוף היא עבירה פלילית חמורה, גם אם עדיין לו ביצע שימוש במסמך זה. 

למשל בנושא ש מי שמחזיק במסמך מזויף שעדיין לא עשה ב כל שימוש, התמונה ממש אינה ברורה ולכן, סעיפו החוק שותקים במקרה זה.

בעידן הטכנולוגי של היום קל לזייף מסמכים

בעידן של היום, עם תוכנות משוכללות, פוטושופ, קל מאוד לבצע עבירת זיוף. היום ניתן למצוא זיוף של מסמכים, מטבעות, צוואות, חתימות, זהויות, מרשמים רפואיים ועוד, כאשר העונש המרבי עליהן כאמור הוא 5 שנים. 

כאשר נאשם מובא למשפט בגין זיוף, התביעה תצטרך לספק פירוט רחב בנוגע להיקף המרמה ולסכום הכספי המדובר. כמו כן, התביעה תצטרך להוכיח את הנזקים שנגרמו או נזקים שעשויים היו להיגרם. ככל שהנסיבות חמורות יותר, כך העונש יהיה חמור יותר. 

קיימים 3 סוגים של עבירות זיוף

הסוג הראשון של עבירת זיוף  הוא הכנת מסמך "מתחזה" ומטעה שנערך רק למטרת השגה או קידום ענייניו הבלתי חוקיים של מבצע העבירה.

הסוג השני של זיוף הוא, שינוי מסמכים שלא כדין במטרה לרמות מבלי שניתנה סמכות לכך. בדרך כלל, שינוי המסמכים יכול לכלול שינוי של סכום כספי, תאריך, זהות שם, תמונה וכדומה. 

הסוג השלישי של זיוף, הוא חתימת מסמך בשם אדם אחר או בשם דומה, מבלי שניתנה רשות לכך או סמכות, כך שהמסמך נחתם כאילו ע"י אותו אדם. 

אלה הם מסמכים מקוריים א כאלה שהם מועתקים, אשר אינם כוללים את החתימה המקורית כמו צוואות, מסמכים רפואיים, תצהירים למיניהם ועוד. יש לציין כי זיוף יכול לכלול גם שטרות כסף, שרטוטים, תעודות זהות, דרכונים וכדומה.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

העונש בגין עבירות זיוף תלוי במגוון גורמים

כמו שאר התחומים במשפט הפלילי, גם עונש על עבירות זיוף, תלוי בכל מיני גורמים. 

ביהמ"ש יבחן כל בירה של זיוף לגופה ויבדוק, אם הנאשם היה מודע לעובדה כי מדבר בזיוף וכן, כמה היה מעורב בעבירה זו. 

למשל ישנם אנשים שהשתמשו במסמך מזויף, מבלי שידעו על כך, כאשר סברו כי המסמך אינו מזויף, מצד שני,  אדם שהשתמש במסמך כאשר הוא ביודעין הסתכן בעבירה שנקראת "שימוש במסמך מזויף", העונש על עבירה זו, יגיע לשנת מאסר בפועל. 

קיים הבדל מהותי לעונש של אדם אשר זייף כרטיסי אשראי ביודעין באמצעות רכישות מקוונות למטרת ביצוע רכישה במרמה.

הואשמתם בעבירת זיוף? – פנו מיד לעורך דין פלילי הבקיא בתחום

אם הורשעתם  בעבירה פלילית חמורה, כגון עבירת זיוף, רק עו"ד פלילי המומחה בתחום, יוכל לבחון את סיכויי ההצלחה או הקלת העונש במשפט עוד לפני הכרעת הדין.  

עו"ד פלילי יקרא את התיק לעומק וימצא אסטרטגיה משפטית מתאימה בהתאם למקרה ואף יוכל לומר לכם מה הסיכויים שלכם להפחית בעונש, או אולי תוכלו אפילו לצאת זכאים מאשמה.

לקבלת מידע נוסף ניתן להשאיר פניה באתרנו או ליצור עמנו קשר טלפוני 24/7.