נפגעי עבירה

תוכן עניינים

עורך דין נפגעי עבירה

ליווי נפגעי עבירה נועד לגשר בין עולם החוק והמשפט לעולמם של נפגעי העבירה.  מפגש חיובי של הנפגע עם מערכת החוק והמשפט יכול שיהפוך את ההליך הפלילי לחלק בלתי נפרד בהליך השיקום של נפגע העבירה. תיווך בין העולמות יכול ויחזק מעמד הנפגע יעצימו ואף יוכל שיחזיר האמון בסביבה מתוך ההבנה כי יש מי שדואג  ושומר על האינטרסים של הנפגע.

או השאירו פניה:

חשיבות ליווי נפגעי עבירה

החשיבות לליווי נפגע עבירה ע"י עו"ד פלילי מנוסה בהליך הפלילי הנה משמעותית, עו"ד מנוסה ידע לשמור ולדרוש הגנה על זכויות נפגע העבירה.

בהליך פלילי  המאשימה  קרי הפרקליטות או תביעות הן האחראיות על ניהול התביעה מול הנאשם וזאת בעוד נפגע העבירה אינו צד להליך הפלילי וודאי שאינו באופן פורמלי. יחד עם זאת, לנפגע עבירה זכויות מגוונות בין היתר קבלת מידע והבעת עמדה בהליך הפלילי כגון עיון בכתב האישום, הבעת עמדת הנפגע (בעבירות המנויות) בהסדר טיעון מול הנאשם הפוגע כמו כן הזכות להגשת בקשות אופרטיביות וזאת על מנת להגן על הנפגע, בין כלל הבקשות, הגשת בג"צ בגין הסדר שהתגבש בין המאשימה לנאשם ואשר אינו מקובל על הנפגע(בעבירות המנויות), צו למניעת הטרדה מאיימת, צו הגנה למניעת אלימות במשפחה, צו איסור פרסום.

בנוסף, לנפגע העבירה זכויות לאחר סיום ההליך הפלילי כגון צו פיקוח לעברייני מין וצו המגביל חזרתו של עבריין המין לסביבת הנפגע, הצגת עמדת נפגע עבירה למול ועדת שחרורים או בקשת חנינה של הפוגע.

ליווי נפגעי עבירה

עמדו על זכויותיכם

משרד עורכי דין איזבל פוקס ואזנה מספק ייעוץ וייצוג נפגעי עבירה ומלווה לכל אורך התהליך המשפטי המורכב והלא פשוט.

בכל הנוגע לייצוג נפגעי עבירה, רבים רואים את העבריינים שנגדם מתנהל המשפט, כמוקד החזית. עם זאת, בפועל גם נפגעי עבירה נמצאים בעמדה מאתגרת שלא פעם מביאה עמה מערבולת רגשות, בלבול ואי וודאות באשר לזכויותיהם וייצוג האינטרסים האישיים שלהם.

נפגעי עבירה לרוב ישמשו כעדים, דבר המציב אותם ואת בני משפחותיהם בסיטואציה שטרם הכירו קודם לכן. שאלות, בקשות בדבר ההתקדמות של ההליכים המשפטיים והצעדים הבאים העומדים לפניהם, אינם נראים ברורים ובטח שלא עבור אדם נורמטיבי שמעולם לא נקלע לסיטואציה שכזו קודם לכן. 

לשם כך, חשוב לקחת עורך דין פלילי שיידע להנחות את נפגעי העבירה, לעדכן אותם באשר לזכויותיהם ולהשאיר אותם עם האצבע על הדופק באשר להתפתחויות בנושא ההליך המשפטי.

מיהו נפגע עבירה?

אדם הנפגע ישירות ממעשה העבירה

משפחתו של מנוח אשר העבירה גרמה למותו

עבירות תעבורה – במקרה של תאונת "פגע וברח", משפחת המנוח הנפגע מגרימת מוות בנהיגה רשלנית.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

מה החוק אומר באשר לנפגעי עבירה?

נפגעי עבירה אינם מהווים צד רשמי באשר להליך המשפטי המתנהל נגד הנאשם. לפיכך, פעמים רבות, נפגעי עבירה אינם מודעים למעמדם ולזכויותיהם הכתובות בחוק דוגמת צווי הגנה, מתן פיצויים ועוד.

החוק שם לעצמו למטרה להסדיר את זכויותיהם של אלו אשר נפגעו מעבירות פליליות ואשר נדרשים עתה לנטילת חלק בלתי נפרד מן ההליך המשפטי. הליכים שכאלו מתבטאים ב-3 שלבים עיקריים:

  • חקירת נפגע העבירה – מדובר בחלק חשוב ובלתי נפרד מגיבוש הראיות כנגד הנאשם. משרדנו מספק ייעוץ לפני חקירה עבור כל מי שמקבל זימון למשטרה וזאת כדי להבטיח את מימוש זכויותיו ואת מלוא הבנתו טרם התחלת התהליך.
  • שלב המשפט – נפגע עבירה עשוי לקחת חלק בלתי נפרד מן ההליך המשפטי, מרגע התביעה ולכל אורך התהליך. מתן עדות והשתתפות פעילה בהליך המשפטי, מצריכה ליווי מקצועי וייעוץ מטעם עורך דין פלילי.
  • מתן גזר הדין – נפגע עבירה המשמש כעד מרכזי באשר לעבירה שנעשתה כלפיו, עשוי בהחלט לקחת חלק גם בשלב הקריטי והאחרון של ההליכים המשפטיים.

כך למעשה, החוק מספק את מלוא ההגנה על נפגע עבירה תוך התייחסות אל הסעיפים הבאים:

  • מתן הגנה פיזית – בקשה מבית המשפט צו הגנה להטרדה מאיימת או צו הגנה באלימות במשפחה.
  • מתן חיסיון מלא אודות פרטיו של נפגע העבירה – כאשר מדובר בקטינים או בעבירות מין קיים חיסיון על פרטי המתלונן או נפגע העבירה כזכות קנויה וטבעית, אולם, במקרים אחרים לא תמיד חל החיסיון, עו"ד אשר מלווה בתהליך את נפגע העבירה יכול לבקש את שיקול דעתו של ביהמ"ש  בהטלת חיסיון על שמו של נפגע העבירה,  לקיים הדיון בדלתיים סגורות.
  • מתן מידע מקיף באשר להתקדמות ההליך המשפטי – לנפגע העבירה זכות לעיין בכתב האישום, אולם במקרים מסוימים הדבר אינו מתאפשר עקב שיקולי המאשימה, לכך יש לפנות אל המאשימה לקבלת כתב האישום לעיון. אינדיקציה להתקדמות ההליך המשפטי.
  • מתן עמדה מטעם נפגע העבירה באשר לתהליך המשפטי הפלילי המוגש כנגד הנאשם – נפגע עבירה בעבירות מין אלימות, המתה הזכות להביע עמדתם לגבי הסדר טיעון המתגבש עם המאשימה אולם זכות זו אינה קנויה והמאשימה רשאית שלא לקבל את עמדת נפגע העבירה, ביהמ"ש טרם קבלת ההסדר יבקש לדעת מהי עמדת הנפגע.