מה זו עתירת אסיר?

עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

מאסר בפועל הוא תקופה לא קלה הן עבור האסיר עצמו והן עבור בני משפחתו. גם אם התנאים הינם סבירים ועונים על כל מה שאסיר זקוק לו, הרי שלא ניתן להימנע מן ההכרה בכך שריצוי עונש מאסר בפועל מביא עמו תקופה רגישה המצריכה תעצומות נפש, סבלנות וקבלה. אך חשוב לדעת כי בדיוק כמו שהאדם שהורשע בפלילים, נדרש לריצוי עונשו כחלק מחובותיו כלפי המדינה והחברה, הרי שהמדינה מוכרחה לספק לו את זכויותיו.

על זכויות אסירים ועתירות

על בתי הסוהר מוטלת החובה להקפיד על איכות חייהם של כל אסיר ואסירה הכוללים תנאי מאסר מכבדים בסטנדרט הנהוג כחוק, מתן טיפולים רפואיים ככל שהאסיר זקוק להם, ביקורים משפחתיים, ארוחות, הפסקות ועוד. אלו הם תנאים אשר קבועים בחוק, ואי-הקפדה על אי אילו מן הכללים, הרי שזכותו של האסיר לעתור על כך.

לאי-מתן תנאי המחיה הקבועים בחוק, מצטרפת גם האפשרות לעתירות אסירים, וזאת במקרים בהם מעוניין האסיר בשינויים ותמורות בתנאי החזקנו.

פקודת בתי סוכר, תשל"ב 1971

פקודה זו למעשה מסדירה את תנאיהם של האסירים בבתי הסוהר במדינה.

ע"פ פקודה זו, לכל אסיר ואסירה הזכות המושתתת בחוק, לעתור על פגיעה באי אילו מבין זכויותיו במהלך ריצוי עונשו. חשוב לדעת כי החוק תקף הן על תקופת מאסר והן על תקופת מעצר.

את העתירה ניתן להגיש דרך האסיר/העצור עצמו או על-ידי בני משפחה או על-ידי בן או בת הזוג בלבד. את העתירה יש להגיש תחילה אל בית המשפט המחוזי אשר תקף לבית הסוהר או המעצר המדובר.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

העתירה נדחתה? ישנן דרכי פעולה

במקרים בהם עתירת אסיר נדחית על-ידי בית המשפט המחוזי, הרי שבאפשרותו להגיש ערער עבור בית המשפט העליון.

לצורך בדיקת אופי העתירה ובחינת סיכויי ההצלחה של הגשת הערער אל בית המשפט העליון, מומלץ להיוועץ עם עורך דין פלילי ולקבל ייצוג מטעמו לכל אורך התהליך. התייעצות וליווי משפטי מטעם עורך דין פלילי, יכולה להגביר את סיכויי ההצלחה ולהדגיש את כל התנאים והקריטריונים אשר יהיו מקובלים על השופטים, מקבלי ההחלטות.

דוגמאות לעתירות

מרבית העתירות המוגשות בפני בית המשפט המחוזי, נובעות מתוך צורך בקבלת תנאים מיוחדים זמניים דוגמת יציאה מן הכלא לחופשה מיוחדת. אירועי שמחה, חולי וכדומה הינם דוגמאות נפוצות לעתירות המוגשות על-ידי אסירים. עם זאת, לעתים מוגשות עתירות אשר מלינות על תנאי המאסר הקיימים. חשוב לבחון בצורה מוקפדת את מידת הרצינות של העתירה והאם היא אכן תהיה שווה את כל הטרחה. על כך, כדאי להיוועץ עם עורך דין אשר ישקף את פני הדברים כפי שהם.

מה קובע את הסיכויים להיענות חיובית לעתירה?

היענות חיובית לעתירה תלוי בשני גורמים:

  • תנאים לא נאותים – במידה והאסיר סובל מתנאי מאסר לא נאותים אשר אינם עומדים בקנה אחד עם החוק, הרי שבית המשפט יפסוק לטובת האסיר ויחייב את בית הסוהר במילוי חובותיו כפי שנקבע על-ידי המחוקק.
  • התנהגות טובה – בתי המשפט לוקחים בחשבון את תקופת ריצוי המאסר ושוקלים בחיוב עתירות אשר מוגשות על-ידי אסירים בעלי פידבקים חיוביים. אם עולה כי האסיר מרצה את מאסרו ללא כל בעיית משמעת, הרי שזוהי נקודת זכות טובה.
  • חומרת העבירה – מטבע הדברים שאם אסיר אחד יהיה מורשע בעבירת סחר בסמים ואילו אסיר שני יהיה מורשע ברצח, הרי שהדברים יישקלו בצורה אחרת לחלוטין. זהו פרמטר חשוב אשר יש לקחתו בחשבון.
  • בעיה בריאותית – בעיות בריאותיות לרוב נשקלות בחיוב, ועם זאת הן גם כוללות בתוכן תנאים מגבילים. גם לדוגמה, בשירותי רפואה אשר אינם נכללים במסגרת בית הסוהר, מרבית האסירים יקבלו תשובה חיובית וילוו על-ידי הסוהרים אל המתקן הרפואי הנדרש.

התייעצו עם עורך דין

איזבל פוקס ואזנה: ייעוץ משפטי מקיף לתנאי אסירים, שחרור ממעצר, ייעוץ לחקירה במשטרה ומגוון רחב של עבירות פליליות.

לפרטים נוספים התקשרו: 052-6476887 או השאירו פניה באתר.