עבירת סחיטה מינית

עבירת סחיטה מינית
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

סחיטה באיומים הינה עבירה פלילית שעונשה הוא 7 שנות מאסר בפועל. אם למשל, האדם שכלפיו נכנע לאיום וביצע את המעשה שהתבקש לעשות, תחת איום, העונש שצפוי לעבריין המאיים הוא עד 9 שנות מאסר בפועל.  

החוק מבדיל בין הטרדה מינית לבין סחיטה מינית, כאשר הטרדה מינית מדובר לרוב בהטרדה מילולית, אשר מפריעה לחייה או חייו של מי שהוטרד מינית. בכללי, עבירת סחיטה מינית היא הגדרה אשר כוללת בתוכה שתי קבוצות גדולות של אופציות שונות. ההגדרה  של עבירה ספציפית זו של סחיטה מינית היא למעשה אדם, אשר מאיים על הזכויות של אדם אחר שלא כדין, כך שהנסחט או הנסחטת, יפעל או ימנע לפעול באופן כזה שיתאים לסוחט.

אילו סוגים של סחיטות מיניות קיימים בדיני העונשין?

למעשה עבירת סחיטה מינית, מתבטאת בכמה אופנים, למשל איום על חיי אדם אם לא ישכב עם הסוחט, על אותו הסוג, נמנית עבירה זו של פיטורים או מניעת קידום במקום העבודה ע"י הממונה. 

עוד סוג של סחיטה מינית, ניתן למצוא בפרסום מידע, אם הוא אמיתי ואם הוא אינו אמיתי, כשאר מדובר על מידע מיני או כל סוג של מידע או פרסום שיכול לגרום לעוול או כל פגיעה אחרת כלפי הנסחט/ת. לרוב, הסוחטים המינים, הם אנשים שמוכרים לנסחט/ת.

סחיטה מינית ברשת – כיצד יש לפעול במקרה זה?

בכדי שלא תהפכו לקורבן של סחיטה מינית ברשת, יש לבצע כמה פעולות ואילה הן:

  • יש להימנע מתיעוד או צילום של תמונות בעלות אופי מיני
  • יש להימנע משיחות וידיאו עם אנשים שאינכם מכירים אישית
  • אם אדם שאינו מוכר לכם פנה אליכם ברשת, יש לגלות מיהו אותו אדם, כך שתוכלו להיכנס לפרופיל שלו ואם אין בפרופיל תמונות, תכנים וכדומה, סימן שמדובר על פרופיל מזייף שנפתח למטרות של סחיטה מינית.
  • שימו לב לגבי השפה של הסוחט, אם מדובר על שגיאות או משפטים שתורגמו באמצעות תוכנת התרגום של גוגל, תוכלו להבין, אם מדובר על עבריין שאינו תושב הארץ.
  • יש לחסום מיד את הפרופיל הלא מוכר, מה שימנע ממנו להפיץ תכנים מיניים שלכם לחבריכם ברשת.

עבירת סחיטה מינית בשל בצע כסף

ישנה עוד סוג של עבירת סחיטה מינית, כאשר לאנשים מסוימים, קיים מידע מיני אם באמצעות תמונות או סרטוני וידיאו, כאשר הסוחט, מעוניין בסכום כסף גבוה, וזאת, על מנת שחומרי אישיים ואינטימיים אילו לא יפורסמו. 

ניתן למצוא קבוצות של אנשים שהם סוחטים נשים או גברים במדינות שונות בעולם ומדובר על כנופיה הפועלת באמצעות רשת האינטרנט. למעשה, אלמנט הסחיטה, עשוי להתבטא בפגיעה בכל אחת מהזכויות האחרות של האדם.

פגיעה בזכויות הנסחט/ת שלא כדין

למעשה, ההדר של סחיטה באיומים, עשויה להכיל פגיעה בגופו של הנסחט/ת, ברכושו, בכבודו ובחירותו. כמו כן, ישנם מצבים או מקרים של עבירת סחיטה מינית, שעשויה לפגוע בפרנסתו של הנסחט/ת.

זוהי הגדרה שהיא מעט מעורפלת אבל היא כוללת פגיעה בכבוד האדם וחירותו, במיוחד כאשר מדובר בפגיעה מינית. יש לציין כי מדובר כמובן גם בצנעת הפרט של האדם שנסחט מינית. 

נסחטת מינית? – מה עושים?

אם הפכתם לקורבן של עבירת סחיטה מינית, יש להגיש מיד תלונה במשטרה והמשטרה פועלת נגד מקרים קשים. 

יש לציין, כי סחיטה מינית, מופיעה גם בחוק למניעת הטרדות מיניות בעבודה. בעבר הסחיטה המינית, הייתה מתבצעת באמצעות אנשים שאנו מכירים, היום רוב המקרים של סחיטות מיניות נעשות באמצעות הרשת, באמצעות אנשים לא מוכרים. 

ההמלצה של עורכי דין פליליים היא, לא להיכנע לסחיטה המינית ולא לשלם את דמי הסחיטה, יש כאמור לפנות למשטרה ולהגיש תלונה פלילית ואם מדובר על סחיטה מינית במקום העבודה, יש לפנות אל ביה"ד  האזורי לעבודה או לפנות לבית דין משמעתי.