מהי עבירה פלילית בגין רשלנות רפואית?

מהי עבירה פלילית בגין רשלנות רפואית?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

עבירות פליליות מהוות סיבה להגשת תביעה. סוגיית הרשלנות הרפואית, אשר לא אחת נדרש עורך דין מאומן ומיומן, כדי להוכיח יסוד פלילי בגרימתה (לדוגמה אי ביצוע פרוצדורה נדרשת מסיבה של חיסכון כספי), היא סוגייה המחייבת ידע וניסיון בטיפול בה.

רשלנות רפואית היא מעשה חמור ביותר, תוצאותיו עלולות להיות קטלניות, הרות אסון ובעיקר- בלתי הפיכות. הוכחת קיומה של רשלנות רפואית שגרמה לנזק ולמום, לאי אבחנה במועדה או לאבחנה שגויה, לניתוח מיותר ו/או, חלילה, לכריתת איבר מיותר.

נפגעי רשלנות רפואית המתכננים להגיש תביעה אזרחית לקבלת פיצוי בגין נזקים שנגרמו להם, כתוצאה מטיפול (או הימנעות ממנו) רשלני, ודאי עשויים להיזקק לשירותיו של עורך דין רשלנות רפואית. בהינתן מצב, שבו מסמכים מוכיחים באופן שאינו משתמע לשתי פנים קיומו של בסיס ראייתי מוצק לרשלנות רפואית בכלל ולרשלנות פושעת בפרט, גדולים ורבים הם הסיכויים לזכות בפיצוי כספי משמעותי.

עורך דין מנוסה בתחום ודאי יכול להבחין בין אחריות נזיקית לרשלנות רפואית לבין אחריות פלילית (כגון גרימת מוות ברשלנות) שהיא הסוג היותר חמור של הרשלנות, אשר בכל מקרה היא בלתי נסבלת ובהיותה רשלנות פלילית היא בלתי נסלחת.

מתי עלולה להתגלע רשלנות רפואית פלילית?

חשוב לציין, תחילה, כי הוכחת רשלנות פלילית עלולה להיות תהליך ארוך, קשה, מורכב ומסובך, לכן כה חשובים הניסיון והמיומנות של העורך דין, שיודע לכוון את מרשו לקבלת חוות דעת מרופא מומחה, אשר לחוות דעתו עשוי להיות משקל מכריע בסיכוי לקבלת פיצוי כספי.

רשלנות פלילית עלולה להיגרם, לדוגמה, במצבים של אי אבחון מום מולד בעובר, מתן תרופה שגויה והרת אסון, ניתוח שבוצע ברשלנות או ניתוח שלא בוצע אף שהיה הכרח לבצעו, חוסר מעקב אחרי חולה או אישה הרה כנדרש ועוד.

חשוב גם לציין, כי על פי רוב, כאשר גורמים במערכת הבריאות נתבעים בשל חשד לרשלנות רפואית, יש להם עורכי דין שיודעים להדוף את הטענות כלפיהם ולהזין את הטענה לקיומה של רשלנות רפואית. לאדם פרטי שמתמודד לבדו מול מערכת הבריאות אין כמעט סיכוי להצליח להוכיח כי הוא או מי ממשפחתו נפגע בשל רשלנות רפואית.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

הרמת "נטל ההוכחה"

קשה יותר להרים את מה שמכונה "נטל ההוכחה" במשפט פלילי מאשר במשפט אזרחי, אולם במקרה של רשלנות רפואית אין הבדל. על מנת להרשיע אדם בגרימת מוות ברשלנות על התובע, באמצעות עורך דינו, להוכיח קיומו של מה שמכונה "יסודות עוולה" של רשלנות רפואית, בדיוק כפי שנעשה במשפט אזרחי.

לבד מהפרת הזהירות כלפי מטופל, יש צורך להוכיח קשר סיבתי בין הפרתה של חובת הזהירות שגרמה למעשה שמוגדר כרשלנות רפואית ובין הנזק שנגרם לו בכלל ובמקרה של מוות, חס וחלילה, בפרט.

ביסוד כל תביעה של רשלנות רפואית ניצב ניגוד אינטרסים מובנה וברור בין התובע, שיעשה הכל כדי להוכיח רשלנות רפואית פלילית, לבין הנתבעת (המערכת), אשר תעשה הכל להוכיח כי לא היתה באופן טיפולה רשלנות רפואית בכלל ורשלנות רפואית פלילית בפרט.