מהו מסדר זיהוי?

מהו מסדר זיהוי?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

אתם אולי מכירים אותו בעיקר מסרטי פעולה שונים, אך מסדר זיהוי הוא כלי חקירה נפוץ ושימושי בקרב גורמי אכיפה בכל רחבי העולם. באמצעות מסדר זיהוי, יכולים התובעים לגבש את כתב האישום בדבר עבירה פלילית, וזאת על סמך זיהוי החשודים בעבירה על סמך עדים.

במאמר הבא משרד עורכי דין פלילי איזבל פוקס ואזנה יסביר אודות אחד מן הכלים היעילים והחשובים שבהם מחזיקים החוקרים במשטרה. זומנתם למסדר זיהוי? נדרשתם לסור לתחנת המשטרה עבור חקירה? פנו עוד היום לקבלת ייעוץ דיסקרטי ומידי 24/7.

עורך דין פלילי למסדר זיהוי

בדיוק כמו שחקירה במשטרה נועדה לגיבוש ראיות על-ידי גורמי האכיפה, כך גם מסדר זיהוי עלול להפוך לראייה ממשית שתוביל להגשת כתב אישום.

מטרת המסדר היא להוביל עד אובייקטיבי שנכח באירוע ולאפשר את זיהויו הוודאי של אדם אשר ביצע דבר עבירה. לאור רגישותו של הליך משפטי זה, מסדר זיהוי נערך בכפוף לכל התקנות והסטנדרטים הקפדניים ביותר.

עורך דין פלילי מנוסה ילווה את החשוד הנוכח במסדר הזיהוי. במסגרת תפקידו, יפעל לבדוק את טיב המסדר ואם אין כל היכרות קודמת בין העד שהובא על-ידי המשטרה לבין החשוד הנוכח במסדר. כל מהלך אשר איננו מתבצע בצורה תקינה ונכונה, יכול להוות עילה להחלשת ערכו של הליך הזיהוי.

סוגי מסדרי זיהוי

כיום ניתן למנות 4 סוגי מסדרי זיהוי: מסדר זיהוי רשמי, מסדר זיהוי תמונות, מסדר זיהוי מאולתר ומסדר זימון רנדומלי.

מהו מסדר זיהוי רשמי?

מסדר זיהוי רשמי, נקרא גם מסדר זיהוי חי, הינו ההליך הפורמלי והמוכר ביותר. וודאי שיצא לכם לראותו בשפע של סרטים וסדרות. במסגרת מסדר הזיהוי, על העד לעמוד בפני שורת חשודים ולחלוף על פניהם לצורך זיהוי החשוד בדבר העבירה.

לנוכח הרגישות הרבה של התהליך והערך המשפטי המיוחס למסדר הזיהוי, על העד לחלוף באופן פיזי אל מול החשודים ולגעת בכתפו של החשוד המזוהה על-ידו. מהלך זה נועד להוכיח מעל לכל ספק, כי העד לא התבלבל בעת ההליך ובחר באדם אותו זיהה באופן וודאי.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

מהו מסדר זיהוי תמונות?

מסדר זיהוי תמונות כשמו כן הוא, ועל העד לזהות את החשוד מתמונות המוצגות בפניו. חשוב לציין כי הערך המשפטי המיוחס למסדר זיהוי תמונות, הינו מופחת בצורה מסוימת מן המסדר הרשמי. לרוב חוקרים יעדיפו את המסדר הרשמי וזאת כיוון שעל העדפת מסדר זיהוי תמונות ניתן לערער.

האם החוקרים נמנעו ממסדר זיהוי פורמלי לאור חשש מסוים שמא החשוד לא יזוהה? נסיבות אלו ייבדקו באופן קפדני על-ידי עורך דין פלילי המייצג את החשוד בדבר העבירה.

מהו מסדר זיהוי מאולתר?

מסדר זיהוי מאולתר הוא הליך בו נוקטים החוקרים במקרים בהם החשוד איננו מסכים להשתתף במסדר הזיהוי הפורמלי. כאמור, גם החוקרים אינם ששים לפנות למסדר זיהוי תמונות וזאת לאור ערכו המשפטי הנמוך באופן יחסי.

על כן, יאלתרו החוקרים מסדר זיהוי דרך מגוון רחב של שיטות. המטרה העליונה היא להביא את החשוד לסיטואציה מסוימת בה הוא נוכח, מבלי שהוא מודע לכך, אל מול העד ולצדו נמצאים הניצבים. העד אשר ניצב בעמדה מסוימת הרחק מן החשוד, יוכל בצורה הזו לבצע את מסדר הזיהוי.

מהו מסדר זיהוי אקראי?

מסדר זיהוי אקראי הוא למעשה לא מסדר, כי אם מפגש אקראי אותנטי בו העד פגש במקריות את החשוד וזיהה אותו. במקרים אלו, הקבילות בבית המשפט הינה רגישה וחשוב לוודא כי לא נערכה על מעורבות מצד גורמי האכיפה אשר הובילו את העד למפגש האקראי תוך שהם מבססים בראשו את הפרטים הוודאיים לזיהוי החשוד.

זוהי גם השורה התחתונה בכל מסדרי הזיהוי – אסור בתכלית האיסור לגבש אצל העדים כל מחשבה אשר מסירה את האובייקטיבית שלהם. מהלכים שכאלו נבדקים בקפידה על-ידי עורך דין פלילי שמטרתו לערער על קביעת העד.

שמרו על זכויותיכם

שימו לב כי לכל אורך המסדר, חשוב לשמור על אובייקטיביות העד. על כן, המשטרה מאפשרת לחשוד לבחור את מקומו בין סדרת הניצבים הנוכחים במסדר. באופן הזה, יכול העד לוודא כי לא נעשתה כל "התאמת ציפיות" בין החוקרים לבין העד.

בנוסף לכך, חשוד הנוכח במסדר זיהוי, יכול לאפשר את נוכחותו של עורך דין. מטרתו של עורך הדין היא לוודא כי המסדר נערך על-פי כל התקנות המחמירות ביותר.