נתפסתי מגדל מריחואנה – מה העונש הצפוי לי?

נתפסתי מגדל מריחואנה
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

גידול סמים מהווה עבירת סמים חמורה אשר מוגדרת בפקודת הסמים המסוכנים. עבירת גידול מריחואנה, מודרת בסעיף 6 לפקודת הסמים נוסח חדש התשל"ג 1973 וזה לשון הסעיף: " לא יגדל אדם סם מסוכן, לא ייצר אותו, לא יפיק אותו, לא יכין אותו ולא ימצה אותו מחומר אחר, אלא ברישיון מאת המנהל. העובר על הוראות סעיף זה, דינו מאסר 20 שנים, או קנס כספי פי 25 מן הקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין – התשל"ז 1977".

כולם כבר מודעים לעובדה, כי הסם הנפוץ בעולם הוא סם מסוג קנאביס, כך שבשנים האחרונות, גידול מריחואנה שהוא השם הנפוץ לסם זה, כאשר הגידול נעשה באופן פרטי וחובבני, הפך למכת מדינה. יש לציין כי תופעה זו הפכה לנפוצה בקרב אנשים נורמטיביים לא בקרב עבריינים מוכרים. במקרים רבים, גידול ביתי של מריחואנה הוא למטרת שימוש עצמי וחיסכון כספי רב, על מנת להימנע ממעורבות עם סוחרי סמים. 

גידול מריחואנה שלא למטרת שימוש עצמי

מיותר לציין, כי חממת סמים ביתית, עשויה לייצר תוצרת של עשרות ואפילו מאות ק"ג של מריחואנה ולכו, אנו יותר שומעים על תפיסות של כמויות סמים גדולות. 

יש לציין כי אם אדם נתפס בפעם הראשונה על גידול מריחואנה, העונש לא יהיה מרבי, כך שהדברים נכונים לעבירה הפלילית ולאו דווקא לעבירת גידול סמים. בנוסף, ביהמ"ש יתחשב גם בכמות המריחואנה שנתפסה בביתו של הנאשם, תקופת הגידול ולעבירות נלוות. 

בתי המשפט, אף נוטים להתייחס לציוד הנלווה אשר נתפס בביתו של הנאשם, היות וככל שהמכשור לגידול המריחואנה, יהיה משוכלל ומתוחכם יותר,כך חומרת הענישה תהיה גבוהה יותר.

האם העונש על גידול מריחואנה יהיה חמור לפי כמות הסמים שנתפסה בביתי?

ראשית, היום מריחואנה, חשב לסם פחות מסוכן משאר הסמים הסינתטיים שנמצאים בשוק. בתי המשפט מטילים את גזר הדין הסופי או העונש לפי מספר משתנים שהם ספציפיים וייחודיים לכל מקרה של גידול מריחואנה ביתי. 

בשנת 2018, תוקנה פקודת הסמים המסוכנים והגדירה שימוש חד פעמי במריחואנה כעבירת קנס. הכוונה היא שהרשות המחוקקת, הגיעה למסקנה שלא כל הסמים זהים בחומרתם, כך שניתן להגדיר סמים מסוימים ובהם נכלל קנאביס (מריחואנה) כסם קל, אשר גורם פחות נזק מסמים אחרים שנחשבים לקשים בהרבה יותר.

תיקון החוק לגידול מריחואנה – עבירה מנהלית

עד לפני שנת 2022 (השנה) פקודת הסמים המסוכנים, לא התייחסה רק לחומרה של סם מסוג מריחואנה לעומת החומרה של סמים אחרים, כי אם לסוגי השימוש בו. 

הפקודה קבעה אז, שגידול מריחואנה שלא למטרת שימוש עצמי, זו עבירה חמורה, שדינה הוא 20 שנות מאסר, אך גידול מריחואנה לשימוש עצמי, היא עבירה פחות חמורה שדינה הוא עד 3 שנות מאסר.

כך שלפי התיקון החוק שנעשה במרץ 2022,  אדם אשר נתפס על  גידול מריחואנה, למעשה אינו עובר עבירה פלילית, כי אם עבירה מנהלית. ניתן לקבל מידע רב  יותר על "תקנות הקנאביס".

מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי כבר בשלב המעצר?

חשוב לדעת, כי קיימת חשיבות מכרעת של ייעוץ עם עו"ד פלילי המתמחה בעבירה גידול ביתי של סם מסוג מריחואנה. 

ככל שתיפנו מוקדם יותר כבר בשלב המעצר לפני הבאה למשפט, כך ייקבע גורלכם והסיכוי בהפחתת העונש יהיה רב יותר.  יש לציין, כי בית המשפט אף יחמיר בעונש, אם היו לכם עבירות פליליות קודמות של גידול סמים, סחר וכדומה. עו"ד פלילי המתמחה בעבירות סמים, יבחן את המקרה ויעריך לפי ניסיונו הרב עם מערכת בתי המשפט, את סיכוי ההצלחה שלכם.