מה זו חקירה במשטרה? ומה זכויותיכם?

חקירה במשטרה
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

מהי חקירה משטרתית? ומה הן השלכותיה?

חקירת משטרה, זה אינו דבר של מה בכך. יש לדעת כיצד לענות לחוקר ואם תדעו לענות נכון, תסתיים חקירה במשטרה בסגירת התיק, או רישום משטרתי. במקרה הגרוע, החקירה עשויה להסתיים במעצר. 

אם הוזמנתם לחקירה  בתחנת המשטרה הקרובה אליכם, לפני שנכנסים לחקירה, יש לדבר עם עו"ד פלילי

כל מילה שתאמרו ללא ייעוץ משפטי של עו"ד, עשויה לשמש כנגדכם כראייה בביהמ"ש. יש לדעת כי אתם מצולמים ומוקלטים מה שהופך את התהליך למורכב יותר, וזאת אם לא תדעו לענות נכון או תבינו את משמעותו של המעמד.

אנשים שאינם עבריינים ונחשבים כנורמטיביים, עשויים להתבלבל, עד כי הם עשויים לאבד את הריכוז ולפלוט דברים שעשויים להיות בעוכריהם.  

מטרתה של חקירה משטרתית, היא  לברר אם בוצעה עבירה פלילית, מי היה מעורב באירוע, חוץ מהנחקר ועוד.

יש לשים לב, כאשר החוקרים "נחמדים מדי" ומצהירים כי ברצונם לסייע לכם והם ידברו יפה ויראו אדיבים, כאן במיוחד עליכם להיזהר.

לחקירה משטרתית ישנן השפעות מרחיקות לכת במשפט או באשמה

משטרת ישראל היא זו שמופקדת על חקירות פליליות. יש לדעת, כי לחקירה המשטרתית, יש השלכות מרחיקות לכת  על ההמשך של ההליך הפלילי וכן, לקבילות הראיות שנאספו נגד הנחקר/חשוד.

לחוקרי המשטרה יש הרבה טריקים אשר עשויים להוציא כל חשוד או נחקר מהאיזון. יש לציין כי תשאול בע"פ, זה סוג של חקירה סמויה,גם אם לא נעשה בחדר החקירות, הוא גם נחשב כחלק מהחקירה והוא יירשם בדו"ח התשאול.

בקש מהחוקר במשטרה להציג בפניך את החשדות העומדים נגדך

כל חקירה במשטרה נקראת חקירה תחת אזהרה, יש לשמוע מה החשדות העומדים כנגדכם. אם לא הבנתם, יש לבקש פירוט נרחב יותר. שימו לב כי כל דבר שתאמרו לחוקר המשטרתי, ישמש כראיה בביהמ"ש. 

אם אתם מעוניינים לענות, בקשו כי כל מה שתאמרו יירשם בפרוטוקול החקירה. יש לשים לב ולאחר שנחקרתם, לפני חתימתכם קראו היטב את הפרוטוקול ורק אז תוכלו לחתום.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

זכויות הנחקר ושמירה על זכות השתיקה

זכותו של כל נחקר, לשמור על זכות השתיקה בעת שהוזמן לחקירה משטרתית. זכותו של כל חשוד שנחקר במשטרה לשמור על שתיקתו, גם אם יאמרו לכם החוקרים, כי מדובר על עבירה פלילית ואתם עשויים לגרום לחקירה להסתבך. מומלץ להתעלם מהערה זו, היות ומטרתה היא לשבור את הנחקר. זכותך המלאה לבקש  ייעוץ של עורך דין לפני חקירה. יש לציין כי שוטר אינו יכול לעצור אתכם למעלה מ-5 ימים ורק שופט תורן, יוכל להחליט בדבר הארכת מעצר. אם החליט החוקר לעצור אתכם, שאלו מה עילת המעצר. אם מדובר על חקירה משטרתית בלבד, השוטר יכול לעכב אתכם בין 3-6 שעות בלבד.

יש לדעת, כי זכות השתיקה ניתן יהיה להשתמש בה, רק במקרים כאשר החוקר מוביל אתכם למצב שבו תאלצו להודות באשמה המיוחסת לכם, אז תוכלו לשמור על זכות השתיקה. ייעוץ של עו"ד פלילי, חיוני כבר לפני החקירה, מה שיכריע לגבי הליכי החקירה ועד למשפט, במידה ויתקיים.

התייעצו עמנו

לקבלת מידע נוסף ניתן להשאיר פניה באתרנו או ליצור עמנו קשר טלפוני 24/7.