סגירת תיק פלילי במשטרה

סגירת תיק פלילי במשטרה
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

סגירת תיק במשטרה

אם עברתם חקירה במשטרה בחשד לביצוע עבירה פלילית, הרי שאחד מן הדברים שמתרחשים הוא פתיחת תיק פלילי. 

על-פי חוק, ניתן לסגור תיק פלילי באמצעות ביצוע הליך מנהלי מסודר. כדי להתחיל בתהליך חשוב לבחון את דבר העבירה והחשדות המיוחסים על כלל פרטיהם ומומלץ לשם כך להיוועץ עם עורך דין פלילי. זאת משום שבהחלטתה של המשטרה לסגור תיק, משמעותה היא כי החקירה הופסקה וכי הוחלט שלא להעמיד את הנחקר לדין.

מהו דבר החוק?

ביצוע הליך מוסדר זה אל מול גורמי אכיפת החוק, מוזכר בסעיף 62 לחוק הדין הפלילי. 

תמציתו של החוק קובעת כי באם התובע שאליו הועברו חומרי החקירה מצא את הראיות למספקות בכדי להגיש כתב אישום כנגד אדם פלוני, הרי שהוא יועמד לדין. ובאם התובע מצא כי הנסיבות שבגינן גובשו כנגד האדם חשדות אינן תואמות להעמדה לדין, הרי שהתיק יבוטל וייסגר.

הליך סגירת תיק פלילי במשטרה

סגירתו של התיק צריכה מתקיימת דרך יצירת פנייה מסודרת אל קצין החקירות, כאשר עיקר הדברים עליהם מתבססת הבקשה, מטרתם היא להבהיר כי שהסגירה צריכה להתבצע מטעם אי-אשמה פלילית.

לצורך הגשת הבקשה יש לביצוע סגירת התיק, יש להביא בפני היחידה בה התבצעה החקירה, נימוקים פרטניים המבוססים על היבטים משפטיים, ואשר מוכיחים כי אכן אופי הראיות הוא או חלש או איננו מבוסס כלל. חשוב יהיה לציין כי פניה שכזו מוטב שתיעשה יחד עם עורך דין שיסקור את החקירה על פרטיה, ויניח את היסודות המשפטיים המוצקים אשר יבססו את בקשת סגירת התיק.

חשוב יהיה לציין כי גם כאשר תיקים נסגרים לאור עילה של חוסר ראיות, הרי שהם עודם עלולים להוות "עול" ו"כתם" על האדם הנחקר וזאת לאור הימצאותו של רישום משטרתי. בנושא זה כדאי לדעת כי ייתכנו מקומות עבודה אשר ידרשו הצגת תעודת מרשם פלילי / תעודת יושר, וזאת כקריטריון קבלה. מכאן ניתן לתאר את גודל ההשלכות שיכולות להיות להימצאותו של תיק פלילי וכל שכן רישום מנהלי.

הגשת בקשה מסודרת

הדרך הנכונה ביותר שבאמצעותה ניתן להביא לסגירת תיק פלילי וכן לביטול הרישום המשטרתי היא באמצעות עילת חוסר אשמה. לחילופין ניתן גם לנקוט בהליך מסודר לבקשת ביטול הרישום המשטרתי, אך זהו תהליך שעשוי להימשך זמן רב יותר.

להלן העילות שבגינן ייסדר התיק הפלילי:

לצד הגשת הבקשה לקצין של היחידה בה התבצעה החקירה המשטרתית, ניתן גם לשלוח את הבקשה הרשמית אל הגורם התובע.

בקשה שכזו תיבחן בקפידה ובסיומה יוחלט באם אכן יש לסגור את התיק וכן לבטל את הרישום.

ביצוע הסדר מותנה

ועם זאת, צריך להכיר בכך שחוסר אשמה הוא אפשרות, אך לעתים היא איננה מתקבלת. במקרה שכאלו, ניתן לבחון אפשרות נוספת העונה לשם הסדר מותנה.

משמעות הדבר היא שהנחקר אשר חשוד בעבירה פלילית יודה בה, ובהתאם להסדר שייקבע, יהא מחויב לביצוע שורה של תנאים שונים המפצים על העבירה. במקרה שכזה חשוב לעמוד בכל התנאים שינקבו ולאחריהם התיק הפלילי ייסגר. בנוסף לא יהא כל רישום משטרתי אשר יעיב על עתידו של הנאשם.

חשוב לציין, כי במידה והתנאים לא ימולאו כהלכה, הרי שמערכת אכיפת החוק ראשית לנקוט בצעדים משפטיים, אז מדובר כבר בסוגיה אחרת לחלוטין, ומורכבת הרבה יותר.

יש להדגיש כי אפשרות זו איננה תמיד מונחת על השולחן, והיא תלויה בנסיבות ובמידת חומרת העבירה. באם מדובר בעבירות קלות, הרי שייתכן ומערכת אכיפת החוק תחליט שלא לנתב את משאביה המוגבלים לתיק זה, ואכן תבחר בהסדר מותנה.

בחינת אפשרות לשינוי עילה לסגירת תיק פלילי

על-פי חוק, יכול אדם להגיש בקשה לשינוי העילה שהובילה לסגירת התיק. באופן הזה, ניתן לנסות להביא להסרתו של הרישום המשטרתי בדרך נוספת.

לשם כך, יש להביא נימוק מפורט המגובה בהיבטים משפטיים המצביעים על כך שלא קיימות ראיות הקושרות את החשוד לביצוע העבירה או לחילופין להוכיח שהראיות הקיימות אינן חזקות דיו כדי לקשור אותו למאורע.

חשוב לציין שגם מערכת אכיפת החוק לוקחת את הנושא הזה בחשבון, וכן מכירה בעובדה שרישום משטרתי עלול להביא לנזק עתידי עבור אותו אדם שכנגדו נפתח התיק הפלילי.

בקשה מנומקת שכזו גם היא, מומלץ שתיכתב על-ידי עורך דין המתמצה בדין ובהליך הפלילי.

פניה למטה הארצי

אפשרות אחרונה אותה ניתן לשקול היא בחינת הנסיבות של האדם המחזיק ברישום הפלילי. היבטים של פרק הזמן הממושך שעבר מאז ביצוע דבר העבירה ועד לאותו רגע נתון של הגשת הבקשה, אפשרות לבדיקת אירועים בחייו האישיים וכן היעדרה של כל פעילות פלילית אחרת – נסיבות כאלו ואחרות יכולות להיבחן בקפידה כדי לנסות ולהביא למחיקתו של הרישום הפלילי.

קבלת ייעוץ וליווי משפטי

משרד עורכי דין פלילי איזבל פוקס ואזנה, מעניק שירות וייעוץ משפטי.

פנו עוד היום לקבלת ייעוץ ראשוני, ויחד נתווה את האסטרטגיה המשפטית הנכונה למען סגירתו של התיק הפלילי.

לפרטים נוספים צרו קשר טלפוני או השאירו פניה לקבלת שיחה חוזרת.