מה זו חקירה באזהרה?

מה זו חקירה באזהרה?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

לא פעם אנו עדים לפרסומים בתקשורת על-פיהם אדם זומן לחקירה תחת אזהרה. האם אותה חקירה באזהרה הינה זהה במעמדה לחקירה רגילה במשטרה? אם נתייחס אל המשמעות החוקית של חקירה באזהרה, אז הרי שנגלה כי מדובר באותו ההליך המשטרתי שבמהלכו כל מילה שתיאמר על-ידי הנחקר, עלולה לשמש ראייה כנגדו במסגרת ההליכים המשפטיים.

מתי מזמנים אדם לחקירה באזהרה?

חקירה באזהרה הינה הליך המתבצע כנגד אדם החשוד בעבירה פלילית. כשמו של ההליך כן הוא, והחקירה באזהרה מתבצעת תוך הצגת מלוא החשדות עבור האדם המזומן לחקירה במשטרה.

אם כן, אז מתי אין מדובר בחקירה באזהרה? קריאה לחקירה שאיננה תחת אזהרה לרוב מתבצעת כאשר המזומנים לחקירה נדרשים למתן עדות אודות מקרה שאירע או כאשר הגעתם אל תחנת המשטרה נדרשת לצורך הגשת תלונה. חשוב לציין שכל עוד אין האדם חשוד בביצוע עבירה פלילית, אז הרי שהוא איננו מזומן לחקירה תחת אזהרה.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

מה חקירה באזהרה כוללת?

החקירה היא חקירה לכל דבר ועניין ועל כן אין הבדלים בהליך בו הנחקר מתושאל אודות מעשיו השונים. חשוב להיוועץ עם עורך דין פלילי טרם ההתייצבות בתחנת המשטרה שכן מדובר באיסוף ראיות לכל דבר ועניין. נושא זה מוביל אותנו לכך שכאשר הנחקר מתייצב בתחנת המשטרה, יש להזהירו מראש וליידע אותו במלוא זכויותיו.

לצד הצגת החשדות המיוחסים אליו והבהרת מטרת החקירה לבירור פרטי האירוע, על רשויות החוק ליידע את הנחקר כי כל דבר שייאמר בחדר החקירות עלול לשמש כראיה להגשת כתב אישום.

ייעוץ עם עורך דין פלילי יאפשר לנחקר לא רק לכלכל את צעדיו בצורה נכונה, אלא גם להגיע אל החקירה תוך שהוא מודע למלוא זכויותיו. כמו כן, טרם החקירה, יובהר לחשוד כי באפשרותו לשמור על זכות השתיקה, אך בו בזמן גם על ההשלכות של שימוש בזכות זו. כמו כן, תימסר לו הודעה כי באפשרותו להתייעץ עם עורך דין. דעו כי במהלך חקירות לא פעם תשמעו טיפים כמו "זה רק תהליך קצר וסיימנו". לעולם אל תוותרו על ייעוץ מקדים של איש מקצוע. חקירה היא איננה דבר שניתן להפחית ממשמעותו.

הגיעו מוכנים

בין שמדובר בעדות ובין שמדובר בחשד לעבירה, הקפידו להגיע עם ידע מוקדם והכנה מלאה לקראת החקירה. לא פעם חקירה שמטרתה לספק עדות בלבד, עלולה להתפתח ובמהלכה העד יהפוך בין רגע לנאשם. לרוב, אלו המילים שבהן יבחר להשתמש או לחילופין אם בחר שלא לחשוף מידע על בסיס זכות השתיקה.