גיל האחריות הפלילית

קטין ביצע עבירת מין
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

ביצוע עבירת מין על-ידי קטין

עבירות מין בכללן נחשבות לעבירות פליליות חמורות, והמחוקק נוקט ביד קשה כנגדן. חומרת המעשים והענישה אף עולה כאשר האישומים מעידים על ביצוע עבירות מין בקטינים.

על כך ניתן למצוא מידע רב, אולם כאשר מדובר בעבירות מין שבוצעו על-ידי הקטין עצמו? במאמר הבא נדון בנושא ש"זוכה" לתשומת לב מועטה יותר, ושיש להתייחס אליו, וכל שכן כאשר ננקטים כנגד הקטין הליכים פליליים.

טיפול בקטינים שביצעו עבירת מין

כאשר עולה חשד שמא קטין פגע מינית או ביצע עבירת מין באדם אחר, הרי שהטיפול בנושא מתייחס קודם כל לגילו של הקטין.

  • מתחת לגיל 12 – במקרה שכזה, לא חלה אחריות פלילית על הקטין, ולמעשה הוא פתור מנקיטת צעדים משפטיים פליליים כנגדו.
  • מעל גיל 12 – במקרה זה, הרי שחלה אחריות פלילית ועל כך נדון מיד. באם ילדכם זומן לחקירה, מומלץ לקרוא את המאמר הבא. באם ילדכם נמצא במעצר, קראו את המאמר הבא.

 

כאשר גיל הקטין שפגע מינית הינו מעל 12 שנים, הרי שמערכת אכיפת החוק יכולה לפתוח כנגדו בהליכים פליליים.

ועם זאת, כאן המקום לציין שמערכת החוק בישראל באה לקראתו של הקטין, ופועלת כדי לנסות לשקמו ולהבטיח עתיד טוב יותר בשנותיו הבאות כאזרח.

על כן, המשפט הפלילי מתייחס לקטין שביצע עבירת מין כעובר על החוק הפלילי אך לא כמבצע עבירת מין.

ענישה כנגד קטין

התייחסותנו לכל הענישה הינה לקטינים מעל גיל 12 אשר חשודים בביצוע עבירת מין.

כאמור, החוק רואה בכך כעבירה אך לא עבירת מין. ועם זאת, חשוב יהיה לציין שהחוק הפלילי בישראל איננו מבצע כל הפרדה בין בגירים שביצעו עבירה על החוק לבין קטינים שביצעו עבירה.

על-כן, תיתכן נקיטת ענישה מחמירה שמטרתה היא לוודא שמעשים אלו לא ישובו והישנו.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

שירות מבחן נוער

בכל חשד פלילי שעולה כנגד קטין, וכל שכן כאשר מיוחס חשד לביצוע עבירת מין על-ידי קטין, על גורמי השיטור ואכיפת החוק לשלוח את הנער או הנערה לשירות המבחן לנוער.

מטרתו של הליך זה היא לבחון את חומרת המעשים, האם הם בוצעו יותר מספר רב של פעמים או פעם אחת, הסיבה לביצוע המעשים ומתן הערכה כוללת לגבי מצבם הנפשי של הנער או הנערה.

ההפנייה לשירות מבחן נוער היא חלק קריטי בהמשך נקיטת הצעדים המשפטיים הפליליים כנגדו. באם קצין המבחן לנוער יסיק כי אין מדובר בעבירה חוזרת או עבירה שעתידה להתקיים שוב, הרי שייתכן והדבר יוביל לסגירתו של התיק.

ועם זאת, גורמי אכיפת החוק לוקחים את הנושא במלוא החומרה והם אינם ששים לראות בכך כמקרה חד-פעמי. במקרים שכאלו, מומלץ להיעזר בליוויו וייעוצו המשפטי של עורך דין פלילי.

במקרה ובו קצין המבחן לנוער יחליט כי קיים חשש סביר שמא הנער או הנערה החשודים במעשה, יבצעו אותם באופן חוזה ונשנה, הרי שיוגש כתב אישום.

מתן הערכת מצב

שאלות שצריכות להישאל הן על-ידי מערכת המשפט והן כאסטרטגיה משפטית היא הנסיבות שהובילו את הנער או הנערה לביצוע המעשים.

כמובן, שאם מדובר בעבירת מין חמורה דוגמת אונס, הרי שמדובר בתיק חמור ובו הענישה תהא כבדה. אך אם מדובר בעבירת מין פחותה מכך, הרי ששאלות באשר למצבם הנפשי, מצבם המשפחתי ואפשרויות הטיפול הקיימות כדי להבטיח עתיד טוב יותר – כל אלו יישקלו.

קבלת ייעוץ וליווי משפטי

משרד עו"ד פלילי איזבל פוקס ואזנה מעניק ייעוץ משפטי ובעל מומחיות בליווי עבירות קטינים ונוער.

לפרטים נוספים השאירו פניה באתר או צרו קשר טלפוני. אפשרות לזמינות חירום מידית.