עבירות פליליות במשפחה

עבירות פליליות במשפחה
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

ביצוע עבירה פלילית במשפחה

עבירות פליליות בכלל מגונות ונפסדות, אבל עבירות פליליות בתוך המשפחה הן לא רק בלתי נסבלות אלא בלתי נסלחות- בין שהן עבירות של אלימות פיזית ובין שהן- קל וחומר- עבירות מין. מה שהופך את הטיפול בעבירות בתוך המשפחה למורכב כל כך הוא המעורבות של רגש (גם אם חולני), קשר דם, תלות, אינטרסים מנוגדים ועוד. בליבת המורכבות הזו נמצאים ילדים, העלולים לשלם את המחיר הגבוה ביותר על סכסוך הוריהם.

החוק מייחס חומרה יתרה לעבירות בתוך המשפחה. העונשים משקפים זאת. לא אחת נזקקים לא רק קרבנות העבירה אלא גם המחוללים אותה, ולא אחת בעיקר הם, להגנה משפטית. זו הסיבה לצורך בשכירת שירותיו של עורך דין גירושין בסכסוכים המתגלעים בתוך המשפחה, בעיקר כשהם מגיעים לכדי ביצוע עבירות פליליות.

עונש כפול ומכופל

המחוקק קבע עונשים כבדים וחמורים למבצעי עבירות פליליות בתוך המשפחה, לדוגמה: עבירת תקיפה רגילה שהעונש בגינה הוא שנתיים מוכפלת לארבע שנים כאשר היא מתבצעת במסגרת המוגדרת כאלימות במשפחה. דוגמה נוספת: חבלה בזולת, אשר העונש בגינה הוא עד שלוש שנות מאסר, מוכפלת לשש שנים כאשר היא מתבצעת כלפי בן זוג ועוד שנת מאסר נוספת כאשר היא מתבצעת כלפי חסר ישע או קטין.אותו דין גם לגבי פציעת אדם.

דווקא משום שעבירות פליליות בתוך המשפחה מתבצעות בחדרי חדרים, בהיחבא, הרחוק מעין הציבור, עשוי היות משקל לכל בדל ראיה. כאשר בהעדר ראיה חפצית או אחרת, מה שיש הוא קרב גרסאות, "מלה מול מלה"- עלול להיות קושי להוכיח עבירה, לכן נדרש ייצוג של עורך דין גירושין שיכול לסייע למרשו לבסס את גרסתו.

כשהבית אינו המבצר

ביתו של אדם אינו רק מבצרו; הוא אמור להיות אזור הנוחות והביטחון שלו, המקום שבו הוא מוגן מכל. עבירות במשפחה מערערות את היסודות האלה, את תפיסת העולם. הן מטלטלות, גורמות לנזק נפשי עצום, לבד מנזק פיזי, ככל שזה נגרם. כאשר הצד הנפגע שרוי בסערת רגשות ובמצוקה מתמשכת, ייצוג משפטי נותן לו משענת, סעד, תחושה שהוא לא לבד.

לא אחת נזקקים קרבנות העבירות לאישוש טענתם לפגיעה לעזרת גורמים שונים. לדוגמה: כאשר אישה סובלת מאלימות כלכלית, מהעדר אמצעים לרכוש דברים (כרטיס אשראי נלקח ממנה, אין לה אפשרות להשתמש בכספומט ועוד) עלול להיווצר קושי להוכיח פגיעה מאלימות, ולשם כך עשויים להידרש להוכחת נזק אנשי מקצוע שונים, אשר לעדותם עשוי להיות משקל חשוב בתיק.

תלונת שווא

לא אחת מוצאים עצמם בני או בנות זוג במשפחה ( על פי רוב – גברים) קורבנות של תלונת שווא המוטחת בהם על ידי בת זוגם. המצב מחמיר ומחריף במיוחד כאשר מוגשת תלונה על הטרדה מינית או אף על ביצוע עבירת מין חמורה יותר. תלונה כזאת יכולה להיות מוגשת כדי ליצור עילה לכאורה להתרת הנישואין, לקבלת כסף, לנקות מצפון שמתייסר – בגלל בגידה למשל- ועוד. במקרים אלה לא נותר למי משנגדם מוגשת תלונה אלא לשכור את שירותיו של עורך דין גירושין מאומן ומיומן בהגנה.