סחר בסמים
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

עבירת סחר בסמים

מי שמואשם  על עבירות סחר בסמים, העונש בגין עבירה זו, עשוי להגיע עד ל-20 שנות מאסר וכן, עוד סנקציות הקבועות בחוק. עונש זה, נקוב בסעיף 19א. עונש זהה לעונש קצוב בחוק על גידול סמים ייצורם והפקת גם אם לשימוש עצמי, שונה מהעונש הקצוב להחזקת סמים מסוכנים ועונשו של מי שמשתמש בסם לצריכה עצמית קטן בהרבה ממכירה וסחר בסמים ועומד על מאסר של 3 שנים או קנס גבוה, אשר קבוע בחוק העונשין.

במידה ונעצרתם בגין אשמה זו, יש להיוועץ מי עם עו"ד עוד לפני החקירה במשטרה, היות וכל מה שתאמרו ללא ייעוץ עם עורך דין  פלילי, המתמחה בעבירות של סחר בסמים, ישמש כנגדכם. 

החוק קובע, כי לא ייצא אדם סם מסוכן, לא ייבא אותו, לא יקל על ייצואו או ייבואו ולא יסחר בו, או לא יעשה בו כל עסקה אחרת ולא יספק איתו אם בתמורה ואם לא בתמורה, אלא אם כן, הותר הדבר בפקודה או בתקנות לפיה, או ברישיון מאת מנהל. (סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים).

מהי ההגדרה של סחר בסמים?

החוק, מגדיר את  סחר בסמים/עבירת סחר בסמים באופן די רחב. למשל עבירה זו שיש בה אופי מסחרי של הובלת סמים, ייצוא וייבוא של סם, תיווך אספקה וכדומה. החוק אינו מזכיר בהכרח את נושא התמורה בעד הסם, די בלבד, כי נעשתה פעולה מסחרית כלשהי הקשורה לסמים. 

בגלל עבירה זו, אשר נחשבת לבין החמורות היותר בתחום הענישה הפלילית, ובגלל הנזק שעבירה זו גורמת לציבור, המחוקק ראה צורך בהרתעה משמעותית ולכן כאמור, העונש הקבוע בחוק על עבירה של סחר בסמים דינה, 20 שנות מאסר, אך בנוסף לעונש חמור זה, רשאי ביהמ"ש להטיל גם קנס כספי גבוהה מאוד על הנאשם וכן להורות על חילוט רכוש.

בשנים האחרונות, חלה החמרה גבוהה בשל ריבוי עבירות סחר בסמים בגלל שימוש באפליקציית טלגרס ובגלל שהסמים היו באמצעות אפליקציה זו, נגישים יותר לציבור. היום רף הענישה חמור ואפילו אזרחים שלא היה להם עבר פלילי, נשלחים למאסר בפועל  בגלל  עבירה של סחר בסמים מסוכנים.

למידע אודות עבירות סמים >>>

החשד הסביר לסחר בסמים – כמות הסמים שנמצא ברשותו של החשוד

כאשר אדם נחשד על עבירות סחר בסמים, החשד כי הוא עושה בהם שימוש למטרת סחר, נקבעת לפי פקודת הסמים המסוכנים סעיף 31(3). אם נמצאו אצל חשוד כמות גדולה של סמים מעל המותר, אז החזקה היא שהנאשם החזיק בסמים אלה שלא למטרת צריכה עצמית. על החשוד בסחר בסמים, יש לסתור את החזקה הזאת, ברמה של 50% שזה למעשה מאזן ההסתברויות וכן, מידת ההוכחה הנדרשת במשפט האזרחי. 

על מנת לבצע הסתברויות אלה, עליו להוכיח, כי כמות הסמים שנמצאה אצלו אכן הייתה לשימושו העצמי וכן, החשוד הוכיח אילו מקורות מימון היו לרשותו לצריכת כמות זו של סמים אשר נמצאה ברשותו.

למשל, קיימת בעיה, אם המשטרה תעיד, כי הסם, היה מחולק להרבה מנות ולכן, ראייה זו מהווה את מהות העבירה שהיא סחר בסמים/עבירת סחר בסמים. לרוב תפיסות על סחר בסמים, נעשות באמצעות סוכנים סמויים של המשטרה המתחזים לרוכשי הסם. 

במידה ואי אפשר להפריך את החזקה של סחר בסמים וניתן יהיה לטעון כי מדובר על שימוש עצמי, עו"ד פלילי המתמחה בעבירות של סחר בסמים, החזקה או גידול של סמים מסוכנים, יצטרך למזער את העונש באמצעות בחינה של אפשרות כגון ביטול כתב האישום, גיבוש של הסכם טיעון מקל וכל זאת בהתאם לכל מקרה ונתוניו ספציפיים.

התייעצו עמנו

לקבלת מידע נוסף, וייעוץ משפטי פלילי השאירו לנו פניה או צרו עמנו קשר טלפוני.