עבירת סמים

עבירת סמים
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

עבירות סמים

בשנים האחרונות, עבירות סמים, החלו להיות נפוצות בישראל. החוק בישראל אינו מקל ראש על עבירת סמים  עבירה זו מוזכרת בחוק פקודת הסמים  1973 (נוסח חדש) התשל"ג 1973 וישנם סעיפים שונים המגדירים את חומרת העבירה ועונשה. למשל סעיף 6 לפקודה אומר:" לא יגדל אדם סם מסוכן ולא יכין אותו ולא ימצה אותו מחומר אחר, אלא ברישיון מאת מנהל שהוא משרד הבריאות". 

כמו כן, סעיף 7 לפקודת הסמים אומר :" לא יחזיק אדם סם מסוכן ולא ישתמש בו, אלא במידה שהותר הדבר בפקודה זו, או בתקנות לפיה, או ברישיון מאת  מנהל. העונש המרבי על הפרת סעיפים אלה הינו 20 שנות מאסר. מי שמחזיק סמים לשימוש עצמי, דינו  3 שנות מאסר, או קנס מקביל. יחד עם זאת  עבירה חמורה יותר הקשורה לפקודת הסמים הינה עבירת הדחת קטין לשימוש בסמים ועונשה של עבירה פלילית חמורה זו הוא עד 25 שנות מאסר.

רשימת הסמים המסוכנים, מתעדכנת מעת לעת ומדובר כמובן על סמים ללא אישור. למעשה, קיימת הבחנה בחוק, כאשר מדובר על החזקת סם לשימוש עצמי או למטרת סחר בסמים. ישנו הבדל בחוק בין עבירת סמים קלים/עבירת סמים קשים. למשל סמים מסוג קוקאין, הרואין, LSD וכדומה, נחשבים לסמים קשים ואילו קנאביס וחשיש הם ברשימת הסמים הקלים. למרות זו, קיימת ענישה מקלה, למי שהחזיק סמים לשימוש עצמי בלבד, לעומת מי שהחזיק סמים למטרת סחר.

האם ביהמ"ש יקל על מי שנתפס על עבירת סמים בפעם הראשונה?

כאשר אדם הנחשב כנורמטיבי, נתפס בפעם הראשונה, כאשר ברשותו סם לשימוש עצמי, או עבירת גידול סמים, כאשר אין לאותו נאשם עבר פלילי, ביהמ"ש נוטה להקל בעונש של עבירת סמים, היות ומדובר על השפעה מכרעת על המשך עתידו ודימויו העצמי של הנאשם. 

תפיסה זו של המחוקק  אינה חלה, על מי שהורשע ונדון בעבירות הקשורות לסם מסוכן או שהורשע ונדון לפי חוק המאבק בבעיית השימוש עם חומרים מסוכנים וזאת, ב-5 השנים שקדמו למועד ביצוע העבירה. כמו כן, החוק קובע ענישה מקלה יותר, למי שהחזיק סמים לצורך שימוש עצמי על פי ההגדרה, מאשר למי שהחזיק כמות גדולה לשימוש עצמי שאינו בחוק.

לקבלת מידע נוסף על עבירת סמים ראשונה >>>

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

היחס של בתי המשפט בנוגע לעבירות הנוגעות לסוגים שונים של סמים

פקודת הסמים המסוכנים, קובעת בנוסף, כיצד יתייחס ביהמ"ש לעבירות אשר נוגעות לסוגים שונים שלסמים. הפקודה כוללת: סחר בסמים, עבירות הקשורות להחזקת סמים, שימוש בסמים אשר כוללים סמים  מסוכנים, סחר בסמים, גידול או ייצור סמים או יבוא  וייצוא סמים מחו"ל או לחו"ל, החזקת כלים המשמשים לייצור והפקת סמים וכן, הדחת קטינים לשימוש בסם, כאשר עבירה זו, נחשבת לבין החמורות ביותר לפקודה זו. 

יחד עם זאת, פקודת הסמים המסוכנים קובעת את ההגדרה של סמים מסוכנים, כגון מהם סמים מסוכנים? וכן היא אף מתירה שימוש בסמים מסוימים מתחת לכמות המוגדרת או, שימוש רפואי אשר מאושר ע"י הגורמים הרלוונטיים. 

יש לציין כי ביהמ"ש, בפסיקותיו, מבדיל בין סמים קשים וקלים וכן גוזר על פי רוב את דינם של מי שנתפס עם סמים בצורה וביחס שונה, לפי היחס של כמות סוג הסמים.

ההגדרה של סמים מסוכנים והשימוש בהם ע"פ חוק בקרב אנשי הרפואה

על פי התוספת הראשונה לפקודת הסמים המסוכנים, סם מסוכן, הוא כל חומר מהסמים המפורטים לרבות כל מלח שלו כגון: תכשיר, תרכובת, תמיסה או תערובת. עבירה כגון עסקת סמים, הינה עבירה פלילית שעונשה היא עד 20 שנות מאסר או יותר. 

קיימת פרשנות מיוחדת אחרת של פקודת הסמים המסוכנים כאשר היא נקבעת למונחים הקשורים לאנשי הרפואה כגון: רופא, רופא שיניים, וטרינר ורוקח. אילו הן אנשי מקצוע כאשר מתוקף תפקידם נדרשים להחזיק סמים מסוכנים ולעשות בהם שימוש לטובת מטופליהם. הפקודה קובעת, מי כן רשאי להחזיק בדמים מסוג זה ואף כיצד להגביל את תוקף החזקתם.

המדיניות החדשה לגבי החזקת סם מסוג קנביס

בתאריך 26.7.2018, נכנס לתוקפו חוק חדש הנקרא:"חוק הסמים המסוכנים" (עבירת קנס מיוחדת הוראות השעה) התשע"ח 2018. חוק זה למעש מאמץ מדיניות חדשה להחזקה ושימוש בסם מסוג קנביס. 

על פי חוק זה, האכיפה נגד המשתמשים בסם זה, תעבור למתן קנסות מנהליים וכן, ייעשה שימוש בהפללה רק כמוצא אחרון. מדיניות חדשה זו, למעשה קובעת כי אדם אשר יימצא מחזיק בסם קנביס בפעם הראשונה והשנייה, עונשו יהיה תשלום קנס בלבד ולא ינקטו כנגדו הליכים פליליים. 

אם מדובר בעבירה שלישית, הטיפול יועבר למסלול סגירת תיק בהסדר מותנה ואף תישקל האפשרות לשלילת רישיון הנהיגה או רישיון הנשק של מי שנתפס בבירה זו. גם אם מדובר בעבירה רביעית של הנאשם, המשטר תשקול לגבי הגשת כתב אישום והעמדתו של הנאשם לדין פלילי. אם מדובר על קטינים אשר נתפסו מעשנים סמים קלים, טיפול במקרים מעין אלה, יופנה למסלול טיפול מותנה ללא קנסות.

בכל מקרה, באם נתפסתם על  עבירת סמים קלים/עבירת סמים קשים, חובה עליכם לפנות לעו"ד פלילי המתמחה בעבירות סמים, על מנת שתיוצגו באופן הולם בביהמ"ש, מה שעשוי להקל על העונש ואולי אף ניתן יהיה לזכות אתכם מהאשמה על פי הנתונים של כל מקרה לגופו.

שאלות נפוצות

כן, בתי המשפט בהחלט פוסקים את דינם של הנאשמים בעבירת סמים על בסיס סוג הסם, אך גם הכמות, האם מדובר בעבירה ראשונה וכיוצא בכך.

נסיבות העבירה גם להן ישנה השפעה ניכרת. כך למשל, הדחת קטין לשימוש בסמים נחשבת לחמורה מאוד.

גם במקרה זה, הכל תלוי בנסיבות.

ישנו הבדל ניכר בין שימוש עצמי לבין גידולו של הסם ולבין הפצתו.

משרדנו זמין 24/7 למתן ייעוץ לפני חקירה במשטרה בעבירות סמים.