ההבדל בין מעצר ימים למעצר עד תום ההליכים

ההבדל בין מעצר ימים למעצר עד תום ההליכים
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

מעצר ימים מול מעצר עד תום ההליכים

לרשות משטרת ישראל עומדת הזכות לפתוח בהליכי מעצר כנגד חשודים וזאת לטובת החקירה המשטרתית. במסגרת זמן המעצר, פועלת המשטרה כדי לאסוף ראיות ומידע קריטי אשר יכול לסייע בפתירת תיק ובהגשת כתב אישום כנגד החשודים.

אך האם מעצר הוא תמיד מוצדק? ובכן זוהי כבר שאלה עם תשובות סובייקטיביות למדי. מה שבטוח הוא, שכל אדם אשר נמצא תחת מעצר, חש כי זכותו הבסיסית לחירותו נרמסת במחי יד. על כן, ישנה חקיקה ברורה בכל אשר נוגע למעצרים ובין היתר על משכם. כאן במשרד עורכי דין איזבל פוקס ואזנה, נסביר לכם בקצרה אודות שני הבדלים מהותיים: מעצר ימים אל מול מעצר עד תום ההליכים.

מעצר ימים

מעצר ימים הינו תקופת מעצר קצרה במסגרת מבקשת המשטרה לסיים את חקירתו של החשוד עד למיצוי החומר החקירתי. מטרתו של מעצר שכזה היא לוודא כי אכן נעשו כל המאמצים המשטרתיים האפשריים, כדי לבדוק את החשוד וזאת בחדר החקירות.

אין זה מקרי, ש"מעצר ימים" גם נקרא בשמו הרשמי יותר "מעצר לצורכי חקירה". אין מדובר במעצר שמטרתו להעניש או להרתיע את החשודים מפני עשיית המעשה, ויש בו כדי לסייע במניעת כל פעולת שיבוש אשר עלולה לטרפד את החקירה או לגרוע ממסקנותיה.

את מעצר הימים נהוג להגביל ב-24 שעות ראשונות, כשבמהלך זמן זה, יכולה המשטרה לבצע פניה מסודרת לצורך בקשת הארכת תקופת המעצר. בית המשפט יבחן אם אכן לא מוצו כלל ההליכים החקירתיים השונים, ורק על-פי מסקנתו, תובא ההחלטה אם להאריך או לסיים את תקופת מעצר הימים.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

מעצר את תום ההליכים

מנגד, ישנו מעצר עד תום ההליכים. אפשר להגדיר כי מטרתו של מעצר את תום ההליכים היא גם למצות את ההליכים הפליליים השונים הננקטים כנגד החשוד, רק שכאן מבקשת המשטרה להאריך את המעצר את להחלטת בית המשפט על פסק דינו של החשוד.

מדובר בהבדל משמעותי מאוד אשר פוגע באופן חסר תקדים בחירותו של האדם החשוד. על כן, מומלץ לתת את הדעת ולהבין האם אכן הנסיבות מצדיקות את בקשתה של המשטרה, או שמא מוטב לערער על ההחלטה לצורך קבלת שחרור מידי ממעצר.

במסגרת בקשת המשטרה למאסר עד תום ההליכים, מתבקשת המשטרה לספק אל השופט את חומרי הראיות אשר מספקים יסוד איתן לכך שאכן מעצרו של החשוד הוא החלטה נכונה ומוצדקת.

המשטרה מבקשת מעצר עד תום ההליכים, מה עלי לעשות?

כשאתם נתון להחלטה שכזו, הרי שהחוק מחייב למנות לו עו"ד פלילי. עם זאת, מוטב לשכור באופן פרטי את שירותיו של עורך דין פלילי מנוסה אשר יידע כיצד להתוות את האסטרטגיה המשפטית הנכונה והמתאימה ביותר.

עורך דין פלילי בעל ניסיון והיכרות עם הליכי מעצר, יפעל כדי לשכנע את בית המשפט באי-נחיצות הבקשה ולבחינת חלופות אשר יטיבו עם כל הצדדים.