עבירת מין במשפחה

מין במשפחה – עבירות פליליות מהסוג החמור ביותר
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

אנו עדים לתופעה מדאיגה של עלייה במקרים של עבירות מין במשפחה. מדובר על קורבנות שהם קטינים שנפגעים ע"י הורה, אח וניצול של יחסי מרות ותלות באנשים מבוגרים. 

עבירות אלה הן עבירות פליליות שמתבצעות בתוך התא המשפחתי. עבירות אלה, עשויות לכלול מעשים מגונים, אונס ומעשי סדום. הבעיה בעבירות של מין הנעשות בתוך המשפחה היא, כאשר גם הפוגעים וגם הנפגעים, גרם באותו הבית,  מה  שמאפשר למבצע העבירה לחזור על מעשיו בכל עת שימצא לנכון לפגוע שוב בקורבנו. 

נושא עברות מין משפחה, מוזכר בסעיף 351 לחוק העונשין והוא מונה 4 עבירות מין, כאשר הן מאוזכרות בחוק לפי לפי דרגת חומרתן, מן הכבד אל הקל. 

עבירות אלה הן:

  • עבירות אינוס או מעשה סדום שמתבצעות בקטין ע"י בן משפחה או העבירה זהה, כאשר מדובר בחסר ישע כאשר העבריין הוא זה שאחראי על חסר הישע, 
  • עבירת בעילה בקטין אשר טרם מלאו לו או לה 14 שנים ומעשים מגונים בקטינים. 

עבירות מין במשפחה כוללות גם עבירות מצד קרובי משפחה

יש לציין, כי עבירות מין במשפחה, פוגעות קשה בביטחונם העצמי ובצנעת הקורבנות. 

יש לדעת כי אין מדובר רק בשארי משפחה מקרבה ראשונה, כי אם גם דודים, אחיינים , סבים וכדומה. ישנם עונשים קשים בצד של עבירות מין המתבצעות במשפחה למשל אונס או מעשה סדום נגד קטינים במשפחה, העונש על עבירות אלה הוא עד 20 שנות מאסר בפועל. 

בעילה של נער או נערה, בגילאים 14-21 שנים, אך עדיין טרם מלאו להם 21 שנים תגרור עונש של 16 שנות מאסר בפועל. כאשר מדובר על מעשים מגונים בקטינים במשפחה, כאשר העבירה נעשתה תחת כפייה, בקטינים שטרם מלאו להם 16 שנה, העונש הוא מאסר של 15 שנים. 

גם אם נפגעי העבירה שהם קטינים, הסכימו לקיים יחסי מין וטרם מלאו להם 14 שנים, או שהסכמתם הושגה במרמה או הטעיה, כל מיני מניפולציות העונש על עבירה זו, תהיה 10 שנות מאסר בפועל.

העבירות שביהמ"ש רואה בהן חמורות הן מהבחינה המוסרית והן מהבחינה החוקית

ביהמ"ש, מתייחס בחומרה לפגיעה מינית בבני משפחה קטינים.

מדיניות הענישה בבתי המשפט , היא נקיטת יד קשה נגד העבריינים וכן מי שעבר עבירות מין במשפחה, ביהמ"ש נוקט עונשי מאסר כבדים, על מנת להתריע רבים אחרים ולשקף את עוצמת הפגיעה החמורה בקרבנות של עברייני המין בתוך המשפחה וכן בשמירה על היסוד של כבוד האדם. 

כמו כן, ביהמ"ש מתייחס באופן קשה לפגיעה המינית בקטינים במשפחה, כך שבחוק קיימת התייחסות מיוחדת למאפיינים של עבירות  מין במשפחה. למשל כאשר מדובר בעבירת תקיפה מינית כנגד קטין  במשפחה, ההתיישנות האזרחית תחול בגיל 35 במקום בגיל 25 וכן, קיימות עוד התייחסויות מיוחדות.

התייעצות עם עורך דין פלילי

יש לציין כי עבירות מין במשפחה, מופנות גם כלפי בעל לאשתו, לכן חוק ההתיישנות על עבירות אלה הוא ארוך יותר מאשר על עבירות פליליות אחרות. 

זכויות ההגנה לנפגעי העבירה מעוגנות בחוק הפלילי וכן, בדין האזרחי. כאשר מדובר בהיבט הפלילי, קיים חוק שעומד לצדי נפגעי עבירות  מין במשפחה אשר נקרא:" חוק נפגעי עבירה". לנפגעי עבירות מין בתוך המשפחה, קיימות 4 הגנות וזכויות עיקריות שהן" הגנה מצד המשטרה, קבלת מידע על ההליך הפלילי, השפעה של ההליך הפלילי ותסקיר נפגע העבירה, אשר מיועד לאומדן הנזקים והפיצויים שנדרשים בהליך פלילי. 

יש לציין, כי על מנת להגן על מי שנפגע מעבירות מיניות במשפחה, יש לפנות אל עו"ד פלילי המתמחה בתחום זה, לקבלת ייעוץ, ליווי והגנה מקצועית  מתחילת ההליך המשפטי ועד לסופו.

לקבלת מידע נוסף ניתן להשאיר פניה באתרנו או ליצור עמנו קשר טלפוני 24/7.

למידע אודות שירותיו של עורך דין עבירות מין