שיבוש הליכי חקירה

שיבוש הליכי חקירה
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

מה זה שיבוש הליכי חקירה?

בואו נדבר קודם על חקירה משטרתית.

מטרתו של ההליך החקירתי המתבצע בתחנת המשטרה, הוא להבין את נסיבות האירוע, החשודים המעורבים, מידת מעורבותם, וכן לגבות ראיות חדשות. כל מילה וכל משפט שנאמר במהלך החקירה, עלול ופעמים רבות אכן משמש כראייה קבילה בבית המשפט. לא אחת, חקירה במשטרה היא זו שמובילה את המשטרה להגיש כתב אישום ולהתחיל בנקיטת הליכים משפטיים פליליים.

אם כן, היכן עלול להתרחש שיבוש בהליכים החקירתיים?

כל פעולה שמטרתה למנוע מן החוקרים להבין את האמת שמאחורי האירוע הפלילי, בין שפעולה מינורית וקטנה, ובין שפעולה מכוונת ובוטה, הרי שדינה דין שיבוש הליכי חקירה.

דוגמאות לשיבושים בהליכים החקירתיים

באם זומנתם לחקירה במשטרה, פנו למשרדנו עוד היום לקבלת ייעוץ מקדים. יש בכך כדי לעשות הבדל משמעותי בהמשך נקיטת ההליכים הפליליים. כמו כן, ייעוץ משפטי נכון, יכווין אתכם שלא לבצע שלא במודע, עבירה שרק תחריף את מצבכם המשפטי.

  • מידע כוזב – מסירת מידע כוזב או מטעה, הינה עבירה חמורה אשר יכולה לגרור ענישה חריפה. לעתים אנו נמצא את עצמנו חלוקים בין הרצון להגן על אדם קרוב, לבין מסירת האמת. התייעצו עם עורך דין פלילי כדי להבין את ההשלכות, והקפידו לשתף פעולה עם גורמי אכיפת החוק.
  • העלמת ראיות – אינכם חייבים להגיע לחדר החקירות כדי להיות מואשמים בשיבוש הליכי חקירה. נגיעה בזירת הפשע או הברחתם או החבאתם של ממצאים שונים מן הזירה, נחשבים אף הם לשיבוש קשה של מהלך החקירה. למרבה הצער, גם אזרחים מן השורה שנקלעים למצב לא נורמטיבי, עלולים להסתיר ראיות מתוך פניקה. חשוב לדווח על כך מוקדם ככל הניתן, ויש להתייעץ עם עורך דין.
  • עדות בבית משפט – או יותר נכון, אי-נכונות להגיע לבית המשפט לצורך מתן עדות. גם מהלך שכזה, על אף חששותינו, עלול להציב עלינו את אור הזרקורים, ובהילה שלילית.

ומה באשר לזכות השתיקה? חשוב לציין כי זכות השתיקה מעוגנת בחוק, וניתן להשתמש בה בזמן חקירה. אין זה נחשב לשיבוש הליכים, אולם מדובר בצעד שרק יכול להחריף את מצבנו המשפטי. למידע נוסף אודות זכות השתיקה ערכנו עבורכם את המאמר הבא.

ענישה והשלכות

מערכת אכיפת החוק איננה סלחנית כלפי כל צעד שנועד לשבש או למנוע את חשיפת האמת.

לאור זאת, המחוקק קבע ענישה חמורה ועל-פיה אדם המואשם בשיבוש הליכים חקירתיים, עלול למצוא עצמו ניצב בעונש של עד 3 שנות מאסר בפועל.

חקיקה זו נועדה הן להרתיע בפני כל מי ששוקל לנסות ולחמוק מן הדין, וכן להרתיע עבריינים או אף בני משפחה ומקורבים, השוקלים לפנות לעדים כדי להניא אותם לספק עדות בבית המשפט.

שכירות שירותיו של עו"ד פלילי

חשד ולו הקטן ביותר לשיבוש בהליכי חקירה הוא איננו עניין של מה בכך, וחשוב לשכור את שירותיו של עורך דין לקבלת מעטפת משפטית, ייצוג וליווי.

לאורך התוויית האסטרטגיה המשפטית, עלינו לבחון באם וכיצד התבסס החשד לשיבוש, ואם אכן נעשה שיבוש, מה הן הנסיבות שבגינן נקלע החשוד לסיטואציה זו מלכתחילה.

מערכת המשפט אמנם נוקטת ביד קשה, אך בעזרת ייצוג וליווי נכונים, גם ניתן להגיע לאוזן קשבת.

פנו לקבלת ייעוץ

משרד עורכי דין איזבל פוקס ואזנה, מעניק ייעוץ משפטי פלילי עם אחוזי הצלחה גבוהים. צרו עמנו קשר עוד היום לתיאום פגישה ראשונית.

למידע, ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.