הסדר מותנה לסגירת תיק פלילי ללא כתב אישום

הסדר מותנה לסגירת תיק פלילי ללא כתב אישום
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

לפי חוק סדר הדין הפלילי, התביעה בישראל, יכולה להורות על סגירת תיקים נגד חשודים שהואשמו בעבירות פליליות, רק אם מתקיימים כמה תנאים. אפשר אפילו להימנע מהגשת כתב אישום אם התיק נסגר בטענת סגירת תיק בהסדר מותנה. 

למעשה קיימים תנאים מצטברים, כך שרק אם החשוד יעמוד בתנאים אלה, כאשר אחד מהתנאים העיקרים הוא, אם החשוד יודה באשמה, כאשר החשוד אף יקיים את התנאים שנקבעו בהסדר זה, בין התביעה לבינו. במידה והחשוד יפר את אחד מכל תנאי ההסדר שהושג, ייפתחו כנגדו שוב כל ההליכים הפליליים מחדש, כולל העמדתו לדין.

מה הן המטרות של הסדר מותנה?

יש לציין, כי הסדר מותנה, הינו חוק, אשר מאפשר לתביעה  לסגור תיקים שנפתחו נגד חשודים. החשודים עשויים להיות חברה, תאגיד ואנשים פרטיים. חשודים שהודו בעבירות המיוחסות להם והסכימו לקבל את תנאי ההסדר מותנה, יכולים למעשה ליהנות מסגירת התיק התלוי כנגדם וכן, מביטול כתב האישום. כמובן שנשאלת כאן השאלה, מי מרוויח מההסדר המותנה מלבד החשוד? 

למדינה, יש אינטרס היות ובסופו של  דבר העומס שקיים בבית המשפט ירד וכן על התביעה עצמה. מלבד זאת, אם התיקים נגד הנאשמים הם פחות חמורים, ביהמ"ש והתביעה, פשוט יפנו את משאביהם לנאשמים שביצעו עבירות חמורות יותר.

אילו עבירות יכולות להיכלל בהסדר מותנה?

מי שבעצם מחליט אילו מהעבירות עשויות להיכלל בהסדר המותנה הוא היועץ המשפטי לממשלה. לא ניתן למנות את רשימת העבירות שתיכללנה בהסדר.

אפשר לומר, כי עבירות קלות או עבירות שנעשו בנסיבות מקלות וכן, מתחשבים בנסיבות של החשוד לביצוע העבירה. כל אלו, יכולים לגרום להחלטה אם ניתן להגיע להסדר מותנה. רק עורך דין פלילי, יוכל להחליט אם כדאי ללכת לכיוון של הסדר מותנה. 

החלטה זו, צריכה להגיע לאחר שעוה"ד יקרא את התיק ואת חומרי החקירה ואפילו יכול להחליט אם קיימות ראיות, מה שישפיע על האופציה של סגירת התיק לחלוטין אפילו ללא צורך בהסדר מותנה או בנסיבות אחרות, זה אף עשוי להשפיע על סוג ההסדר שייחתם בסופו של דבר.

אילו תנאים ניתן יהיה לקבוע במסגרת ההסדר המותנה?

לאחר שהחשוד הודה בעבירה המיוחסת לו עשויים להיות תנאים על מנת שיתאפשר הליך סגירת תיק בהסדר. למשל:

  • פיצוי כספי לנפגעי העבירה שאותה ביצע החשוד
  • מתן התנצלות בכתב לנפגעי העבירה
  • פיצוי כספי לקופת המדינה
  • הצהרה בדבר התחייבות מצד החשוד להימנע מעבירה זו גם בעתיד
  • התחייבות לשמירת מרחק ו/או יצרת קשר עם מי שנפגע מהעבירה
  • על החשוד להיות תחת מעקב ופגישות בקצינות מבחן

באילו סעיפים בחוק מוזכר ההסדר המותנה?

לפי סעיף 67א(ב) אם התובע ראה, כי ישנן ראיות שהן מספיקות לאישום, הוא יוכל שלא להעמיד לדין חשוד ולהציע לו הסדר מותנה, אך רק אם מילוי כל תנאי ההסדר יענו לעניין הציבור ותלוי בנסיבות המקרה. בסעיף 67א(ג) מוזכר כי ההסדר המותנה תלוי בסוג העבירות שמיוחסות לנאשם. 

למשל, אם מדובר על עבירות של חטא או עוון, או  בעבירת פשע אשר מנויה בתוספת השישית, שהיא אינה אחת מהעבירות אשר מנויות באותו סעיף. הסדר הוא אף פתרון טוב שמוצע לחשודים בביצוע עבירה פלילית, כאשר גילם הוא 18 ומעלה. לרוב הסדר זה מתאים למי שביצע עבירה פלילית ראשונה בחייו, או למי שעברו הפלילי ב-5 השנים שחלפו היה ללא רבב.

בנוסף, מקובל להציע הסדר זה, למי שביצע עבירה פלילית קלה וזניחה או לעבירה שאינה חייבת במאסר.

האם ההסדר המותנה יהיה רשום בגיליון רישום פלילי של החשוד?

בגלל שמדובר על סגירת תיק חקירה ללא כל הליך משפטי, הסדר זה, לא יגרור רישום פלילי ולכן, אין כל חשש להכתמת שמו של הנאשם באמצעות רישום פלילי. מצד שני, בתיק החקירה של הרישום המשטרתי יירשם, כי התיק נסגר באמצעות הליך סגירת תיק בהסדר. 

למעשה, ברישום משטרתי, תופענה לרוב 3 עילות סגירה מוכרות. הראשונה היא חוסר עניין לציבור, היעדר ראיות מספיקות וחוסר אשמה, כאשר עילת חוסר האשמה, היא זו למעשה שתוביל למחיקה מוחלטת מהרישום הפלילי. יש לציין, כי רישום משטרתי, נגנז לאחר כמה שנים כאשר מתקיימים כמה תנאים וכי לא נעשה שימוש חיצוני כחלק מהרישום הפלילי של אדם, כי אם לצרכי המשטרה בלבד.

מתי אפשר להיכנס להליך של הסדר מותנה ובאילו תנאים?

יש לדעת, כי לא כל תיק יוכל להיסגר במסגרת של הסדר מותנה. אך במידה והחשוד עומד בתנאים שהוגדרו, ניתן יהיה להיכנס להליך ההסדר המותנה בשתי דרכים. הראשונה היא, כאשר החשוד הנורמטיבי נחקר במשטרה, ולאחר מכן הוא הוזמן ליחידת ההסדר המותנה, השנייה היא לאחר שהוגש נגד הנאשם כתב אישום, אך עורך דינו של הנאשם יוכל לבקש לבחון את התיק ולהעבירו למסלול של ההסדר המותנה. 

עו"ד ממולח, ינהל משא ומתן מול הרשויות על מנת לשכנע אותם לסגור את התיק באחת מהעילות המקובלות או בעילת "חוסר אשמה".

כל ההליך של ההסדר המותנה, הוא הליך משפטי לכל דבר ועניין והוא יכול להיות דרמטי בהשפעה על חיי החשוד. על מנת להגיע להליך של סגירת הסדר מותנה, מומלץ להסתייע בשירותיו המקצועיים של עו"ד פלילי. לא מומלץ לנהל הליך זה ללא עו"ד פלילי, היות ועורכי דין מטעם המדינה אינם מקפידים על זכויותיהם של החשודים, אש מגיעים להם  ע"פ חוק.

לסיכום

לא כל תיק מתאים להליך של הסדר מותנה, אך אם התיק כן מתאים להסדר זה, יש להתלוות עם עו"ד פלילי שיודע לזהות את היתרון של הסדר זה, בהתאם לנתוני החקירה והוא יוכל על סמך ניסיונו האישי להוביל לסגירת התיק.

לייעוץ משפטי פלילי השאירו פניה באתרנו או צרו עמנו קשר טלפוני 24/7.