עבירת הפצת סרטונים אינטימיים

עבירת הפצת סרטונים אינטימיים
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

בהתאם לסעיף 3(א)(5א) לחוק מניעת הטרדה מינית, פרסום, צילום של סרט או הקלטה של אדם, או הפצת סרטון אינטימי בעל אופן מיני, ללא ידיעת המצולם, מהווה עבירה פלילית. 

עבירת הפצת סרטונים אינטימיים הינה מכת מדינה. לפני 3 שנים, תוקן החוק למניעת הטרדה מינית, אשר נקרא גם "חוק הסרטונים".  חוק זה קובע, כי פרסום סרטון, הקלטה או צילום של אדם ללא הסכמתו, כאשר הסרטון או ההקלטה , או התצלום, מתמקדים במיניותו של אדם, כאשר הפרסום עשוי לבזות או להשפיל, עבירה זו, תיחשב כעבירה מינית. יש לציין, כי העונש על עבירה זו הוא 5 שנות מאסר. הסעיף הוא 2(4) לחוק הגנת הפרטיות התשמ"א-1981 והוא קובע כך: 

"פרסום או תצלום של אדם ברבים, בנסיבות שבהן עלול הפרסום להשפילו או לבזותו, מהווה עבירה פלילית, אשר דינה חמש שנות מאסר". 

כמו כן, סעיף 34 כ"ד לחוק העונשין, מגדיר מה נחשב לפרסום אם בכתב, דבר דפוס או חומר מחשב. כמו כן, פרסום תמונות אינטימיות ברשתות החברתיות, נחשב כפרסום מכוח החוק. התיקון  החדש לחוק, נעשה עקב ההתרחבות של תופעת פרסום הסרטונים בעלי אופן מיני ברשתות החברתיות.

עבירה הקשורה להטרדה מינית, הגנת הפרטיות ואיסור לשון הרע

עד כאן, אנו רואים, כי עבירת הפצת סרטונים אינטימיים יש לה חזקה בשלושה חוקים מהותיים שהם: חוק הגנת הפרטיות המוזכר בסעיף 5 לחוק כאשר העונש על עבירה זו הוא 5 שנות מאסר על המפרסם או על מפיצי הסרטון. 

גם חוק איסור לשון הרע, קשור לעבירה זו, אשר מוזכר בסעיף 6, כאשר העונש על עבירה זו הוא שנת מאסר אחת של מי שפרסם או הפיץ דבר מה שפגע, השפיל או פגע בחייו של אדם.   בתי המשפט בישראל, מעוניינים למגר ככל שניתן את התופעה החמורה של פגיעה בפרטיות ובמיניות של אדם ולכן, היא מחמירה בעונשים בשנים האחרונות.

עבירות הפצת סרטונים אינטימיים אשר הופכות לחמורות יותר לפי הנסיבות של העבירה

ישנן עבירות נוספות שנעשות יחד עם עבירת הפצת סרטונים אינטימיים, כגון: 

  • סחיטה
  • תקיפה
  • איומים
  • חבלה גופנית חמורה
  • וכדומה. 

לעבירות המתווספות לעבירה זו קיימות השלכות על המשך הטיפול בחקירה. לפרקליטות המדינה, הגיעו בשנים האחרונות, תיקי חקירה רבים. 

פרקליט המדינה, פרסם הנחיה אשר מטרתה הייתה, לקבוע מדיניות אחידה לגבי העמדה לדין וליצור הרתעה  אפקטיבית לעבריינים.

הבעיה הגדולה ביותר היא, הדרך של הפרסומים של תמונות אינטימיות ברשת, במיוחד ברשתות החברתיות, היות וסרטונים אלה תוך זמן ממש קצר, הופכים לסרטונים ויראליים וקשה יהיה לעצור את הפצת הסרטון.

פנו לעורך דין פלילי ברגע שהפיצו תמונה אינטימית שלכ ברשתות החברתיות

גם אם פרסמו תמונות בעלות אופן מיני ברשתות החברתיות, אסור להתייאש.היות וישנן דרכים אשר יסייעו במקרים אלה. למשל גוגל, פרסמה בשנת 2015, כי היא משנה את המדיניות ומתחילה להיעתר לבקשות הסרה מאינדקס החיפוש תכנים שמהווים עבירת הפצת סרטונים אינטימיים. מצד שני, הזמן הוא קריטי ולכן, אם הפיצו סרטונים שלכם שהם בעלי אופי מיני, עליכם לפנות הן למשטרה הקרובה אליכם ובמקביל עליכם לפנות לעורך דין פלילי אשר מנוסה בתיקים מסוג זה.

ומה אם נפגע עבירת הפצת סרטונים אינטימיים הוא קטין?

היום, הנוער אין לו גבולות ולכן, רוב התלונות בדבר עבירת הפצת סרטונים אינטימיים, הינן בקרב בני הנוער, אשר נמצאים במרבית שעות היום והלילה ברשתות החברתיות. ישנה הרבה נקמה במעשים אלה, כך שדי בקנאה כלפי נערה בכיתה, על מנת שניתן יהיה להפיץ סרטונים בעלי אופי אינטימי ברשתות החברתיות. 

במקרה זה, על הורי הנער/ה להגיש תלונה בתחנת המשטרה וכן, לתבוע את הנערים שהפיצו את הסרטונים ברשת באמצעות עורך דין פלילי.

התייעצו עמנו

לקבלת מידע נוסף ניתן להשאיר פניה באתרנו או ליצור עמנו קשר טלפוני 24/7.