עבירת שימוש בסמים קלים

עבירת שימוש בסמים קלים
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

שימוש בסמים קלים

עבירות סמים נחשבות לאחד מן התחומים היותר נפוצים במשפט הפלילי, ובו גם אנשים מן השורה יכולים למצוא עצמם תחת סיטואציה מורכבת ובעלת השפעה הרת גורל על עתידם.

מבין עבירות הסמים בהן ניתן לפגוש אזרחים ללא כל עבר עברייני או פלילי, הרי שהמריחואנה והחשיש הנחשבים לסמים קלים, מככבים בראש הרשימה.

האווירה בישראל כיום דומה כאילו וישנה ליגליזציה. בפועל אין הדבר נכון, אך הדבר יוצר שאננות בקרב רבים הצורכים סמים קלים. מנגד, הענישה בהחלט יכולה להיות קשה, ועל כן חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי בהקדם האפשרי.

נתפסתי עם סמים קלים – עד כמה זה חמור?

מערכת המשפט הישראלית יודעת להבדיל בין עבירת שימוש בסמים קלים, לבין שימוש בסמים קשים מסוג LSD או קוקאין.

כמו כן, ישנו הבדל משמעותי בין עבירת שימוש בסמים קלים אל מול עבירת סחר בסמים קלים. כאן המקום לספר את סיפורו של ל' אשר ערך מסיבה בביתו עם כמה חברים קרובים. המפגש כלל שימוש בסמים קלים, ו-ל' יחד עם שאר חבריו, הקימו רעש אשר הוביל לתלונה מצד השכנים. שוטרים שפקדו את דירתו, הריחו את המריחואנה והחלו לאסוף את הממצאים בשטח. עם תום הבדיקה עלה כי ישנו למעלה מ-15 גרמים של מריחואנה. מדובר בכמות המספיקה לביסוס חשדות ראשוניים בדבר עבירת סחר בסמים.

מנגד, אם היה נמצא על ל' 2 גרמים של מריחואנה, הרי שמדובר בשימוש עצמי.

שימוש עצמי בסמים קלים

כאמור, פקודת הסמים יודעת להסתכל באופן מקל על אלו שנתפסו לאור שימוש עצמי בסמים. שימוש עצמי יחושב עד 15 גרם לכל היותר.

על-פי חוק, בתחילה, אדם אשר ייתפס עם סמים שיחושבו כשימוש עצמי, ייקנס ללא כל נקיטת צעדים או הליכים פליליים. במקרה ואותו האדם יקלע לאותו התרחיש פעם אחר פעם, הרי שהחל מן הפעם הרביעית, יוחלט באם להגיש כנגדו כתב אישום.

אם כן, לרוב כאשר יהיה מדובר בשימוש עצמי, במרבית המקרים לא ייווצר צורך בליווי מקיף של עורך דין המתמחה בייצוג בעבירות סמים.

במקרים דוגמת ל', הרי שנידרש להתוויית אסטרטגית משפטית אשר תוכיח מעבר לכל צל של ספק, כי כמות הסמים שנתפסה בדירתו שימשה אותו אך ורק עבור צריכה אישית, ולא לשום מטרות רווח או מסחר. במקרים שכאלו אכן מוטב לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין פלילי.

עבירת סחר בסמים

מנגד, עבירת סחר בסמים יכולה לגרור עמה ענישה כבדה אשר תשפיע באופן מהותי על עתידו של אדם שהורשע.

סחר בסמים הוא לא אחר מאשר עבירה אותה מדינת ישראל רואה כאיום ממשי על תפקודה של החברה. במקרים שכאלו, הרי שאדם המואשם בסחר בסמים יכול למצוא את עצמו שנים רבות בכלא. הענישה המקסימלית מגיעה לעד 20 שנות מאסר.

על כן, אותו ל' שנתפס ונחשד בסחר בסמים, אמנם לא ימצא את עצמו עשרים שנה מאחורי סורג ובריח, אך בהחלט סביר כי אם לא יתווה אסטרטגיה משפטית נכונה, יקבל ענישה חמורה.

האם להיעדר עבר פלילי ישנה השפעה?

הבינו כי די בכך שתקנו עבור חבריכם סמים ותחלקו ביניהם בתמורה לתשלום מהם, הרי שתפיסתכם בנושא זה תיחשב אף היא לעבירת סחר בסמים.

אך הנושא שזה עתה תואר לעיל, גם מתאים לאנשים רבים נורמטיביים לחלוטין אשר לא התכוונו לסחור ובטח לבטח שלא ראו בכך כסחר. 99.9% מהפעמים, הרי שאנשים אלו אינם מביאים עמם עבר פלילי, והנה עתה הם נקלעו לסיטואציה הקשה לראשונה בחייהם.

בתי המשפט אכן יודעים להסתכל בעין מקלה על נסיבות העבירה, אך חשוב להסביר את הנסיבות באופן מפורט באמצעות ייצוגו של עורך דין המתמחה בתחום. שכנועו את בית המשפט כי אכן לא נעשתה כל פעולת סחר, יכולה לשנות באופן משמעותי את מידת החריפות של הענישה.

פנו עוד היום לקבלת ייעוץ

שימוש בסמים קלים יכול להתקיים במגוון רחב של נסיבות. אם נקלעתם לסיטואציה שאינכם יודעים כיצד להתמודד עמה, מוטב לפנות באופן מידי לקבלת ייעוץ מטעם עורך דין אשר יבדוק את נסיבות המקרה ויחליט באם יש צורך בייצוג מקיף והתוויית אסטרטגיה משפטית.

לקבלת פרטים נוספים, משרדנו זמין 24 שעות ביממה במספר הטלפון: 072-3974572.

לקבלת שיחה חוזרת, השאירו פניה באתר.