גיל האחריות הפלילית

גיל האחריות הפלילית
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

אחריות פלילית

בדיוק כפי שלא נשפוט את חומרת המעשים של ילד אל מול אדם בוגר באינספור תרחישים שונים ואירועים שיכולים לפגוש אותנו במהלך החיים, כך החוק מציף רף מסוים שמתחתיו לא חלה אחריות פלילית.

רף הגילאים

על-פי חוקי מדינת ישראל, קטינים אשר גילם עומד על מתחת ל-12 שנים, אינם נושאים באחריות פלילית על מעשיהם, ולפיכך, לא ניתן לנקוט כנגדם בהליכים פליליים או להגיש כתב אישום.

למעשה, גם אם קטין מתחת לגיל 12 ביצע עבירה חמורה ואף מזעזעת בחומרתה, הרי שמערכת החוק איננה יכולה לפתוח בהליכים פליליים, ויש לערב גורמי רווחה וגורמים נוספים אשר אינם כלולים בהליך הפלילי.

עם זאת, חשוב יהיה לציין שכן יהיה מומלץ להיוועץ עם עורך דין פלילי לאור העובדה שייתכן והאחריות בדבר המעשים וכל שכן הענישה לאור תוצאותיהם, תהא מוטלת על ההורים.

כאשר מדובר בקטינים בגילאי 12 ועד 18 שנים, הרי שהם נושאים באחריות פלילית למעשיהם, וכן גורמי אכיפת החוק יכולים להגיש כנגדם כתב אישום.

הליכים פליליים עד גיל 14 ולאחריו

חשוב יהיה לציין שעל אף שהאחריות הפלילית חלה על נער או נערה בני 12, הרי שעודנו יהיה קיים שוני בנקיטת ההליכים הפליליים שכנגד נער בן 12 לבין נער בין 14 ומעלה.

כאשר מדובר בגילאי 12 עד 14, הרי שאין כל אפשרות לבצע מעצר קטין, אלא כאשר ניתן צו מיוחד מטעם שופט. כמו כן, משך המעצר בו הנער יכול להיות נתון עד להבאתו לדיון בפני שופט, הינו מוגבל לעד 12 שעות בלבד.

מנגד, כאשר הנער החשוד בדבר ביצוע עבירה פלילית הינו בן 14 ומעלה, הרי שישנה האפשרות להכניסו למעצר עד 24 שעות טרם הבאתו לדיון בפני שופט. כמו כן, מגיל זה ואילך, גורמי אכיפת החוק אינם נדרשים להוצאת צו מטעם בית המשפט.

העמדה לדין פלילי

כפי שניתן לראות, אחריות פלילית כוללת בתוכה היבטים שונים המשתנים בהתאם לטווח הגילאים שבו נתון הקטין שחשוד בדבר ביצוע העבירה.

דוגמה נוספת לכך, ניתן למצוא בעובדה שעד לגיל 13, קטין הנושא באחריות פלילית איננו יכול לעמוד לדין כל עוד לא ניתנה חוות דעת מקצועית על-ידי קצין שירות המבחן לנוער.

חשוב להבין, שמטרתו של המחוקק היא לאפשר לצמצם את המעמד הקשה והמאתגר שהליכים פליליים שכאלו יכולים לגרום לנער או נערה, וכן לאפשר ככל הניתן את השתקמותם, וזאת כמובן, תלוי בנסיבות ומידת החומרה של העבירה עצמה.

התיישנות העבירה

בשונה מהליכים פליליים שננקטים כנגד בגירים, כאשר מדובר בעבירה פלילית שבוצעה ע"י קטין העומד בגיל האחריות הפלילית, הרי שעל גורמי אכיפת החוק להגיש את כתב האישום לא יאוחר מ-12 חודשים החל ממועד קיום העבירה.

מאידך, חשוב יהיה לציין כי המציאות במשפט הפלילי היא איננה שחור ולבן, כשם שישנו מנעד רחב של עבירות פליליות במידות חומרה משתנות. בהליכים שונים הנדרשים לאישור מיוחד, ניתן יהיה למנוע את התיישנות המקרה, וזאת כאמור – תלוי נסיבות.

בית המשפט לנוער

שוני נוסף שיש לקחת בחשבון באשר לעבירות קטינים ונוער, הוא בית המשפט שבו מתקיימים הדיונים בדבר העבירה.

בית המשפט לנוער הינו בית משפט ובו מתנהלים ההליכים כנגד קטינים.

ייחודיותו היא בגישה בה הוא נוקט, גישה המשקפת את התייחסותו של המחוקק בכל הנוגע להליכים פליליים כנגד קטינים. מטרתו היא לאפשר סמכות שיפוטית אשר תיקח בחשבון היבטים הנוגעים לשיקומו של הקטין ויצירת עתיד טוב יותר עבורו.

המטרה בסופו של יום, היא להבטיח שאותם הקטינים יגדלו להיות אזרחים שומרי חוק התורמים לחברה.

זכויות בעת חקירה

באשר לחקירות קטינים, הרי שגילם מאפשר זכויות שונות מאלו שננקטות כנגד בגירים בעיצומה של חקירה משטרתית.

דוגמה לכך היא זכותם של ההורים להיות נוכחים בעת החקירה (מבלי להתערב בה). כמו כן, המשטרה מחויבת במתן הודעה מידית להורים או לקרובי משפחה באם ההורים לא אותרו. בנוסף, מתחת לגיל 14, הקטין איננו יכול להיחקר מעל לשעה 20:00. מעל גיל 14, הקטין לא יכול להיחקר מעל לשעה 22:00.

למידע נוסף אודות חקירת קטין לחצו כאן

קבלת ייעוץ וליווי משפטי

למשרד עורכי דין איזבל פוקס ואזנה ניסיון עשיר בליווי קטינים ובני נוער החשודים בעבירות פליליות.

לפרטים נוספים השאירו פניה באתר או צרו קשר טלפוני. אפשרות לזמינות חירום מידית.