לוקחים הלוואה מחוץ לבנק? היזהרו משוק אפור והסתבכות בפלילים

לוקחים הלוואה מחוץ לבנק? היזהרו משוק אפור והסתבכות בפלילים
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

כל אחד מאיתנו עשוי להיקלע למצב בו הוא חייב סכום כסף מסוים בהקדם ועל כן זקוק להלוואה. במצבים שכאלה ברירת המחדל היא כמובן לפנות לבנק ולקוות כי הפקיד או המנהל יסכימו לאשר לכם את קבלת הכסף. הבעיה מתחילה מתי שהבנק מסרב, מה שגורם למד הלחץ לעלות ושולח אותנו לחפש אחר אלטרנטיבות חוץ בנקאיות שאינן דורשות עמידה בתנאים כלשהם. אחת האלטרנטיבות הללו היא השוק האפור, שעל פניו נראית אפשרות קלה לקבלת הכסף. מדוע על פניו? מפני שהתקשרות שכזאת עלולה בסופו של דבר גם לסבך אתכם בפלילים אם לא תבחרו נכון את מלווה הכסף. כיצד סוג זה של הלוואות קשור לפלילים? וכיצד ניתן להימנע מכך? להלן התשובות.

השוק האפור – הלוואה קלה, הסתבכות קשה

לקיחת הלוואה חוץ בנקאית במסגרת השוק האפור היא למעשה דבר חוקי בישראל שמוסדר תחת החוק "הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות". הבעיה היא שבין כל החברות והעסקים שמאושרים להעניק שירותי הלוואות חוץ בנקאיות במסגרת זאת, ישנם גורמים שאינם עומדים בקו אחיד עם מגבלות החוק ולמעשה מגלים התנהגות פלילית במספר מישורים:

  • ריביות מנופחות – ריביות של 20% ואף 50% עשויות להיגבות מנוטל ההלוואה בעוד שהחוק מגביל את הריבית המקסימאלית להרבה פחות מכך (עד 15%).
  • ריבית פיגורים – ריבית דריבית נגבית מאלו שמתקשים לעמוד בהחזרים וסך כל החוב עשוי לתפוח באופן לא פרופורציונאלי ולא הגיוני.
  • שיטת החזרת החוב – מי שכושל בעמידה בתנאי ההחזר (ומי יכול לעמוד בהחזר הלוואה שמתחילה ב-4,000 שקלים ומסתיימת בעשרות אלפים?) מגלה כי החוב עשוי להיגבות תוך כדי סחיטה, איומים, פגיעה בגוף ורכוש ולמעשה, להתחיל להסתבך בפלילים מול גוף גדול ואלים.
  • "עקיצות" – במספר מקרים מגלים נוטלי הלוואות חוץ בנקאיות דרך השוק האפור כי צ'קים שקיבלו פשוט לא התקבלו על ידי הבנק וחזרו. הריבית כמובן ממשיכה לתפוח והלקוחות מסתבכים אל מול הבנקים, נושיהם, הוצאה לפועל וכו'.
  • עיסקה פלילית – פעמים רבות מנסות חברות בשוק האפור לשכנע את הלווה לסגור עסקה שנראית מבטיחה אך היא פלילית לחלוטין וקשורה להלבנת הון. בשיטה זו הלווה נותן צ'קים בסכומים קטנים למלווה, שמצידו מעניק לו סכומים גדולים יותר במזומן בתור ההלוואה. החוב הוא ההפרש והוא צובר ריבית וריבית פיגורים. אלא שדרך התנהלות זו אינה חוקית בעליל ועשויה לסכן את המלווה בכך שהוא יואשם ע"י הרשויות כשותף בהלבנת הון.

כיצד נמנעים מהסתבכות?

מעוניינים ליטול הלוואה חוץ בנקאית מבלי להיות תלויים בתנאים המקשיחים של הבנק? העדיפו ראשית כל לנסות ולפנות אל חברות גדולות ומוכרות בתחום כגון סוכנויות ביטוח שמעניקות את סכומי ההלוואה בהתאם ליכולות ההחזר שלכם ועל בסיס חסכונות שצברתם (קרן השתלמות, פנסיה וכו') או חברת כרטיסי האשראי שלכם. ואם בכל זאת החלטתם לפנות אל השוק האפור, בדקו היטב מיהו הגוף שמעניק לכם את ההלוואה ושימו לב כי הריבית אינה עולה על 15% לשנה, שזהו המקסימום בעיני החוק. אינכם בטוחים שהבנתם לחלוטין את פרטי החוזה או שההצעה נראית לכם לא חוקית? צרו קשר עם עורך דין לקבלת ייעוץ לפני החתימה הסופית.

וכמובן שאם נתקלתם בהתנהגות אלימה מצד המלווים, או שאתם מואשמים בעבירות הלבנת הון על ידי המשטרה בעקבות הלוואה שלקחתם מהשוק האפור מבלי שבאמת הבנתם את משמעותה, צרו קשר באופן מיידי עם עורך דין שמתמחה בפלילים, על מנת לצאת מהמצב המסובך כשידכם על העליונה.