עבירות פליליות בדיני עבודה

עבירות פליליות בדיני עבודה
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

היבטים פליליים בדיני עבודה

בגדול, תחום דיני עבודה, הוא תחום שבו נידונים עניינים שהינם בין עובד למעסיק שלו. הדיון על אלה נעשה בבית דין לעבודה בפני הרכב הכולל, נציג מטעם העובדים ואילו השני הוא נציג מטעם המעסיקים ושופט או מספר שופטים. 

ישנה טעות רווחת בקרב המון אנשים, לפיה בגלל שמדובר על נושאים שקשורים לענייני עבודה, לא יהיו להם גם השלכות הקשורות לרישום פלילי, פתיחת הליכים פליליים וכו'. ובכן, כאן נבהיר ונאמר, שיש המון מקרים בהם יש גם השלכות פליליות. לדוגמה, יש הרבה מעסיקים שלא מכירים מספיק טוב את החובות שיש להם כלפי העובדים שלהם וכך הם עשויים להסתכן בכך שיוגשו נגדם כתבי אישום פליליים ובכלל שינקטו נגדם הליכים פליליים נוקשים.

אי תשלום פיצויים לעובד - עבירה פלילית לכל דבר

על המעסיק ליישם את מה שנפסק בבית הדין לעבודה. אם נפסק שיש לשלם פיצויים וקנסות בגלל אי היכרות עם החוק, הרי שהוא צריך לקיים את הפסיקה. אם היה בוחר להתייעץ עם עורך דין מתאים כמו עורך דין דיני עבודה וכמו כן עורך דין פלילי, הרי שאלו היו יכולים להסביר לו את דברי החוק, מה אומרת האכיפה לגבי תשלום של פיצויים ובכלל קיום של זכויות עובדים וכמו כן שעל פי החקיקה העובד זכאי להגנה לפני המעסיק וכו'. 

כך המעסיק היה מודע לחוק ומכיר אותו ובהתאם לכך היה יכול להימנע או להפחית עונש שיינתן לו במסגרת הליך פלילי שנפתח כנגדו. אין ספק שאף מעסיק לא היה רוצה להיות מורשע בפליליים, כי הדבר יכול להשפיע קשות לא רק על הצד הכלכלי של העסק או החברה, אלא גם על שמו, האפשרות לקיים שיתופי פעולה בארץ ובחו"ל וכו'.

דיני עבודה במישור הפלילי

אם הוזכר קודם נושא של אי תשלום פיצויים כעבירה פלילית, נוכל גם לראות שנושא של אי תשלום שכר מינימום גם הוא חושף את המעסיק לעונש מאסר או קנס כבד ורישום פלילי. מעבר לכך, כך גם לגבי עבירות הקשורות לחוק שעות עבודה ומנוחה, ניהול פנקס שעון נוכחות לעובד וכו'. יש המון מקרים הקשורים לדיני עבודה, שיכולים בקלות להפוך למקרים פליליים. כנ"ל גם לגבי מקרים מובהקים של הטרדות מיניות במקום העבודה, הטרדות מילוליות, פגיעה בסביבת העבודה וכו'. 

שורה תחתונה

רצוי לקבל ייעוץ משפטי מתאים מעורך דין שיש לו ניסיון, מקצועיות ושיש עליו המלצות. אם יש צורך, נסו להתייעץ עם יותר מעורך דין אחד. קבעו פגישה או שוחחו בטלפון, ספרו על הבעיה ובהתאם לכך עורך הדין יציע לכם פתרונות וכמו כן ייצוג משפטי. אם המעסיק הפר את הזכויות שלכם, אל תוותרו ותנסו להתנהל מולו בעצמכם ולפתור את המצב בדרך שאתם חושבים שתטיב עימכם. לשם כך, יש בעלי מקצוע כמו עורכי דין. תנו להם לעשות את העבודה שלהם, על הצד הטוב ביותר.