עבירות אלימות במשפחה

עבירות אלימות במשפחה
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

עורך דין עבירות אלימות במשפחה

עבירות אלימות במשפחה מביאות עמן מטענים רגשיים וסיפורים מורכבים וסבוכים החל מבגידות, דרך מצב סוציו-אקונומי ירוד ועד למקרים שדעתו הישרה של אדם איננה יכולה או רוצה להסביר. לעתים אף מדובר בתלונת שווא אשר הלכה צעד אחד קדימה והובילה לפתיחת הליך פלילי כנגד הצד המכה.

המורכבות המשפטית שבייצוג חשודים בעבירות אלימות במשפחה, איננה נובעת אך ורק מאיסוף פרטים ונסיבות המבהירים את התמונה הכוללת, ואשר יכולים להתוות עבורנו את האסטרטגיה המשפטית הנכונה. אלא גם ובעיקר לאור זאת שהחוק אף הוא מכיר במורכבות הרבה המאפיינת את תחום זה, דבר אשר בא לידי ביטוי בתחיקות ובתתי-תחיקות רבות.

באיזו חומרה החוק רואה את עבירות האלימות במשפחה?

בהגיעכם לפגישת ייעוץ, אין להפחית במשמעותו של פרט ולו הקטן ביותר!!

עבירת אלימות במשפחה היא איננה עניין של מה בכך, והמחוקק פעל כדי להחמיר עם מבצעי העבירה. כך למעשה, בביצועה של עבירת אלימות כנגד אדם שאיננו בן משפחה, שהרי שהענישה המקסימלית כנגד תוקף שהורשע תעמוד על שנתיים מאסר בפועל. לעומתו, כאשר אדם יורשע בביצוע אותה העבירה בדיוק כנגד התא המשפחתי, הרי שהענישה המקסימלית תעמוד על ארבע שנים.

דוגמה זו, יכולה להבהיר את חומרת המצב בתרחיש ובו מתעורר חשד כנגדכם בביצוע עבירת אלימות כנגד בן או בת משפחה.

לכך יש להוסיף את רצף האירועים שפקד את מדינתנו לאורך השנים האחרונות, ובהם החלה להתגבש מודעות למקרי רצח הולכים וגוברים כנגד נשים.

משמעותה של מדיניות ההרתעה

בהגיעו של לקוח על עבירת סמים ראשונה, הרי שבמרבית המקרים אנו יודעים להרגיעו ולהסביר כי ב-99% מהמקרים לא יינקטו כנגדו צעדים משמעותיים. אך כאשר אנו מקבלים פנייה מאדם החשוד בביצוע עבירת אלימות במשפחה, הרי שאין לנו כל ברירה כי אם להציב בפניו את חומרת המצב באופן הכנה והשקוף ביותר – גם אם חומרת הנסיבות תהא פחותה משהיה נדמה בתחילה, הרי שעודכם מסתכנים בשנת מאסר בפועל וברישום פלילי!

מדיניות ההרתעה הנהוגה במדינת ישראל נוקטת באפס סובלנות באשר לאלימות במשפחה, ולעתים גם אם ישנן נסיבות מקלות, הרי שאדם שאיננו נעזר בליוויו של עורך דין פלילי מן ההתחלה, מסתכן בענישה חמורה.

סוגיית המעצר

מדובר בהאשמת שווא בגין תקיפה במשפחה? עבור גורמי אכיפת החוק אין זה רלוונטי לעת הזו, והפעולה הראשונה שתינקט עד אשר יתבררו הנסיבות, תהא מעצר החשוד ולרוב ביצוע מעצר עד תום ההליכים.

אין מדובר בהרתעה, אלא בחשש ממשי של גורמי אכיפת החוק, בכך ששחרורו של החשוד עלול לסכן ולשבש את הליך בניית הראיות. כמו כן, באם אכן יתברר כי החשוד מסוכן עבור בני משפחתו, הרי שאוזלת ידה של המשטרה למנוע את המקרה שהתרחש ממש לנגד עיניה, עלול להוות סוגיה ציבורית קשה.

בדיקת מסוכנות החשוד

אחת מן הפעולות הראשונות שיבוצעו על-ידי עורך דין עבירות אלימות במשפחה תהא התעקשות על בחינת מסוכנותו של החשוד.

זו העת להכיר מונח חדש והוא ביצוע תסקיר מבחן שמטרתו לבדוק אם אכן מדובר בגורם המסכן את הציבור וכל שכן את בני משפחתו או לא. באם בדיקה זו תימצא תקינה או מקלה, הרי שנסיבות אלו יביאו לשחרור מוקדם יותר מן המעצר. כמו כן, כל בדיקה שכזו אשר תוביל למסקנות חיוביות, הרי שיש בה כדי להוביל להתוויית אסטרטגיית הגנה משפטית יעילה יותר.

"אבל לא הרמתי יד!"

החוק אמנם מחמיר בעבירות אלימות פיזית, אך הוא בהחלט איננו ממעיט בחומרתן של עבירות אלימות נוספות לרבות מילוליות וכלכליות.

עבירת אלימות יכולה להתקיים כאשר בן משפחה מקלל באופן חוזר ונשנה, באופן שמטרתו להשפיל, לאיים ולהפחית בערכו של האדם שמולו. הורמה אצלכם גבה? נכון יהיה לומר שלא על כל קללה ניתן לקבל מאסר, אך אם בן זוג ישפיל את בת זוגתו באופן חוזר ונשנה עם אלימות מילולית קשה, וזאת כדי שתעשה כרצונו, האם אין מדובר בעבירת אלימות במשפחה?

ומה באשר למקרים בהם נמנע מאדם לקיים את אורח חייו בצורה תקינה לאור מגבלות כלכליות המוטלות עליו על-ידי בן או בת הזוג? ומה באשר להפרדת בן או בת הזוג מן הסביבה לרבות חברים, בני משפחה ומכרים? נסיבות שכאלו מוכרות היטב לבית המשפט בישראל, והענישה בהחלט איננה מקלה.

פנו עוד היום לעורך דין

זומנתם לסור לתחנת המשטרה לאור חקירה בנושא? אל תגידו ולו מילה אחת בחדר החקירות. כל מילה שתיאמר עלולה ואכן תהווה כנגדכם עם משקל של ראייה משפטית לכל דבר ועניין.

פנו עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי, עם זמינות 24 שעות ביממה. ניתן להשאיר פניה או ליצור קשר חירום במספר הטלפון: 072-3974572.