הליך פלילי: מה זה בעצם?

הליך פלילי מה זה בעצם?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

שלבי ההליך הפלילי

ההליך הפלילי מתחיל להתקיים למעשה החל מן העת בה מוגשת כנגד אדם תלונה במשטרה.

האם בהכרח הדבר אומר כי ההליך הפלילי ירקום עור וגידים ויהפוך בסופו של דבר לכתב אישום? אין כל ערובה לכך שהליך פלילי יסתיים בסופו של יום בהגשת כתב אישום, אך בהחלט ניתן לחזות זאת בכפוף לחומרת המעשים המיוחסים.

כיצד ההליך הפלילי "מתגלגל"?

החל ממועד הגשת התלונה, על המשטרה לברר את הנסיבות של המקרה.

יש לציין כי לעתים לא תוגש תלונה במשטרה, כי אם המשטרה עצמה תחליט לעכב לחקירה משטרתית את הנחקר. מקרים נפוצים בהם ניתן לראות זאת הינם תאונות דרכים בעלות נפגעים ופצועים קשה. במקרים שכאלו, הנהג הפוגע עלול לא פעם להיות מעוכב לחקירה באם הדבר מתאפשר מבחינה בריאותית.

דעו כי אם עוכבתם לחקירה ללא דיחוי וללא כל הכנה מוקדמת, הרי שמוטב להזעיק את שירותיו של עורך דין פלילי באופן מידי, וזאת לצורך קבלת ייעוץ, הכנה לקראת החקירה ומתן מידע מקיף אודות הזכויות במהלך המעמד החקירתי.

חקירה משטרתית

מטרת החקירה היא לברר את נסיבות האירועים, להבין האם אכן התקיימה העבירה או לחילופין אם ישנו חשד סביר שאכן עבירה זו התקיימה.

באפשרותם של גורמי אכיפת החוק כאמור, לעכב את האדם החשוד לחקירה ללא דיחוי, או לזמנו לחקירה באופן רשמי וזאת לאחר שנתקבלה תלונה.

על הנייר, אכן המטרה הראשית של החקירה במשטרה היא לברר את הנסיבות ולהבין מה מן הנתונים שהוגשו הינם עובדות, ומה איננו תואם את המקרה שאירע.

על הבנה זו, רבים ניגשים לחקירה ללא כל ייעוץ מקדים. זוהי דרך לא נכונה לפתוח הליך פלילי אל מול גורמי אכיפת החוק. אין זה משנה עד כמה אתם בטוחים בחפותכם, הרי שלייעוץ טרם החקירה ישנו תרומה משמעותית באשר להמשך הדין הפלילי. דעו: כל מילה אשר נאמרת בחדר החקירות, הרי שדינה כדין ראייה קבילה בבית משפט.

אם "תניחו" שדבר מה קרה, הרי שגם הנחת יסוד זו שעלתה במהלך השיחה עם החוקרים, מתועדת בקפידה ועלולה לשמש כנגדכם בהליכים מאוחרים יותר בבית המשפט.

>> ראו מידע נוסף אודות חקירה באזהרה

דעו: ייתכן ובתום החקירה או לאור נסיבות המקרה, המשטרה או גורם אכיפת חוק אחר, יחליט כי יימצא עזר רב בהחזקת החשוד במעצר ימים או מעצר עד תום ההליכים. למידע נוסף בתחום ראו את המאמר הבא.

הגשת העמדה לדין

לאחר שהמשטרה סיימה לאסוף את הנתונים ולהסיק את המסקנות המתבקשות, הרי שעליה להעביר את המידע שנפתח בהליך הפלילי אל עבר התביעה.

למעשה, זהו השלב שמרביתנו מכירים כי המידע הועבר לפרקליטות בהתאם למחוז המדובר, ובה יושבים אנשי המקצוע התובעים, בודקים את החומר שהוגש אליהם, ושוקלים אם אכן להגיש או לא להגיש כתב אישום כנגד החשוד.

רק מן ההליך המדובר, ניתן להבין כי אכן החקירה המשטרתית טומנת בחובה השלכות הרות גורל באשר לעתידו של החשוד. אם אכן נמצא כי יש להגיש כתב אישום כנגד החשוד, הרי שהתיק מועבר אל בית המשפט.

התנהלות בבית המשפט

עתה המערכה עוברת לבית המשפט והחשוד כעת הינו נאשם אשר צריך להוכיח את חפותו אל מול גורמי אכיפת החוק.

מטרתו של עורך דינכם היא בין היתר למנוע את ההגעה לבית המשפט ולהגיע להבנות מקדימות. לעתים, ההגעה להבנות מקדימות טרם בית המשפט, יכולה לשנות באופן מהותי את חומרת גזר הדין.

הכרעה

ככל הנראה, השלב הקשה ביותר מן הפן הנפשי עבור כל נאשם – מתן גזר הדין עם תום ההליכים המשפטיים.

לאורך כל תקופת המשפט, יפעל עורך דינכם כדי לבחון את הראיות, להציג תקדימים משפטיים, ולמעשה להפעיל את האסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר אשר תוביל לזיכוי מוחלט או לחילופין להקלה משמעותית בחומרת הענישה הצפויה.

באם בית המשפט גזר את דינו של הנאשם באופן שאיננו פרופוציונלי או שאיננו מתקבל על הדעת, הרי שניתן להגיש ערעור.

ייצוג לכל אורך הדרך

המשפט הפלילי הינו סבוך ומורכב ולא אחת דורש אסטרטגיה משפטית המשתנה בהתאם לנסיבות שנוצרות.

משרד עורכי דין איזבל פוקס ואזנה מתמחה בהליך פלילי מורכב ומספק ייעוץ וליווי מקצועי במגוון רחב של עבירות וחשדות.

זכרו כי אין מדובר במערכה שתמה החל מסיום המשפט, וכי כל שלב ובו תתנהלו בצורה לא נכונה, הרי שהוא בעל השפעה משמעותית על עתידכם.