עבירת שוד מזוין – שוד בנסיבות מחמירות

עבירת שוד מזוין – שוד בנסיבות מחמירות
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

בחוק העונשין בישראל, עבירות שוד הן למעשה עבירות גניבה שבהן קיים רכיב האלימות או שימוש בהפחדה מצד התוקפים. 

עבירת שוד מזוין, נחשבת לעבירה חמורה יותר, מאשר עברת שוד סטנדרטית, כאשר מדובר על שימוש בנשק קר או חם תוך ביצוע עבירת השוד, על מנת לסייע בהשגת הרכוש הגנוב וכן, למנוע התנגדויות מצד הקורבנות. 

העונש המינימאלי על עבירת שוד הוא 14 שנות מאסר, אך כאשר מדובר על שוד מזוין, העונש יהיה חמור יותר. היום, עונש בגין שוד מזוין הוא 20 שנות מאסר.

מדוע ישנם הבדלים משמעותיים בין ענישה על שוד רגיל לבין עבירת שוד מזוין?

ללא ספק, קיימים הבדלים משמעותיים בין עבירות שוד סטנדרטיות לבין עבירת שוד מזוין. 

השאלה היא מדוע ישנם הבדלים מסוג זה?

 התשובה היא די ברורה, במצב של שוד כאשר מדובר על קבוצה של שודדים, השימוש בכלי נשק כלפי הקורבנות של השוד, מהווה פוטנציאל גבוה לפגיעה בחיי אדם וברכוש רק מתעצם בשל שימוש באמצעים אלימים כגון כלי נשק.  

לדוגמא, ביהמ"ש מבדיל בין יריית אקדח לבין הכאה. בנוסף, ביהמ"ש מתייחס גם לערך הרכוש אשר נגנב במהלך השוד. מעבר לזאת, כמו בכל עבירה פלילית, ביהמ"ש בוחן שורה של נסיבות אישיות כגון: המצב המשפחתי של השודדים או השודד, עבר פלילי וגורמים אשר הביאו לביצוע השוד.

שוד מזוין נעשה על פ רוב ע"י כמה מבצעים יחד

את עבירת שוד מזוין, ניתן לראות בסעיף 402(ב) לחוק העונשין, אשר מעגן עבירה בביצוע שוד בחבורה, מה שמהווה החמרה לעבירת השוד. 

וזה לשון סעיף זה:

" היה השודד מזוין בנשק או במכשיר שיש בהם כדי לסכן ו לפגוע, או שהיה בחבורה או שבשעת השוד או בתכוף לפניו או לאחריו פצע אדם, הכהו או השתמש באלימות אחרת כלפי גופו, דינו – מאסר 20 שנה" (ראו בנושא זה גם עורך דין עבירות אלימות).

לעומת זאת, עבירת השוד הסטנדרטית, אשר מופיעה בסעיף 402(א) לחוק העונשין. כאשר עבירה זו שונה משוד שנעשה ללא נשק חם או קר

הסיבה כי ישנן הגדרות שונות כלפי סוגי שוד. לרוב, שוד מזוין נעשה ע"י כמה משתתפים, כאשר גם כאן, ישנם חוקים לגבי תכנון השוד המזוין, כגון: המבצעים, המשדל, המסייע בעבירה ועוד. 

יש לציין, כי בדומה של מקרי פריצה, גם בעבירות כמו שוד, החוק מחמיר עם מי שנתפס בעת ניסיון לשוד, גם אם טרם הוא הושלם בפועל. מי שיואשם בניסיון לשוד, דינו 7 שנות מאסר. החוק אינו מתייחס בקלות ראש, כאשר מדובר על עבירות שלום הציבור ולכן ביהמ"ש אינו מוותר, אם אדם נתפס בנסיבות מחשידות רק בניסיון לביצוע שוד.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

שוד מזוין – הגרסה החמורה ביותר של השוד הבסיסי

אלה הן עבירות חמורות אשר מתחלקות לכמה סעיפים ואלה הם: עבירת גניבה, שוד, שוד בנסיבות מחמירות וניסיון לשוד.

מכאן ניתן להסיק, כי עבירת שוד מזוין, היא העבירה החמורה ביותר בעבירות הרכוש, היות והשודד מצטייד בנשק למטרת ביצע השוד. יש להבהיר, כי ההגדרה של "נשק" יכולה להתייחס לכל חפץ שעשוי לפגוע באדם כגון סכין, אולר אקדח, אגרופן או כל נשק שהשודד ישתמש בו למטרת איום או פגיעה פיזית באדם.

מי שנתפס על שוד מזוין חייב בייעוץ של עו"ד פלילי והיערכות נכונה לפני הליך החקירה

ישנם עורכי דין פליליים, אשר מתמחים בעבירות רכוש ולכן יש להתייעץ עם עו"ד פלילי שזהו תחומו. יש לפנות ככל המוקדם לעוה"ד הפלילי, מיד כאשר החשוד או החשודים מוזמנים לחקירה משטרתית. 

עו"ד פלילי מקצועי, אשר עוסק שנים בתחום, מכיר את כל רזי הסין הפלילי, כשאר הוא יעניק את הכלים הנכונים לחשודים בשוד מזוין וכן, מידע וזכויות, טקטיקות של חקירה והתשובות שיענה החשוד בחקירה אשר יוכלו לסייע לו.

לקבלת מידע נוסף ניתן להשאיר פניה באתרנו או ליצור עמנו קשר טלפוני 24/7.