מה זו זכות השתיקה?

מה זו זכות השתיקה?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

ייתכן מאוד שאתם מכירים אותה בעיקר מהסדרות האמריקאיות רגע לפני שהחשוד נכנס לניידת, אך זכות השתיקה היא זכות בסיסית, חשובה, שרירה וקיימת גם במדינת ישראל.

זכות השתיקה נחשבת לאחד מן העקרונות הבסיסיים ביותר בענף הפלילי, ועל-פיה כל אדם מחויב במתן מענה מקיף ככל הניתן על השאלות הנשאלות על-ידי חוקרי המשטרה, זאת למעט שאלות בהן ישנה סכנה להגשת כתב אישום פלילי.

זכות השתיקה – נצלו אותה בחוכמה

זכות השתיקה למעשה מגנה על החשוד מפני הפללה עצמית. כך למשל, אם במסגרת הפרשה השנויה במחלוקת, רומן זדורוב לא היה מודה באופן חד-משמעי בחקירתו על רציחתה של תאיר ראדה, אז הרי שהחוקרים היו ניצבים בפני בעיה חמורה.

מכאן שאדם המצוי תחת חקירה במשטרה, יכול לנצל את זכותו לשתוק במהלך החקירה. כל שאלה של החוקרים ותשובה פזיזה מטעם החשוד, עלולה להוות כגורם בעל ערך ראייתי עמו ניתן להשתמש לצורך הגשת כתב אישום ואף להביא להרשעה!

עם זאת, את זכות השתיקה חשוב לנצל בצורה נכונה. הימנעות מהשבה על שאלות כאלו ואחרות, עלולות להוביל למצב הפוך בו החשדות כנגד הנחקר רק הולכות ומתחזקות. לשם כך, חשוב להיוועץ בטרם החקירה ולאחריה עם עורך דין פלילי שיערוך הדרכה מסודרת ויסביר את האסטרטגיה הנכונה לאורך החקירה.

ההבדל בין עד לנחקר

תרחיש שבו תשאול של עד הופך לתשאול של נחקר הוא איננו תלוש מן המציאות. פעמים רבות, חקירה עלולה להתהפך לחלוטין ולהפוך את האדם שהגיע לגביית עדות, אל אחד מן החשודים המרכזיים.
החוק מכיר בכך שישנו מעמד שונה בין עד לבין נחקר, ועל-כן גם אם מדובר בשאלות שעד היה מתבקש לענות עליהן מתוקף מעמדו, אז הרי שמעצם שינוי המעמד לנחקר, הוא איננו עוד מחויב לכך ובאפשרותו לנצל את זכות השתיקה.

האם תמיד יש להשתמש בזכות השתיקה?

כאמור, זוהי זכות שמן הראוי להשתמש בה, אך במתינות ובחוכמה.

בית המשפט איננו מתייחס בסלחנות לנחקרים אשר החליטו לנצל את זכות השתיקה עד תומה. כך למשל, אם החשוד לא יגולל את גרסתו במסגרת החקירה, אז הרי שהגשת הגרסה כעבור זמן מה, תיראה חשודה ולבטח שלא תתקבל בעין יפה.

לכן כאשר אתם מוזמנים לסור אל עבר תחנת המשטרה, הקפידו תמיד להיוועץ עם עורך דין בטרם ההגעה לתחקור. אם הגעתם אל תחנת המשטרה, באפשרותכם לעכב את תחילתה, ולעמוד על כך שאתם רוצים עורך דין שילווה אתכם.

זכות השתיקה בבית המשפט

אך זכות השתיקה איננה שמורה אך ורק לחדרי החקירות. בדיוק כפי שהנחקר יכול להשתמש בזכות זו להימנעות מהפללה עצמית בתשאול חקירתי, כך אותו המקרה חל גם על תשאול במסגרת ערכאות בית המשפט.

גם במקרה זה, חשוב שלא "לאלתר" את השימוש בזכות השתיקה, ולהגיע מוכנים לכל תרחיש. הימנעות מהשבה על שאלה במהלך דיון משפטי, עלולה להביא לפעולה הפוכה בה התשתית הראייתית כנגד הנאשם רק הולכת ומתחזקת.

התייעצו עוד היום עם עורך דין פלילי

השימוש בזכות השתיקה צריך להיעשות בצורה מושכלת ונכונה. אל לאדם החשוד בביצוע עבירות פליליות, להשתמש בזכות זו מבלי שביסס קודם לכן, אסטרטגיה משפטית נאותה עם עורך דינו.

בכל מקרה שבו זומנתם לחקירה במשטרה, אתם ניצבים בטרם שימוע פלילי או נערכים בטרם התחלת ההליך המשפטי, התכוננו מראש ופנו לקבלת ליווי משפטי מקצועי מטעם עורך דין מנוסה.

אל תמתינו, לייעוץ מידי 24/7:

>>> 052-6476887 <<<

או השאירו פניה לקבלת שיחה חוזרת: