זכות השימוע בהליך הפלילי

זכות השימוע בהליך הפלילי
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

זכות השימוע בהליך הפלילי קיימת כבר כמעט 20 שנה בהליך הפלילי במדינת ישראל. בקרב הציבור שאינו משפטן המושג נקרא פשוטו כמשמעו- "שימוע" ובקרב משפטנים נוהגים לקרוא לזכות "60א" על שם סעיף החוק.

מה הדין עבור שימוע פלילי?

הדין הפלילי במדינת ישראל מחלק את סוגי העבירות לשלוש:

  • עבירות חטא
  • עבירות עוון
  • עבירות פשע.

ההבדל ביניהן הוא ברף הענישה המקסימילי, כשלעבירת חטא תקרה של עד 3 חודשי מאסר שניתן להשית בבית המשפט, ולעבירות עוון זה מנעד שמתחיל מ-3 חודשי מאסר ועד ל-3 שנים. עבירת פשע היא כל עבירה פלילית שהעונש המקסימלי שניתן להטיל בגין ביצוע העבירה הוא גבוה יותר מ-3 שנים ולא כולל.

מתי חלה זכות השימוע?

זכות השימוע בישראל חלה רק על עבירות פשע. על פי זכות השימוע, כל גוף תביעה (בין אם זה התביעה המשטרתית או בין אם זה הפרקליטות) חייב להודיע לחשוד שנחשד בעבירה מסוג פשע על כך כי בכוונת התביעה להגיש כתב אישום לבית המשפט כנגד החשוד ולאפשר לאותו חשוד להעלות בפני התביעה טענות עד ל-30 יום מיום קבלת המכתב, שמטרת הטענות היא לשכנע את התביעה מדוע במקרה זה ראוי או יש להימנע מהגשת כתב אישום כנגד החשוד.

לכן, במידה וקיבלתם מכתב שימוע לביתכם – עליכם לא להסס ולהתייעץ עם עורך דין פלילי המנוסה בתחום, כיוון שעיקר הטענות הינן טענות ראייתיות או טענות משפטיות שרצוי שעורך דין שבקיא בתחום יתמודד ויעלה אותם. בנוסף, המשמעות של שימוע מוצלח הינה סגירת התיק הפלילי ואי התקדמות בהליכים משפטיים, זאת אומרת, אי הגשת כתב אישום בבית המשפט כנגד הלקוח, לכן חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי.

כמו כן, עורך דין פלילי יכול לפנות לתביעה ולבקש לצלם את עיקר חומר הראיות שנאסף אודות החשוד, ובתוך כך לאפשר ללקוח שימוע ראוי אפקטיבי ומבוסס.

בנוסף, כיוון שאחד המאפיינים היחודיים של ההליך הפלילי הינו שבשונה מהתביעה, ההגנה אינה חייבת בשלב כל כך מוקדם לחשוף את קו ההגנה שלה ולעיתים יכולה לשמור קו הגנה טוב לשלב מאוחר יותר. לכן רצוי להתייעץ עם עורך דין פלילי מנוסה בתחום.

התייעצו עמנו

עורך הדין ידע להגיד מה מחיר קניית הסיכון של חשיפת קו ההגנה בשלב ראשוני של הליך השימוע אל מול הסיכוי להצלחה באותו הליך שימוע, ובהתאם לכך להמליץ ללקוח האם לנצל את זכות השימוע או לא, שהרי זכות השימוע, כשמשמעותה כן היא – זכות ולא חובה.

תוכן שעשוי לעניין אותך: