התיישנות עבירה פלילית – מהו דבר החוק?

התיישנות עבירה פלילית - מהו דבר החוק?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

מתי חלה התיישנות על עבירה?

חוק סדר הדין הפלילי התשמ"ב מגדיר לגבי התיישנות עבירה פלילית ומתי התיישנות זו חלה. לפי סעיף 9 לסדר הדין הפלילי, אי אפשר להעמיד אדם לדין, במידה והעבירה שתלויה נגדו התיישנה. גם סעיף 24 לחוק העונשין מחלק את העבירות לפי דרגת חומרתן. למשל עבירת חטא, עבירת עוון ושפע, וכן, לפי דרגת חומרת העבירות הפליליות, תשתנה תקופת ההתיישנות לפי כל עבירה בהתאם.

למשל על עבירות פשע הינה העבירה החמורה ביותר, כאשר העונש על עבירה זו הוא של 3 שנים  ומעלה, תלוי בעבירה עצמה. עבירת עוון, היא עבירה אשר נקבע לה עונש של ריצוי מאסר לתקופה שעולה על 3 חודשים ושאינה עולה על 3 שנים. חטא, היא עבירה שנקבע לה עונש מאסר על תקופה שאינה עולה על 3 חודשם ומדובר על העבירה שנחשבת לקלה ביותר בתחום העבירות הפליליות.

תקופות ההתיישנות לפי סוג העבירות

יש לציין, כי תקופת התיישנות עבירה פלילית, יכולה לחול לאחר חישוב בנפרד. כאשר מדובר על עבירות חטא, שעונשן לא עולה על 3 חודשי מאסר, תקופת  ההתיישנות על עבירה זו, תהיה שנה. עבירת עוון, תקופת ההתיישנות לא תעלה על 3 שנים. עבירות פשע, אשר דינן 7 שנות מאסר ומעלה, מתיישנות בתום 15 שנה מיום שהעבריין ביצע את העבירה. 

למשל על עבירות מסוג רצח עם (שיתוף פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה) או עבירת רצח של ראש ממשלה מכהן ( ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל), עבירות מסוג זה לעולם אינן מתיישנות. עבירת רצח אדם,, הרישום הפלילי יימחק בתום 20 שנה מיום ביצוע העבירה.

מה המשמעות של התיישנות רישום פלילי?

המשמעות של מחיקת רישום פלילי שמורה עדיין במאגרי המידע של המשטרה, כאשר המשטרה אינה מוסמכת להעביר את המידע לגורמים שיוכלו לעיין ברישום הפלילי לפני שיימחק או יתיישן. 

מי שכן יכול עדיין לראות את מהות העבירות והרישום הפלילי בגינן, הם: השב"כ, משטרת ישראל, היועמ"ש והוועדה לבחירת שופטים. בכללי, העיקרון קובע, כי תקופת המחיקה תחול 10 שנים מיום תקופת ההתיישנות של התיק הפלילי.

או השאיר/י פניה לקבלת שיחה חוזרת:

רישומים פלילים חלקן הגדול אינו תקף לעד

רישום פלילי אינו תקף לעד, אך מדובר על 7 שנות התיישנות מיום ביצוע העבירה. מצד שני זה לא נגמר בזאת, היות ולאחר תקופת 7 שנות ההתיישנות, תחול תקופת מחיקת התיק שהיא 10 שנים. גם כאן, רק גורמי הביטחון וגורמים מצומצמים יוכלו לראות את הרישום הפלילי.  אזרח אשר ביצע עבירה פלילית, שואף לכך שתחול התיישנות עבירה פלילית, מה שיסייע לו למצוא עבודות בקלות והרישום לו יהיה לו לרועץ. יש להתייעץ עם עורך דין פלילי הבקיא בתחום, כך שניתן יהיה לבדוק את מצב ההתיישנות בתיק או המחיקה שלו.

בית המשפט העליון, ציין לא פעם את החשיבות הרבה של התיישנות עבירה פלילית בדין הישראלי. זוהי זכותו של כל נאשם להליך פלילי הוגן ולחירות.

התייעצו עמנו

לייעוץ משפטי פלילי השאירו פניה באתרנו או צרו עמנו קשר טלפוני 24/7.