עבירת סמים ראשונה

עבירת סמים ראשונה
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

עבירת סמים ראשונה – עד כמה זה גרוע?

הייתם בטוחים שלכם זה לא יקרה, אך המציאות יודעת להפתיע לפעמים. אם הגעתם למאמר זה, ככל הנראה שאתם חשים כי התמוטט עליכם עולמכם – אז ראשית כל לא נמתח אתכם יתר על המידה: עבירת סמים ראשונה איננה בהכרח מביאה עמה הליכים פליליים, אך כל זאת בהתאם לנסיבות בהן נתמקד במאמר זה.

מה החוק היבש אומר?

על פי חוק, אין כל היתר לאדם לצרוך סמים אשר כלולים בפקודת הסמים המסוכנים. בין שמדובר בצריכה עצמית וכל שכן בעבור מטרות סחר.

רבים נוהגים להפריד בין סמים מסוכנים לסמים קלים, אך החוק על אף שהוא מתייחס לכך, הוא איננו מבדיל או רואה בשימוש בסמים קלים כעבירה קלה יותר.

אם נמצא כי צרכתם סמים לשימוש עצמי, הרי שבתי המשפט אינם מעוניינים למוטט את חייו של אדם בין רגע. על כן, במידה ונתפסתם צורכים סם לראשונה, הרי שמרבית הסיכויים שתקבלו קנס מנהלי. בשימוש של סמים דוגמת מריחואנה וחשיש, הרי שתידרשו לעוד "3 פסילות" כדי שהפרקליטות תחל לשקול באם וכדאי להגיש כנגדכם כתב אישום.

זה גם עניין של כמות

החוק יודע להסתכל בעין מקלה על אלו הצורכים סמים לשימושם האישי. אך הוא בהחלט איננו מיטיב עם אלו שמתקיים כנגדם חשד סביר לסחר בסמים.

כל לדוגמה, יש להבדיל בין עבירת סמים ראשונה ובה נמצאה כמות של פחות מ-15 גר' מריחואנה, אל מול עבירה בה נמצא כי אדם מחזיק בכמות העולה על כך. בעוד שעבירת סמים ראשונה על החזקה לשימוש עצמי יכולה להתקבל בסלחנות עד לעבירה הרביעית, הרי שעבירת סחר בסמים מובילה לענישה כבדה כבר מן הפעם הראשונה.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

מתי מוטב להיוועץ עם עורך דין פלילי?

בין שמדובר בעבירת סמים ראשונה ובין שמדובר בעבירה רביעית להחזקה עצמית, הרי שמוטב להיוועץ עם עורך דין פלילי שיברר את נסיבות המקרה.

כך לצורך הדוגמה, אדם שנתפס עם סמים ואשר יגיע לחקירה במשטרה, עלול למצוא את עצמו בין רגע חשוד בסחר. ומדוע? כיוון שגם אם יניח שהוא מסביר את עצמו כראוי, ייתכן והנחת יסוד שלו אשר הובילה לפליטה פה שאיננה תואמת את המציאות, תוביל את החוקרים להסיק כי היה מדובר בעבירת סחר ולא בשימוש עצמי.

הוכחה ושכנוע

בעבירת סמים ראשונה, ייתכן וגורמי אכיפת החוק יבליגו וייתכן שתיקנסו.

אך במקרים בהם מדובר בנסיבות מחמירות יותר, הרי שהאסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר תהא להוכיח כי הסמים נועדו אך ורק לצרכיו האישיים של החשוד.

אין להקל ראש בחומרתן של עבירות סמים, ועל כן מוטב לפנות לעורך דין פלילי אשר יבחן את נסיבות המקרה על בוריו, ויספק את הייעוץ המקצועי והליווי הנדרשים.