מהו רישום פלילי?

עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

הסתבכתם עם רשויות אכיפת החוק? עתה קיים אודותיכם רישום פלילי במשטרה. רישום שכזה עלול להשפיע במגוון רחב של תחומים החל מגיוס לצבא, דרך קבלה למקומות עבודה ועד לקבלה אל מוסדות לימוד.

כיצד רישום פלילי עלול להשפיע על חיי?

על פניו, רישום פלילי איננו אמור למנוע את אורח חייו הנורמטיבי של האדם המחזיק ברישום שכזה, אך בפועל פני הדברים אינם שחור ולבן שכן ישנם מקצועות מובהקים בהם החוק מתיר אי-קבלה בכפוף לרישום פלילי. בין המקצועות הללו ניתן למנות: עריכת דין, ראיית חשבון, רוקחות, רפואה, שמאות מקרקעין, עבודה סוציאלית, הדברה, הנדסה ואדריכלות, עבודה בשירות המדינה וסיעוד.

נוסף על כך, רישום פלילי עלול להשפיע על גיוסם של נערים ונערות לצה"ל וזאת לאור העובדה שלשכת הגיוס בוחנת מגוון רחב של היבטים שונים בכל מלש"ב ומלש"בית החל מרקורד רפואי ועד לתיעוד רישום פלילי במשטרה.

נוסף על כך, מועמדים לתכניות לימודים שונות עלולים אף הם להיקלע לתרחישים בהם הם אינם יכולים להתקבל לתכניות הלימודים בהן חשקו. כאן יש לחזור אל הסעיף הראשון בו ציינו מספר בלתי מבוטל של מקצועות במסגרתם רשאים מקומות העבודה לסרב למחזיק ברישום פלילי.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

מתי נערך אודותיי רישום פלילי?

רישום פלילי הינו תיעוד המתקיים על-ידי רשויות אכיפת החוק. הסיבה המובהקת לקבלת רישום פלילי היא אם כן הרשעה מתועדת בפלילים, אך ישנם גם תרחישים נוספים שבגינם נאסף תיעוד מסודר על-ידי רשויות החוק. בין היתר נאסף הרישום הפלילי אודות צווים שנגזרו על הנאשם על-ידי בית המשפט.

כיצד ניתן למחוק רישום פלילי?

את הרישום הפלילי ניתן "למחוק" באמצעות פנייה מסודרת אל רשויות החוק. עורך דין פלילי המצוי בתהליך הנדרש, יכל להעלות את כל הטיעונים והנסיבות המצדיקים את נעילת הרישום והסתרתו מפני מוסדות וגופים אי אילו המעוניינים בקבלת מידע אודות רישומו הפלילי של האדם המבקש ללמוד או להתקבל למקום עבודה כזה או אחר.

יש לציין כי מחיקתו של רישום פלילי, איננה מוחקת דבר, אלא מסתירה זאת מפני מוסדות שונים. ישנם עדיין מספר גופים החשופים למידע זה וביניהם ניתן למנות את משרדי הממשלה וכוחות הביטחון.