אישום פלילי למנהלי עבודה לאחר תאונות עבודה

הפללה פלילית למנהלי עבודה לאחר תאונות עבודה
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

דין פלילי בתאונות עבודה

בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת במספר תאונות העבודה באתרי בנייה, ובמיוחד תאונות של נפילה מגובה רב. אם נניח לרגע בצד את האסון הנורא שבאובדן חיים, הרי שבקרות תאונה שכזאת יכולים שורה של אנשים ובראשם מנהלי העבודה באתר, לעמוד לדין פלילי בגין רשלנות ואף גרימת מוות ברשלנות. כתב אישום פלילי למנהלי עבודה לאחר תאונות עבודה, הופך לאופציה יותר ויותר שכיחה ואם בעבר נהגו הרשויות להעלים עין ולטפל בדברים ברמה המנהלית או לסגור תיקים פליליים ללא עונש חמור, הרי שכיום הנטייה היא להחמיר עם בעלי המקצוע האחראיים, ולו בכדי להתמודד בצורה אפקטיבית עם גל תאונות העבודה.

עבודה בגובה – גורם התאונות מספר אחת

כשבוחנים את כל מגוון סוגי התאונות המתרחשות באתרי בנייה, עבודה בגובה היא ללא ספק הגורם מספר אחת לתאונות עבודה באתרי בניה. עבודה בגובה כוללת כל עבודה המבוצעת מעל פני הקרקע ובכלל זה עבודה על מנוף, עבודה על פיגומים, עבודה על קומה עליונה בבניין רב קומות ואפילו עבודה על שולחן, פיגום חמורי או סולם. בכל אחד מהמקרים הללו עלול העובד למעוד או לאבד את שיווי המשקל ולצנוח אל מותו או לסבול מפציעה קשה. הנושא של עבודה בגובה זוכה לאחרונה לתשומת לב רבה מצד קבלנים ואנשי מקצוע בענף הבניין ולא בכדי. יותר הדרכות, ציוד יותר חדיש ויותר הקפדה על כללי בטיחות ואזהרות – כל אלה בעיקר הזמנה של מדריך עבודה בגובה למתן שירותי הדרכות עבודה בגובה עם רישיון הדרכה של משרד העבודה כמו עידן בגובה הם מהלכים שקבלנים נוקטים בהם יותר ויותר, הן על מנת להגן על העובדים שלהם והן על מנת להימנע ממצב של אישום בעבירה פלילית.

על איזה רקע מתקיימת פה עבירה פלילית?

על פי החוק, מנהלי העבודה הם האחראים הישירים לכל נושא הבטיחות בעבודה באתרי בנייה ובכלל. מן הסתם, ישנה אחריות גם ליזם, לקבלן המבצע, למהנדס ולכל גורם אחר שיש לו אחריות כוללת על הפרויקט או על אמצעים שונים שבהם נעשה שימוש בפרויקט (למשל פיגומים), אבל אלו הם מנהלי העבודה שאוחזים באחריות המרכזית לכל תאונת עבודה באתר בנייה ועליהם חלה החובה לוודא שהכל מתנהל בצורה תקינה. החוק בישראל מגדיר שורה של כללי בטיחות ותקנים ישראליים שיש לעמוד בהם בכל פרויקט בניין ולבטח בכל עלייה לגובה. תאונות עבודה בגובה ובכלל מתרחשות בדרך כלל כאשר אין הקפדה על כללים אלה ובמקרים האלה פתוחה הדרך למצב של הפללה פלילית למנהלי עבודה לאחר תאונות עבודה.

המציאות אומרת שעל הדברים האלה עליכם לחשוב מראש ולכן חשוב מאוד לוודא את כל נושא הבטיחות מראש ועל פי הצורך לגייס מדריך עבודה בגובה ויועצי בטיחות חיצוניים, אם לא לצורך ליווי צמוד אז לפחות לצורך ייעוץ נקודתי ובדיקה של מצב הבטיחות באתר בנקודת הזמן הזאת. כל מהלך כזה יכול לסייע למנהלי העבודה להוכיח כי לא נהגו ברשלנות ושאם התרחשה תאונה, היא נופלת בקטגוריה של תאונה בלתי נמנעת.

זקוקים לייעוץ חירום משפטי? עורכת דין איזבל פוקס ואזנה, ייעוץ חקירה במשטרה וליווי הליכים לשחרור ממעצר | טל': 052-6476887