המתה בקלות דעת – רפורמה בעבירות המתה

המתה בקלות דעת – רפורמה בעבירות המתה
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

בתאריך 10.7.2019, לאחר שחוק זה דנו בו רבות בכנסת, נכנס לתוקפו תיקון 137 לחוק העונשין,  כאשר תיקון זה גרם לרפורמה בעבירות המתה. תיקון זה לחוק העונשין כולל 3 עבירות המתה מרכזיות, אשר תוקפן נובע מהחוק המנדטורי הבריטי והן: רצח, הריגה וגרימת מוות ברשלנות

ישנן עוד שתי עבירות המתה נוספות שתיקון  137 אינו חל עליהן והן: עבירה של המתת תינוק ועבירת מוות בנהיגה רשלנית שקבועה בפקודות התעבורה. למעשה המתה בקלות דעת, היא עבירה פלילית חדשה. עבירה זו, תהיה רלוונטית כאשר היא מיוחסת למוות כתוצאה מתאונות דרכים, משחק בנשק, או כל מקרה שנוטל הנאשם כמו סיכון בלתי סביר שגרם למות אדם.

האם היסוד הנפשי בעבירת המתה בקלות דעת הא מסוג רשלנות?

על מנת לענות על שאלה זו, יש לבדוק בחוק העונשין בסעיף  19 , אשר קובע, כי אדם מבצע עבירה פלילית, רק אם עשה אותה מתוך כוונה או מחשבה פלילית, למעט שני מקרים: 

  • במידה והיסוד הנפשי הנדרש לעבירה זו הוא מסוג רשלנות, 
  • או שמדובר באחריות קפידה, כאשר אין צורך להוכיח מחשבה פלילית. 

בסעיף 304 לחוק העונשין נקבע: "הגורם ברשלנות למותו של אדם, דינו מאסר 3 שנים". מצד שני, העונש על המתה בקלות דעת הוא 12 שנות מאסר בפועל.

אז מה ההבדל למעשה בין גרימת מוות ברשלנות לבין המתה בקלות דעת?

רבים לבטח ישאלו את השאלה הזו. כאשר מדובר על גרימת מוות ברשלנות, בעוד שהעבירה על רשלנות, היא באופן שבו אדם סביר  בנעליו לא היה נוהג כך. 

בעבירה של המתה בקלות דעת, עבירה זו, מיוחסת  לאדם אשר נטל סיכון במודע, והסיכון היה לא סביר מתוך תקווה שהתוצאה הקטלנית לא תתממש.בשונה מעבירות הריגה כאשר ההריגה מאחדת כמה מעשים של המתת אדם, כאשר מעשים אלה נבדלים בחומרתם והעונש בצידם הוא עד 20 שנות מאסר, כמו העבירה החמורה ביותר שהיא עבירת רצח סעיף 300 לחוק העונשין :" הגורם בכוונה או באדישות למותו של אדם, דינו מאסר עולם". או רצח בנסיבות מחמירות, אשר מוזכר גם בסעיף 301א כאשר בחוק ישנם תת סעיפים חמורים הקשורים לעבירת הרצח בכוונה תחילה.

תכלית התיקון בחוק זה של המתה בקלות דעת, היא לשפר את היכולת של המערכת המשפטית להשיג התאמה גדולה בין חומרת העבירה מסוג המתה לחומרת הענישה בגינה. 

זוהי למעשה עבירה נפרדת וקלה יותר. אנו רואים כי התיקון לחוק, גרם לשינוי מהותי של החקיקה. היום, במקום חלוקה גסה בין בירות הרצח וההריגה, מה שהקשה שנים על בתי המשפט בישראל, קבע המחוקק  4 עבירות המתה שונות, אשר נועדו לתת מענה למקרים רבים בנושא זה. 

יש לציין, כי בכל מקרה של עבירה כגון המתה בקלות הדעת, יש להיעזר עם עו"ד פלילי שכבר הצליח בתיקים מסוג  עבירות המתה שנעשתה תוך קלות דעת.

התייעצו עמנו

לייעוץ משפטי פלילי השאירו פניה באתרנו או צרו עמנו קשר טלפוני 24/7.