מחיקת הרשעה פלילית

מחיקת הרשעה פלילית
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

רישום פלילי, פוגע בדימוי עצמי ושמו הטוב של כל אדם, כמו כן,לא ניתן לנהל אורח חיים תקין, לעסוק בתחום שדורש עבר פלילי נקי. ישנן כמה דרכים אשר באמצעותן, ניתן יהיה לבצע מחיקת הרשעה פלילית, אך יש לשכור את  שירותיו של עורך דין פלילי הוותיק בתחום זה. למעשה, קיים סיווג של רישום פלילי בשתי קטגוריות, כאשר בראשונה, קיים הרישום הפלילי הקלאסי, אשר בגינו ניתנה לאדם הרשעה בתיק וזאת, לאחר הגשת כתב האישום והקטגוריה השנייה, רישום משטרתי של מי שנחקר במשטרה תחת אזהרה, אבל התיק נסגר בגלל חוסר ראיות או חוסר עניין לציבור, ללא העמדה לדין.

המתנה לתקופת התיישנות ומחיקת הרישום הפלילי

ישנם מקרים שקורים לרישום פלילי טיפוסי אשר בגינו הוגש כתב האישום, כאשר הייתה הרשעה בתיק. ועליו להתמודד עם תקופת ההתיישנות בתיק על  מי שעומד כנגדו רישום פלילי, יצטרך להתמודד גם עם תקופת המחיקה וגם עם  תקופת  ההתיישנות. יש לציין, כי תקופת ההתיישנות, תלויה  בגילו של מי שהורשע, מועד ביצוע העבירה,ף אם הוא בגיר או קטין, מספר שנות המאסר שריצה, כך שהתיק יכול להסגר בטווח של בין 3-15 שנה. ישנם מקרים שעל מי שמעוניין להמתין עד לשלב של מחיקת הרשעה פלילית, ימתין בין 7 שנים שזה חוק ההתיישנות יחד עם עוד 10 שנים מרגע ההתיישנות.

האם ניתן לבטל או לקצר את תקופת ההתיישנות בתיק ולמחיקתו?

מי שמעוניין לקצר את תקופת ההמתנה, יוכל לבצע זאת, באמצעות הגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה באמצעות עורך דין שמומחה בתחום זה, ינסח את הבקשה כאשר הוא מצרף לבקשה מסמכים שיהיו רלוונטיים. רבים פונים לנשיא המדינה בבקשות חנינה שונות כגון: הפחתת עונש מאסר, קיצור תקופת ההתיישנות או מחיקת הרשעה פלילית. על עורך הדין, לפעול בדיוק רב ובמקצועיות רבה על מנת למנוע מנטילת סיכונים, כגון סירוב לבקשה, או להגיש את בקשת החנינה שוב, בתום 6 חודשים מיום הדחייה. יש לדעת, כי בקשת חנינה לנשיא המדינה, ניתן להגיש רק בתום ההליכים המשפטיים הפליליים.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

תקופת התיישנות ותקופת מחיקה של הרשעה פלילית

חוק המרשם הפלילי ותקנות השבים תשמ"א 1981, מסדיר את הנושא של הרישום הפלילי. חוק זה, מבדיל בין שתי תקופות משמעותיות- תקופת  ההתיישנות על ההרשעה ותקופת מחיקת הרישום הפלילי של התיק. במקרה של מחיקת הרשעה פלילית, כאשר תקופת ההתיישנות למעשה, מתייחסת להתיישנותה של ההרשעה, כך שלאחר  התיישנות ההרשעה השימוש במידע על ההרשעה יוגבל ולא תמיד, ניתן יהיה למסור מידע אודותיה לגורמים מוסמכים לקבלת מידע אודות הרישום הפלילי.  תקופת המחיקה, היא כאשר התיישנות ההרשעה, היא תימחק מהרישום הפלילי(ר"פ) תוך תקופה שמוזכרת בחוק. סעיף 14 לחוק, מסדיר את חישוב התקופות של התיישנות ההרשעה הפלילית. לדוגמא, אם תקופת המאסר הייתה לשנה אחת, תהיה תקופת ההתיישנות שנה לפי זמן המאסר ועוד 7 שנים.

מי יכול לקבל את הרישום הפלילי?

לפי סעיפים 4 ו- 5 לחוק, מסדירים את נושא המידע על הרישום הפלילי. החוק בעצם מסדיר מידע על הרישום הפלילי ויימסר לגורמים ממשלתיים, ולרשויות האכיפה לפי האמור בחוק. גורמים פרטיים, לא יורשו לעיין ברישום הפלילי או לקבל כל מידע לגביו. השאלה היא, מה קורה כאשר מעסיק פרטי מבקש את הרישום הפלילי של מועמד לעבודה? התשובה היא שזה תלוי רק באדם  עצמו ועליו להתייעץ עם עורך דינו לפני החלטתו בדבר מסירת מידע על הרשעה או רישום פלילי. בכל צעד שאתם מעוניינים לבצע, ההמלצה היא להתייעץ עם עורך דין פלילי שהוא בקיא בכל הנושא של מחיקת הרשעה פלילית, רישום פלילי וכדומה.