האם כדאי לכם להעסיק עובדים עם עבר פלילי?

האם כדאי לכם להעסיק עובדים עם עבר פלילי?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

הדברים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים להעסיק עבריינים לשעבר

הקושי של אנשים עם עבר פלילי להשתלב בשוק התעסוקה גם לאחר ששילמו כבר את חובם לחברה הוא עצום, במיוחד כאשר מדובר במבוגרים בני 30 ומעלה, שהיא קבוצת גיל מאותגרת ממילא בקבלה למקומות עבודה חדשים. יכולת ההכלה של מנהלים בארגונים שונים ובחירתם האמיצה להעסיק עובדים שהם, למעשה עבריינים לשעבר – בכך שהם נותנים להם צ'אנס מחודש להתפרנס בכוחות עצמם – יכולה להוות גם עבורם כמנהלים רווח נקי ולהיטיב עם העסק כולו. עובדים כאלה עשויים להיות מסורים יותר, מלאי מוטיבציה לבצע שינוי אמיתי במסלול חייהם ולהיות מקצועיים במיוחד. עם זאת, ישנם כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון ובייחוד במשרות מסוג מסוים ובענפי משק ספציפיים, כאשר לריאיון העבודה מגיע אדם עם רקע עברייני.

ההתלבטות של מנהלים בנוגע למועמדים שהם עברייני עבר

לכל אדם שמנסה להתקבל למשרה מסוימת, ייתכן ויש תיק במשטרה ולא תמיד תוכלו לדעת מהי העבירה שביצע ומה חומרתה, במיוחד אם מדובר במשרות פשוטות למדי שאינן דורשות תנאי קבלה מיוחדים או רקע מקצועי כלשהוא. עם זאת, בתהליכי קבלה למשרות מסוימות תרצו לקבל מידע מעמיק על המועמדים, כאשר חלק לגיטימי מכל הליך כזה הוא לבקש מהם להוציא אישור על אי רישום פלילי במשטרה. לעיתים תצטרכו להיוועץ עם עו"ד דיני עבודה או עורך דין פלילי בכדי להבין האם בכלל מותר לכם להעסיק אדם כזה – במשרות אבטחה, למשל, אסור לתת לבעלי עבר פלילי להחזיק בנשק וכן במשרות של טיפול בקשישים, מכאן שמועמדים מסוג זה לא יוכלו לעבוד במשרות כאלה. עם זאת, בתפקידים אחרים שהעבר הפלילי של המועמד לא מהווה מכשול חוקי להעסקה, מגיע התור של "השכל הישר" לעבוד. במקרים כאלה, עליכם כמעסיקים פוטנציאליים לחשוב על העלות והתועלת שבשילוב של אדם כזה אצלכם בארגון.

מה צריך לקחת בחשבון כששוקלים להעסיק עובדים בעלי עבר פלילי?

חשוב לציין: רישום פלילי של אדם במשטרה יכול להיות הן על עבירות של אחזקת סמים קלים מחד והן על מעשי פשיעה חמורים כמו אונס או גניבות מנגד. עורכי דין פליליים עוסקים בייצוג של אנשים מכל קשת האוכלוסייה ומכירים עבירות מסוגים שונים, כמו גם את האנשים המבצעים אותן. תהליך החשיבה של מנהלים ששוקלים להעסיק עבריין לשעבר, צריך לפני הכל לקחת בחשבון את עובדת הרלוונטיות של העבירה למשרה המוצעת, לרבות הגבלים חוקיים כפי שפורטו כאן. לאחר מכן, יש לבחון את מידת המסוכנות של אותו אדם, במידה וקיימת, בהתחשב בעבירה שבוצעה ומתוך התחשבות הן בעובדים ולקוחות והן ברמת היכולת של אותו אדם, למלא את התפקיד בהצלחה. בסופו של דבר, ההחלטה נמצאת בידי המעסיק ותקופת ניסיון היא, ככל הנראה, פתרון מצוין לבחינת האפשרות לשילוב מיטבי של אנשים עם עבר פלילי בחזרה בשוק התעסוקה, תוך נקיטת גישה של הוגנות מקסימלית לכל הצדדים.