עונש על אלימות במשפחה – מדוע בית המשפט נוטה להחמיר בעונשים?

עונש על אלימות במשפחה – מדוע בית המשפט נוטה להחמיר בעונשים?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

מעשי אלימות בתוך המשפחה, נתפסים בחומרה מיוחדת והם קשורים לעבירות פליליות. מה שמוכר לנו מהמושג "משפחה" הוא יחסי אהבה, אחדות , כבוד הדדי והרמוניה. ההפרה של יחסים אלה, גורמת לכך כי תופעת אלמ"ב (אלימות במשפחה) היא בניגוד חזק לצדק האנושי. גם הפעלת אלימות של החזק כלפי החלש, כגון אלימות כלפי האישה, ילד קטין או קשיש חסר ישע כגון הורים וכדומה, מוזכר בחוק העונשין התשל"ז בסעיף 218ג. העונש על אלימות במשפחה כלפי חסר ישע הוא מאסר בפועל למשך  7 שנים.

גם עבירות מין במשפחה, קשורות אל אלמ"ב למשל, הטרדות ואונס, מעשים מגונים ועוד. התייחסות זו, היא גם בנוגע לאלימות מילולית כגון: השפלות, איומים, קללות וצעקות, אך כאן ההגדרה לאלימות מילולית היא, לאלימות מילולית מתמשכת, אשר פוגעת נפשית בשאר בני המשפחה או בכולם. ישנם כמה סוגים שמגדירים עונש על אלימות במשפחה, כגון אלימות כלכלית, אשר במקרה זה, אינה  כרוכה במעשים אלימים, אם מהבחינה הפיזית, או אם מהבחינה המילולית, אך יצירת תלות של הנפגע/ת בפוגע. דוגמא לאלימות כלכלית היא: שלילת  כסף לנסיעות, מזון, קניות ועוד הגבלות של הפוגע לנפגע, מה שאינו מאפשר לקורבן לנהל חיים כתקנם.

ההבדל בעונש בין פגיעה בגין אלימות פיזית כלפי אדם שאינו בן משפחה וכלפי בן משפחה

על מנת שניתן יהיה להבין את ההבדל  המהותי, בין תקיפה אלימה של אדם שאינו בן משפחה, כאשר העונש על עבירה זו הינו מאסר בפועל של שנתיים ימים, תקיפת בת זוג עשויה להוביל לתקופת מאסר כפולה ואף יותר. התפיסה של המחוקק היא, שבמסגרת המשפחה, אמורים להיות יחסי אמון ואפילו תלות, כך שבן משפחה אמור להיות מוגן בביתו ובקרב בני משפחתו, כך שפגיעה אלימה, נתפסת כעבירה מאוד חמורה.

יש  לציין כי סוג עונש על אלימות במשפחה גם יכול להשתנות, לפי חומרת העבירה. למשל, במידה ולא קיימות ראיות לחבלה פיזית מהותית כגון: שריטות, סימני שטפי דם פנימיים, שברים וכיו"ב, אך מצד שני, קיימות ראיות ממשיות כי האישה הותקפה באמצעות בן זוגה, העונש על עבירה זו, יכול להגיע ל-4 שנות מאסר בפועל. כאשר מדובר על עבירת תקיפה, תוך גרימת חבלה חמורה, או פציעה בנסיבות מחמירות, העונש על כך, יהיה ממושך יותר, כך שהכול תלוי בהיקף הפגיעה וכן, בנסיבות העבירה. יש לציין, כי בכל מקרה, יינתן משקל מחמיר, כאשר מדובר בתקיפת בן/בת זוג, קטין או כל חסר ישע אחר שהוא בן משפחה בהגדרתו.

מהו העונש החמור ביותר בנושא אלימות במשפחה ובאילו נסיבות?

אם עונש על אלימות בשל חבלה חמורה, כאשר העונש המקסימאלי הקבוע בחוק הוא 7 שנות מאסר בפועל, הרי שאם משובר על עונש אלימות במשפחה הוא 10 שנות מאסר בפועל. 

העבירה החמורה במסגרת אלימות במשפחה  שהעונש עליה הוא הכבד ביותר, הוא חבלה בכוונה מחמירה, כאשר העונש עליה עשוי להגיע עד ל-20 שנות מאסר בפועל, בעוד שעבירה זו שנעשית כלפי אדם שהוא אינו מוגדר כבן משפחה הוא 4 שנות מאסר בפועל. 

בגלל חומרת הענישה במקרים של אלמ"ב, וכן, בגלל הכתם שעשוי להותיר רישום פלילי של אדם שהואשם באלמ"ב בגין תקיפת בת או בן זוג, מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי, אשר בקיא בכל הנושא של אלימות במשפחה. כמו כן, עוה"ד הפלילי, יוכל לחסוך מכם, עמידה בהליכים פליליים וכן, לפעול לצמצום העונש, באמצעות הכלים המשפטיים אשר עומדים לרשותו. 

להתייעצות עם עו"ד אלימות במשפחה, השאירו פניה באתר או צרו עמנו קשר טלפוני.