מה זו עבירת הפרת אמונים?

מה זו עבירת הפרת אמונים?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

מהי עבירת הפרת אמונים?

למרבה הצער, לא אחת אנו שומעים על דמויות מוכרות מן השירות הציבורי אשר חשודות או אף מואשמים בעבירות הפרת אמונים. אם כן, מה היא אותה העבירה הרשומה בסעיף 284 לחוק העונשין, תשל"ז 1977, ומה הן ההשלכות האפשריות של ביסוס החשדות והרשעה בגינה של עבירה זו?

הכוח שבידי עובדי הציבור

עם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה כפליים. עבירת הפרת אמונים מיוחסת לעובדי ציבור כשהחוק פוסק כי מדובר ב-"עובד ציבור אשר מבצע מעשה מירמה או הפרת אמונים אשר פוגעת בציבור בעת מילוי תפקידו, אף אם מעשיו לא היו משום עבירה כנגד יחיד, הרי שדינו הינו מאסר 3 שנים".

למרבה הצער, הזמינות של הכוח עבור עובדי הציבור, לא אחת פוגשת אותם ב"עשיית טובות" עבור חברים קרובים. האם בהכרח הם התכוונו לבצע דבר מה פסול? ייתכן שכן וייתכן שלא, דבר אשר אוכל לייעץ, לבדוק ולערוב למתן משפט צודק. למידע אודות ליווי וייעוץ משפטי בעבירות הפרת אמונים, צרו קשר עם איזבל פוקס ואזנה, עו"ד פלילי מומחה בטל' שמספרו: 052-6476887.

אינטרס אישי, יכול לשמש כמושג המרכזי אשר מייצג את המשמעות העמוקה של הפרת אמונים. אם עובד הציבור עשה שימוש פסול בכוחו וקיבל החלטה כדי לסייע לעצמו או לחבריו, הרי שאין מדובר בשיקול דעת אובייקטיבי. עובד זה פעל למען האינטרס האישי שהנחה אותו, ולא למען האינטרס הציבורי.

מחויבות לציבור

בעת טיפול בתיק הנוגע לחשדות בדבר הפרת אמונים, חשוב לבדוק את טיב פעולתו של עובד הציבור. האם פעולתו אכן היוותה ניגוד אינטרסים אל מול הציבור אותו הוא משרת? האם פעל ללא משוא פנים, או שמא הונחה עקב הנחיות כאלו ואחרות, בקשות או החלטה עצמית לפעול למען מקורביו?

חשוב לציין כי עבירות הפרת אמונים אינן זוכות ליחס פייסני בבתי המשפט, ועל כן, בדיקה וליווי על-ידי עורך דין פלילי מנוסה שיתחקר את החשדות עד תום, הינו בגדר הכרח ועשוי לשנות את כלל מהלך המשפט.

מקרים של הפרת אמונים

אם כן, כיצד הפרת אמונים יכול לבוא לידי ביטוי במציאות? החוק מכיר במגוון רחב של תרחישים שונים בהם ניתן לבסס חשדות ולזמן את החשוד לחקירה במשטרה. להלן מספר מקרים נפוצים בהם עלול להתהוות חשד לעבירת הפרת אמונים:

  • שוחד – טובת הנאה לצורך השפעה על החלטותיו של עובד ציבור, הרי שדינה כדין עבירת הפרת אמונים.
  • "טיפול" לא הולם – האם עובד ציבור מסוים התבקש לבטל דו"ח מן העירייה עבור חבר קרוב? הרי שזוהי עבירת הפרת אמונים.
  • כספי ציבור – האם עובד עשה שימוש שלא כחוק בכספו של הציבור? יש בכך פעולה למען האינטרס האישי.

דוגמאות אלו הן רק על קצה המזלג. דעו כי כתב אישום בדבר עבירות הפרת אמונים עלול להוביל לעד 3 שנות מאסר, ועל כן, כל מומלץ לקבל ליווי מקצועי מטעם עורך דין.

נושאים שעשויים לעניין אותך: