מהי עבירת גרימת מוות ברשלנות?

מהי עבירת גרימת מוות ברשלנות?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

מהי עבירת המתה?

ישנן שלוש עבירות המתה במשפט הפלילי. 

רמות הענישה על עבירות המתה הן שונות וישנה הבחנה ביניהן. העבירה החמורה ביותר היא עבירת רצח המוזכרת בסעיף 300 לחוק העונשין התש"י 1950

  • הכוונה היא לגרימת מוות לאדם בכוונה תחילה עבירת המתה בכוונה תחילה, או במילים אחרות רצח, העונש על עבירה זו שהיא החמורה מכולן הוא מאסר עולם. 
  • עבירת המתה נוספת היא הריגה. עבירת המתה שנייה לפי סעיף 298 לחוק העונשין התשל"ז 1977. על מנת להאשים אדם בהריגה, יש להוכיח מודעות בפועל, אך לא בכוונה תחילה. קיים הבדל משמעותי בין עבירת הריגה לבין רצח בכוונה תחילה.
  • המתה שדרגתה הפחותה ביותר היא גרימת מוות ברשלנות, המוזכרת בסעיף 304 לחוק העונשין. העונש על עבירה זו, הוא 3 שנות מאסר בפועל והיא העבירה הכי פחות חמורה מבין עבירות ההמתה. ההבדל בין עבירת הריגה לבין עבירת  רצח בכוונה תחילה הוא עוצמת היסוד הנפשי אשר מתקיים אצל מבצע עבירה מסוג הריגה.

במה שונה עבירת גרימת מוות ברשלנות משאר עבירות ההמתה?

השוני של עבירת גרימת מוות ברשלנות לבין שאר עבירות המתה, הוא ביסוד הנפשי. הכוונה היא שהאדם שביצע את עבירת ההמתה, לא היה מעוניין או לא הייתה לא כוונה לבצע אותה. 

מצד שני, הוא היה רשלן והיה עליו לצפות את התוצאה הרת האסון. משמע, שאין כאן הריגה בכוונה תחילה. כאשר מדובר על עבירת הריגה, על התביעה להוכיח מודעות בפועל או עצימת עיניים מבלי שהייתה כוונה למבצע העבירה.

למרות שגרימת מוות ברשלנות היא עבירת עוון, ביהמ"ש עשוי לפסוק עונש על גרימת מוות ברשלנות. עד 3 שנות מאסר בפועל. זוהי העבירה הכי פחות חמורה בעבירות ההמתה.

ישנם 4 תנאים מצטברים להרשעה בגין גרימת מוות תוך רשלנות

  • התנאי הראשון הוא מותו של האדם
  • השני הוא גרימת מוות אם הנאשם ביצע מעשה מסוים או במחדל, כאשר הכוונה שהנאשם נמנע מהמעשה. 
  • התנאי השלישי, הינו הקשר שאובחן, בין המחדל למעשה לבין המוות 
  • והתנאי הרביעי, הוא הפרה של חובת הזהירות כלפי אחרים שמצופה מאדם נורמטיבי במצב זה, או של בעל מקצוע, כמו רופא (ראו רשלנות רפואית).

מקרים נפוצים של גרימת מוות ברשלנות

אנו שומעים לא אחת, על הורים שהשאירו ילדים קטנים או תינוקות ברכב סגור והם נפטרו כתוצאה מרשלנות זו. 

כמו כן, נהגים רבים, מואשמים בגרימת מוות תוך רשלנות בגלל נהיגה שגויה או לא אחראית וכן, אסונות של רשלנות בקרב חברות בניה, כגון קריסת חניון בר"ח הברזל ברמת החייל, כאשר חברת סיבוס דניה  הייתה אחראית על בניית חניון זה שהתרסק וגרם למותם של 6 פועלים ולפציעתם של 24 איש. 

האם ניתן לזכות אדם שהואשם גרימת מוות ברשלנות?

התשובה היא שכן, ניתן יהיה לזכות נאשם אשר הואשם בגרימת מוות מתוך רשלנות, אך תלוי באילו מקרים. 

מי שיכול לגרום לזיכוי מאשמה הוא עו"ד פלילי בעל ניסיון רב בתחום, לאחר שהתעמק היטב בתיק ומצא כי המוות נגרם ללא כוונה. 

למשל נהג שהואשם בגרימת מוות להולך רגל תוך רשלנות, עוה"ד יוכיח כי אין לו עבר תעבורתי של נהיגה בפזיזות, בשכרות או תחת סמים  וכי מדובר באדם נורמטיבי, או שמי שנהרג התפרץ לכביש, כאשר הנאשם היה בנהיגה בכביש הראשי תוך שמירה על המהירות הנכונה על פי חוק.

התייעצו עמנו

לקבלת מידע נוסף ניתן להשאיר פניה באתרנו או ליצור עמנו קשר טלפוני 24/7.