עבירות מין בילדים

עבירות מין בילדים
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

אנו שומעים לאחרונה, מקרים מחרידים של עבירות מין בילדים, כאשר המקרים מתארים עבירות אינוס, התעללות מינית בילדים, אם התוך המשפחה ואם מחוצה לה. ילדים אלה גדלים עם פגיעות נפשיות קשות וצלקות לכל החיים. מדובר למעשה על חילול כבוד האדם, ניצול תמימות, אמון, חוסר הישע ואי היכולת בעצם, להתנגד באופן ממשי. פגיעה מינית בילדים, נעשית מתוך "פדופיליה" המוגדרת כמחלת נפש הבאה לביטוי במשיכה מינית לילדים.אנשים אלה, הופכים את הילדים לחפץ מיני לסיפוק צרכיהם. ישנם מקרים רבים, אשר התעללות מילית ועבריינות מין בילדים, נעשית גם במשפחה.

כיצד באה לביטוי פגיעה מינית בילדים?

פגיעה מינית בילדים, או בשם המוכר יותר, עבירות מין בילדים, באה לידי ביטוי באמצעות מגע באסרי המין, היחשפות של המבוגר בפני הילדים  ועד לכדי מגע מיני עם הילדים, החדרת איבר מין לגופם של הילדים, או החדרת חפצים אחרים לאברי מינם של הילדים ,בפיהם וכדומה. 

חוק העונשין, מגדיר את עבירות המין הנעשות בילדים לפי: אונס, מעשה סדום, מעשה מגונה ועוד. מתוך עבירות  אלה, ביהמ"ש גוזר את הענישה. המחוקק מחמיר בענישה, היות והוא מכיר בכוח הרב של המבוגר, אשר פוגע בילד וכן, בתלות, חוסר האונים והיעדר שליטה של קטין שהוא חסר ישע. יש לציין, כי הסכמת קטין שהוא מתחת לגיל ההסכמה המוגדר בחוק, היא חסרת משמעות ופוגעת  במי שיטען בטענה זו כטענת הגנה.

חובת הדיווח לרשויות החוק כאשר ילד נפגע כתוצאה מעבירה מינית

סעיף 368ד לחוק העונשין התשל"ז-1977, ותיקונו בשנת 1990,מסדיר את חובת הדיווח לרשויות החוק, לגבי עבירות מין שנעברו  בקרב ילדים ובני נוער ע"י האחראי עליהם. חובת הדיווח לרשויות החוק, חלה על בני משפחה בגירים. מי שיודע או חושד בהתעללות מינית או נפשית בילדי, חלה עליו חובת הדיווח לרשויות, אדם שלא ידווח, דינו מאסר ל-3 חודשים. 

המחוקק מחמיר בעבירות מין בילדים בתוך המשפחה ואת זה אנו רואים בסעיף 347(ב)לחוק העונשין: "העובר עבירה של אינוס באדם שהוא קטין, והוא בן משפחה של אותו קטין או באדם חסר ישע, כאשר הוא אחראי עליו, דינו מאסר 20 שנה.

עבירות מין בילדים – תקיפת קטין חסר ישע

למעשה, הנושא של עבירות מין בילדים, מתייחס לתחום של תקיפת קטין או חסר ישע והוא מוזכר בסעיף368ב לחוק העונשין התשל"ז-1977. בסעיף זה נאמר:

" א- התוקף קטין או חסר ישע וגורם לו חבלה של ממש, דינו מאסר 5 שנים, היה התוקף אחראי על הקטין או על חסר הישע- דינו מאסר 7 שנים בסעיף ב נאמר:" נעבר עבירה לפי סעיף 'טן (א) ונגרמה לקטין או לחסר הישע חבלה חמורה, דינו של התוקף – מאסר של 7 שנים, ואם היה התוקף אחראי על הקטין או חסר הישע, דינו מאסר 9 שנים. בסעיף (ג) לחוק "חבלנ"- הכוונה לחבלה גופנית או נפשית. "

עבירות מין בילדים גם ברשת – תופעה שמתפשטת באופן מדאיג

לאחרונה, אנו עדים לתופעה מדאיגה של עבירות מין בילדים גם באופן הווירטואלי. הכוונה היא לעברייני מין,אשר אורבים ברשת לילדים, כאשר הם בבתיהם, כאשר ביתם אמור להיות המקום המוגן להם ביותר.  הרשת, מהווה גן עדן לפדופילים, כאשר זירה זו נוחה לפעולה. מדובר על בעיה כלל עולמית, הפוגעת בהמון בחברה המערבית ויש לדעת מה הדרכים על מנת להתמודד מול בעיה זו. הבעיה הגדולה היא הנתונים המדאיגים של פגיעה מינית בילדים  בתוך המשפחה, אשר  לפי הסטטיסטיקה מהווה 67% מהתיקים בביהמ"ש. יש הרבה מה לעשות נגד עברייני המין שפוגעים בגופם ונפשם של הילדים ולכן, יש לפנות לעו"ד פלילי המתמחה בנושא של עבריינות מין כלפי ילדים או במילה הנכונה יותר "פדופילים", כך שניתן להאשים אותם ואף הם יקבלו עונשים חמורים.

 הבעיה היא שילדים אינם מספרים שעברו התעללות או פגיעה מינית שנעשו ע"י מבוגר. לפעמים הילדים או בני הנוער חשים שאין להם למי לפנות לעזרה. זו הסיבה כי כאשר הילדים גדלים יותר, הם מחליטים לספר ולכן, קיימת התיישנות ארוכה יותר בעבירות מין בקטינים.

ניתן להגיש תביעה אזרחית בגין עבריינות מין בקטין עד להגיעו לגיל 35

העוצמה הקשה של פגיעה מינית בילדים או בני נוער, מפעילה מנגנוני  הדחקה ולכן, קבע המחוקק,  כי עבירות מין אשר בוצעו שלא ע"י בן משפחה חוק ההתיישנות כליהן תחל, בהגיע הקורבן לגיל 18 שנה ועבירת ההתיישנות תסתיים בהגיע הקורבן לתקיפה המינית לגיל 28.

מצד שני, שינן דקויות שונות ולכן, במקרים אחרים חוק ההתיישנות יהיה בר תוקף עד הגיע הקטין לגיל 35 שנים. זו הסיבה כי יש להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בעבירות מין, כך שתוכלו לקבל את התשובות הנכונות לפי כל מקרה לגופו.