מחיקת רישום פלילי בגין עבירת סמים

מחיקת רישום פלילי בגין עבירת סמים
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

כאשר מוגש נגד אדם כתב אישום בגין עבירת סמים, המשטרה פותחת רישום פלילי כנגדו. ברישום הפלילי מופיעות הרשעות ועונשים של ביהמ"ש בגין פשעים או עוונות, צווים שבית המשפט מתן, קביעת ביהמ"ש באישום לגבי העבירה שבגינה הואשם נאשם, אשר אינו מסוגל לעמוד בדין והוא אינו בר עונשין, מחמת לקות נפשית, או ליקוי שכלי, חנינה וכדומה. 

למעשה, ישנם שני סוגים של רישום פלילי. הראשון –  המרשם המשטרתי, אשר כולל את כל מה שנרשם בתיק, אם מהליכי החקירה, דרך הליכי המשפט ועד להרשעה או לסגירה של התיק. למעשה, כל פעולה אשר נרשמת בתיק נגד החשוד או הנאשם, נשמרת למטרת צרכים פנימיים של המשטרה. מנגד, המרשם הפלילי, נועד רק להרשעות, או קביעות שונות, כמו אי מסוגלות לעמוד לדין, או  צווי ביהמ"ש..  השאלה היא, האם ניתן יהיה לבצע מחיקת רישום פלילי בגין עבירת סמים? 

התשובה היא שכן, כאשר למעשה, ניתן יהיה למחוק את הרישום הפלילי בשתי דרכים. הראשונה היא מחיקה עבור תקופה מסוימת לאחר תקופת ההתיישנות וחנינה מנשיא המדינה. המחיקה של הרישום הפלילי נעשית באופן אוטומטי ואין צורך בהכנת בקשה לביהמ"ש. לכל עבירה פלילית קיימת תקופת התיישנות בחוק, לפי סוג העבירה.

מדוע כל כך חשוב למחוק רישום פלילי בגין עבירת סמים?

למרות שלא כל אחד יכול לראות את המצב של הרישום הפלילי של אזרחים, עדיין לגופי הביטחון ישנה גישה למרשם המשטרתי. מדובר על השפעה במהלך החיים, היות והרבה אנשים נורמטיביים נתפסים על עישון סמים קלים כגון מריחואנה, ומיד  מתבצע כנגדם רישום פלילי.

הבעיה היא שבהרבה מקומות עבודה נחשבים, נמנעת תעסוקה של מי שיש כנגדו רישום פלילי והם רשאים לקבל לידיהם את גיליונו הפלילי של כל מי שמעוניין לעבוד אצלם. זו הסיבה שזה מאוד חשוב לבצע מחיקת רישום פלילי בגין עבירת סמים, באמצעות עו"ד עבירות סמים שבקיא שנים בתחום והצליח למחוק להרבה מלקוחותיו את הרישום הפלילי.

שלבי מחיקת הרישום

ישנם כמה שלבים עד למחיקה המלאה של הרישום הפלילי למי שחשוד או נאשם בעבירת סמים

יש לציין, כי קיימים כמה שלבים עד למחיקה המלאה של הרישום הפלילי למי שחשוד או הואשם בעבירת סמים. יש תחילה בחון את המקרה ויש לליין, כי על פי חוק הסמים המסוכנים חל שינוי בתאריך:  1.4.2019 ונקבע, כי מי שנאשם בעבירה של החזקת סמים, העונש יהיה תשלום קנס וללא רישום פלילי, אבל בכל זאת, ישנם תנאים שיש לעמוד בהם ולא כל החזקת סמים לצריכה עצמית עומדים בקריטריונים. למשל, מי שנתפס בהחזקת סמים לצריכה עצמית בלבד ולא היו נגדו עבירות קודמות, למעט החזקת כלים לצורך שימוש בסמים.

עו"ד פלילי יצטרך לשלוח מכתב בקשה באמצעות אתר מקוון ויצטרך לעקוב אחר התהליך. במידה והבקשה לא תתקבל, יש לכתוב ערעור  ולוודא מהן הסיבות לדחייה של מחיקת רישום פלילי בגין עבירת סמים . עו"ד פלילי מקצועי, יילחם על מחיקת הרישום הפלילי עד לביצוע בפועל.

באיזה מקרה ניתן יהיה למחוק את הרישום פלילי המשטרתי?

ישנו מקרה אחד, שבגינו ניתן יהיה לבצע מחיקת רישום פלילי בגין עבירת סמים, כאשר התיק נסגר מחוסר אשמה. במקרים אחרים, הרישום הפלילי נשמר. 

הסיבה כי המשטרה שומרת לעצמה את הזכות במקרה שבו תיפתח שוב חקירה נגד החשוד. רק אם החשוד נוקה לחלוטין מכל אשמה, כך שלמשטרה אין צורך לשמור את הרישום, רק אז היא תאפשר למחוק את הרישום הפלילי כנגד החשוד. 

לדוגמא, אם אדם שהיה חשוד בעבירת סמים, תיקו נסגר מחוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור, החשוד רשאי יהיה להגיש בקשה לשינוי עילת הסגירה של התיק לעילה של חוסר אשמה. אם הבקשה אכן תתקבל, ניתן יהיה למחוק את הרישום של אותו החשוד במרשם המשטרה. 

הגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה לגבי מחיקת רישום פלילי בגין עבירת סמים

 הגשת בקשת חנינה למטרת מחיקת רישום פלילי בגין עבירת סמים יש לנסח נכון באמצעות עו"ד פלילי הבקיא בנושא זה. 

החוק מסמיך את נשיא המדינה לאופציה של מחיקת רישום פלילי, או לקיצור של תקופת ההתיישנות בגין עבירה זו. מדי יום, מוגשות בקשות רבות של חנינה לנשיא המדינה ובמיוחד בנושא של מחיקת ר.פ, מה שמפריע למי שהואשם בעבירה פלילית לנהל אורח חיים נורמטיבי. 

תחילה, הבקשה מועברת את הבדיקה של מחלקת חנינות במשרד המשפטים ורק אז, היא עוברת לנשיא, לאחר שהוחתמה בחותמת של שר המשפטים.