האם הקלטה היא ראייה קבילה בבית משפט?

האם הקלטה היא ראייה קבילה בבית משפט?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

שימוש בהקלטה כראיה בבית משפט

אין זה חדש כי הקלטות יכולות לשמש את התביעה לצורך מתן בסיס מוצק לטענותיה כלפי הנתבע. אך בקרב לא מעט מן הנתבעים עולה לא פעם השאלה – האם הקלטות הן אכן ראיה קבילה בבית משפט? או שמא ניתן לערער על עצם הגשתן ככלי עזר למימוש טענות התביעה?

התשובה היא איננה שחור ולבן, ויש לבחון היטב את הנסיבות שהובילו להקלטה. כחלק משלילת החשדות המופנים כלפי הנתבע, עו"ד פלילי יפעל כדי לבחון את הנושא בקפידה. מיטוטה של כל ראיה באשר היא, הרי שיש בו כדי להשפיע רבות על מהלך המשפט ותוצאותיו.

הפלונטר של החוק

אחת הטענות המרכזיות של חשודים בעבירה, היא כי הם הוקלטו ללא ידיעתם, דבר המנוגד לחוק האומר כי כל העתקה של שיחת אדם דרך מכשור כזה או אחר, ללא ידיעת הנוכחים, הרי שאיננה חוקית.

אך האם שמתם לב אל הפרטים הקטנים שנגלים אלינו משורה זו? על האזנה שכזו, להתבצע ללא אישורו של אף צד מן האנשים אשר משוחחים. על כן, אם מדובר בשיחה בה אחד הנוכחים גמר אומר בלבו כי יקליט את רעהו, הרי שאין בכך כל עבירה על החוק.

עתה, אחרי שהבהרנו כי הקלטות הן אכן חוקיות כראייה קבילה בבית המשפט, הרי שחשוב לדעת גם כי במגמה עקבית, נטייתו של בית המשפט היא לקבל את ההקלטות כראייה קבילה לכל דבר ועניין. ראייה שכזו עלולה להשפיע באופן ניכר על מהלך משפטו של החשוד ועל ההחלטה באשר לזיכויו או הרשעתו.

קריטריונים לקבילות ראיית הקלטה

עתה משהבהרנו את הנושא; האם לא עומדת לטובתנו כל אפשרות להביע את התנגדותנו להגשת ההקלטה כראייה?

ישנם מספר אלמנטים שנבחנים בעת הגשת ראייה, ושבאמצעותם ניתן לערער על קבילותה של הקלטה כראייה:

אמינות ההקלטה

עצם העובדה שההקלטה הוגשה, איננה אומרת כי לא נעשה כל "טיפול" בתוכנה. על כן, חשוב לדרוש כי ההקלטה תעבור את בדיקתם של מומחים שיבחנו אם אכן ההקלטה איננה ערוכה ומגוללת את השיחה כפי שהייתה.

אמינות המוקלטים

האם האנשים המוקלטים הם אכן אלו שנוכחים בבית המשפט? האם האדם המוקלט הוא אכן מי שניצב זה עתה בבית המשפט תחת חשדות כאלו ואחרים? היבט זה נבחן בקפידה ומצריך זיהוי וודאי של האנשים המשוחחים בהקלטה.

אמינות השיחה

האם נעשה ניסיון להניע את המוקלט לפעולה? האם נעשו דרכים ערמומיות כאלו ואחרות אשר הובילו לדבריו של החשוד? אמנם אין בכך כדי להסיר ממנו את האשמה על דבריו, אך יש בכך כדי לערער מעט את הראיה שזה עתה הוגשה.

איכות ההקלטה

הקלטות סתר לעתים מתאפיינות באיכות הקלטה שיש בה כדי להטיל ספק בהשפעתה על מהלך המשפט. גם קריטריון זה נבחן בעת הגשת הראייה.

פנו עוד היום לייעוץ משפטי

הקלטות הן אינן דבר מה מפתיע והן נערכות בחקירות במשטרה, כמו גם בתמלולים אשר נערכים בעת מעצר.

כדי להתמודד היטב עם הראייה ולהבין את משקלה ואת האסטרטגיה המשפטית הנכונה, פנו עוד היום לקבלת ייעוץ וליווי מטעם עורך דין פלילי.