ההבדל בין אונס להטרדה מינית

ההבדל בין אונס להטרדה מינית
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

אונס  הוא עבירת מין חמורה ביותר. זוהי עבירה, אשר אדם שאונס את המתלוננת או המתלונן ללא הסכמתו. אונס עשוי להיות גם באמצעות השגת הסכמה תוך מרמה. יש לציין, כי אונס, עשוי להיות גם מצב, אשר אדם מקיים יחסי מין עם קטינה שטרם מלאו לה 14 שנה, גם אם הושגה הסכמתה למגע מיני. עבירות אינוס, כוללות גם יחסי מין עם מתלוננת או מתלונן הסובלים מבעיה נפשית. יש לדעת, כי אונס, אינו מסתכם בהחדרת איבר המין לגוף המתלוננת, כי אם גם החדרת חפצים לאיבר המין של הקורבן. 

עבירת האונס מוגדרת בסעיף 345 לחוק העונשין. יש לדעת, כי כל מנת שהעבירה תיחשב כעבירת אונס, ישנם שני תנאים בסיסיים. הראשון הוא, בעילה, והכוונה היא החדרת איבר מגופו של התוקף כגון איבר מין או אצבע, או החדרת חפץ מסוים ע"י התוקף לאיבר מינה של הנאנסת. יש לציין, כי ההבדל בין אונס להטרדה מינית, הוא בחומרת העבירה. עבירת הטרדה מינית היא פחותה הן מבחינת  העבירה עצמה וכן, בענישה.

מהי הטרדה מינית?

הטרדה מינית, היא התנהגות שאסורה בחוק. החוק למניעת הטרדה מינית, הוא לא רק חוק פלילי קלאסי, כי אם כזה שנועד להגן על המרחב הציבורי ולהגן על כבוד האדם. סעיף 6 לחוק, קובע כי הטרדה מינית והתנכלות, הן עוולות אזרחיות ולכן, ניתן לתבוע מטריד מינית, באמצעות תביעה אזרחית. המטריד מינית אדם, צפוי לעונש של עד שנתיים מאסר.

במידה והמטריד פרסם תצלום שמתמקד במיניותו של המתלוננת או המתלונן שלא בהסכמתו – דינו מאסר 3 שנים. למעשה הטרדה מינית, היא אינה תקיפה וחבלה בגוף או בנפש וזה למעשה ההבדל בין אונס להטרדה מינית.  ההטרדה המינית, פוגעת בכבוד האדם וחירותו, ובזכותו לשוויון הזדמנויות. ההטרדה המינית אף משפילה אותו ונעשית בניגוד לרצונו. יש לציין כי הטרדה מינית מתרחשת ונחשבת ככזאת, כאשר היא חוזרת ונשנית, אך אם ההטרדה המינית, נעשית תוך יחסי מרות של עובדת ומעביד, מורה לתלמידה, בין פסיכולוג למטופלת, או בין מפקד לחיילת, די בהטרדה מינית אחת, על מנת שההטרדה המינית תחשב כעבירה. 

כמו כן,ההתנהגות הפוגעת, עשויה להתבטא גם באופן מילולי, כאשר המטריד פוגע מילולית במוטרד/ת כאשר דבריו נאמרים על רקע מיני או אופי מיני. מיותר לציין, כי ההטרדה המינית היא במקרים מסוימים כגון מה שיראה לאחד כהטרדה מינית, יתפרש בעיני אחר כמחמאה. למרות זאת ישנם סעיפים שהם יוצאים מן הכלל כגון סעיפים בדיני העונשין העוסקים במעשים מגונים, סחיטה ואיומים.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

הטרדה מינית יכולה להיות של גבר כלפי אישה או אישה כלפי גבר

יש לציין, כי הטרדה מינית, יכולה להיות של גבר כלפי אישה, או אישה כלפי גבר. הכוונה של המחוקק, היא להרתיע מטרידים מיניים, אשר פוגעים בכבוד האדם. כאשר אדם מוטרד מיני, עליו לגבות את המעשה בעדים, או האפשרות השנייה, היא לתעד הטרדות מיניות שיש בהן אופי מיני של המטריד כלפי המתלונן או המתלוננת. אנו עדים למקרים רבים של הטרדה מינית, אשר נעשים במקום העבודה, כאשר אחראי בעבודה, מנהל או אדם בדרגה גבוהה בעבודה, מנצל את יחס המרות בינו לבין העובדת, כאשר הדבר נעשה שלא בהסכמתה והיא אף נפגעת ממעשים אלה ואינה חשה נוח בעבודתה. 

כנגד הטרדה מינית יש להגיש תביעה אזרחית בבית המשפט, אך אם מדובר בהטרדה מינית במקום העבודה יש להגיש תלונה בביה"ד האזורי  לעבודה. לרוב, השופט קובע פיצוי כספי ואם מדובר בהטרדה מינית  שהיא גם התנכלות לעובדת, סכום הפיצויים  יהיו עד גובה של 120,000 ₪

ההבדל בין אונס להטרדה מינית נעוצה באקט עצמו

אונס, מהווה עבירה של תקיפה מינית, כאשר התוקף רואה את הקורבן כחלש. אין מדובר על דחף בלתי מיני  בלתי נשלט, כי אם פשע שנעשה במודע, במטרה לשלוט בקורבן ולהשפילו כאשר הייתה מחשבה פלילית ומתוכננת מצד התוקף. בישראל הסטטיסטיקה מראה, כ אחת משלוש נשים עברה או תעבור תקיפה מינית. עבירות המין הן שונות ולכן, ניתן לראות את ההבדל בין אונס להטרדה מינית.

כאשר עבירת האינוס היא החמורה ביותר ואילו עבירה של הטרדה מינית, היא הכי פחות חמורה. אין מדובר במעשה פלילי, כשאר ההטרדה המינית היא מילולית ולא בוצעה תקיפה בגופה של המתלוננת. ההטרדה המינית לעומת זאת, מתבטאת בדיבור,, חשיפה בניגוד לרצון המתלונן או המתלוננת ואונס לעומת זאת, זה קיום יחסי מין שכוללים חדירה בניגוד לרצון המתלוננת. לסיכום – אם מדובר בעבירת אונס, יש להסתייע בעו"ד פלילי, ואילו אם מדובר בהטרדה מינית, יש להסתייע בעו"ד אזרחי.