עבירת שוחד

עבירת שוחד
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

חוק העונשין התשל"ז 1977, מגדיר עבירה מסוג עבירת שוחד, רק במקרה שעובד ציבור או עובד אשר מועסק בתאגיד שמספק שירות לציבור, מקבל שוחד, אם באמצעות כסף או באמצעות טובת הנאה אחרת, תמורת פעולה שתבוצע במסגרת תפקידו. 

העונש בגין עבירה זו הוא 10 שנות מאסר או קנס כספי פי חמישה המוזכר בסעיף 61(א)(4) ואם העבירה עשתה באמצעות תאגיד הקנס יהיה פי 10 מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין. גם אדם שמציע שוחד לעובד ציבור עובר גם הוא עבירה פלילית והעונש על כך הוא 7 שנות מאסר וכן קנס. 

ישנן עבירות שונות הקשורות לשוחד, כמו למשל בתחרויות שונות, כאשר מתן השוחד, היא השפעה או הטיה של תוצאות התחרות.

כיצד החוק מתייחס לעבירה זו?

החוק בישראל אינו סלחני לגבי עבירת שוחד. לרוב עבירות אלה, שייכות או נעשות בקרב מינויים פוליטיים וציבוריים שאינם כשרים. ממש כמו בשאר העבירות הפליליות, די בכך שהיה ניסיון לשוחד וגם אם השוחד עצמו לא התקבל יועמד החשוד לדין גם אם השוחד לא התקבל. למעשה, חוק העונשין מגדיר שוחד בתור סכום כסף או משהו ששווה לכסף כגון טובת הנאה. 

עבירה מסוג שוחד, הא העבירה החמורה ביותר שאותה יכול לעבור עובד ציבור במסגרת תפקידו. מדובר על אדם שתפקידו לשרת את הציבור והציבור  נותן את אמונו המלא.  הפרקליטות וגופי התביעה, מחמירים בעבירות שוחד גם אם מדובר לא רק עובד ציבור מן המניין, כי אם על איש ציבור כגון: שר, חבר כנסת וראש ממשלה.

יסודות מרכזיים שיש להוכיח

כאשר מאשימים עובד ציבור בגין עבירת שוחד, יש להוכיח יסודות מרכזיים כגון: קשר סיבתי או עובדתי בין מתן טובת ההנאה לפעולה שביצע עובד הציבור במסגרת תפקידו. 

יש להוכיח את המודעות של הנאשם לקיום העבירה של מתן שוחד רו קבלת שוחד. ישנם מקרים בהם אדם יורשע במתן שוחד אבל מקבל השוחד לא יורשע ואף עשוי לצאת זכאי, היות ולא ניתן להוכיח את היסוד הנפשי בעבירה. הכוונה היא למודעות של קיום הקשר, כך שבמקרה זה, ניתן יהיה להאשים עובד ציבור בקבלת טובת הנאה ולא בעבירת שוחד. 

על התביעה לשקול היטב את הדברים לפני שיוגש כתב האישום. על התביעה לכתוב את כתב האישום לפי המקרה היות  ואם עובד ציבור זוכה מאשמה הוא יזוכה באופן סופי לאותו המקרה ולא ניתן יהיה לתבוע אותו מחדש, על עבירה אחרת.

עבירות שוחד מוכרות בשחיתות השלטונית

חדשות לבקרים, אנו שומעי על שר זה או אחר, או חבר כנסת, ראש הממשלה שהואשמו על עבירת שוחד או אפילו על כמה עבירות של שוחד וטובות הנאה. למעשה אנשי ציבור מנצלים את כולם ומבצעים כל מיני מניפולציות בהליכים שלטוניים, בכדי השיג את מטרתם. גם מקרים אחרים שאינם קשורים לאנשי ציבור,  כגון קבלן שמעוניין לקדם בנייה מציע שוחד לפקיד בוועדת התכנון והבנייה בעיר בה הוא בונה, כך שיוכל לקבל את האישורים המתאימים במהרה ולא משנה בכלל, אם תוכנית הבנייה אושרה או לא

ההוכחה לגבי עבירה מסוג שוחד היא אינה פשוטה ואף מורכבת ולכן איסוף הראיות בתיקים מסוג זה, אינה משימה פשוטה ויש לערב בה קציני חקירה, רואי חשבון עורכי דין בתחום הפלילי ועוד. בגלל הכוח שניתן לאנשי ציבור למשל, קשה עוד יותר להוכיח כי בוצע שוחד, היות והמקרים הללו מתנהלים מאחורי הקלעים וקשה יהיה להוכיח אותם. ישנם עורכי דין מהתחום הפלילי, אשר מתמחים בעבירות מסוג שוחד ויכולים לסייע למי שהואשם בעבירה מסוג זה. עו"ד פלילי שבקיא בתחום ספציפי זה, יבנה קו הגנה יעיל לאחר שיתעמק בתיק.

התייעצו עמנו

להתייעצות עם עורך דין צווארון לבן ניתן להשאיר פניה באתרנו או ליצור עמנו קשר טלפוני 24/7.