עבירות פליליות בזמן השירות הצבאי

עבירות פליליות בזמן השירות הצבאי
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

עבירה פלילית בצבא

מערכת המשפט הצבאית היא מערכת שיפוטית נפרדת מהמערכת האזרחית, ולא רק זאת, אלא שהיא גם שונה לחלוטין בהמון תחומים. לכן לא כל עורך דין שעוסק בתחום הפלילי יוכל בהכרח להתמודד עם המשפט הצבאי.

במה שונה המערכת השיפוטית הצבאית מהמערכת האזרחית? ומה קורה אם עברתם על החוק ונתפסתם במהלך השירות הצבאי? כל הפרטים לפניכם. 

מה ההבדל בין מערכת השיפוט הצבאית לזו האזרחית?

בישראל, כמו במדינות אחרות שיש להן צבא, משפטיים צבאיים מתקיימים במקביל למשפטים אזרחיים, אולם בעוד שמערכת החוקים האזרחית חלה על כלל האזרחים, מערכת השיפוט הצבאית חלה רק על חיילים בשירות סדיר, חיילים בצבא קבע וחיילי מילואים, בנוסף לחוקים האזרחיים. 

מערכת החוקים הצבאית שונה מהמערכת האזרחית מכמה היבטים, אחד מהם הוא ההקפדה על נושאי משמעת, הופעה אישית, נוכחות ונפקדות, קוד לבוש וכדומה. הבדל נוסף בא לידי ביטוי גם בענישה בגין עבירות, כאשר בחוק השיפוט הצבאי הענישה הרבה יותר מחמירה. 

עורך דין בקיא בחוק השיפוט הצבאי ויתרונותיו

חיילים שנמצאים בשירות סדיר, אנשי קבע או חיילי מילואים כפופים לחוק השיפוט הצבאי, ובמידה ויעברו על החוק, גם ישפטו בהתאם לכך. כאשר חיילים עוברים על החוק ונפתחים כנגדם הליכים פליליים, מומלץ מאוד להיעזר באנשי המקצוע המתאימים. 

לרשותם עומדות שתי אפשרויות, האחת היא להיעזר בשירותי הסנגוריה הצבאית והשנייה היא לשכור את שירותיו של עורך דין צבאי באופן פרטי. כמובן, שעורך דין צבאי יהיה הרבה יותר מקצועי ובעל ניסיון לעומת עורך דין מטעם הסנגוריה הצבאית. מעבר לכך, מדובר בעורך דין פרטי ולא ציבורי ולכן הוא יהיה גם יותר זמין ויקדיש את זמנו ומרצו על מנת להשיג תוצאות טובות יותר עבור הנאשם, קל וחומר יפעל כדי לסגור את התיק הפלילי. 

עם אילו עבירות פליליות בזמן השירות הצבאי עורך דין מקצועי יתמודד?

עורך דין צבאי הוא עורך דין מקצועי ובעל רישיון לעסוק בתחום עריכת הדין מטעם לשכת עורכי הדין בישראל, בנוסף עליו לקבל אישור מיוחד כדי להופיע בבית דין צבאי על ידי ועדה מיוחדת בתנאי שאין לו עבר בטחוני ובהינתן שיש לו את כל הכישורים הנדרשים לכך. 

עורכי דין צבאיים מתמודדים עם סוגים שונים של עבירות בזמן השירות הצבאי כמו למשל עבירות סמים, עבירות נפקדות, עריקות או השתמטות, עבירות אלימות, הטרדות מיניות בצבא, שחרור מהצבא ועוד. 

לסיכום

במידה וקיים חשד לביצוע עבירה, או שאתם עומדים בפני חקירת מצ"ח עליכם לדעת שעומדת לזכותם האפשרות לשכור את שירותיו של עורך דין מקצועי שייעץ וילווה אתכם לכל אורך התהליך. 

עורך דין מנוסה יפעל כדי להמתיק את הגלולה, יוודא שהזכויות נשמרות, ינסה לפעול לסגירת התיק ויעשה את כל שבכוחו כדי לספק את הייעוץ והייצוג המשפטיים הטובים ביותר, כך שהחייל שנעזר בשירותיו ירגיש שהוא בידיים הכי טובות.

למידע אודות ייצוג משפטי פלילי בדין האזרחי >