עדות במשטרה של אדם בעל לקות נפשית

עדות במשטרה של אדם בעל לקות נפשית
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

חקירה במשטרה לאדם הלוקה בנפשו

לא פעם ולא פעמיים אנו שומעים בחדשות טענות בדבר בדיקת האפשרות להכרזה על אי-שפיותם של חשודים במעשים פליליים שונים. אך מה קורה כאשר אחד מן העדים במסגרת החקירה במשטרה הוא בעצמו אדם אשר הוכח מעבר לכל צל של ספק כי איננו בריא בנפשו? האם עדותו קבילה מבחינה משפטית? ואיזה משקל מייחסים לכך החוקרים בתחנת המשטרה?

על-פי מה נקבע משקלה של עדות?

בדיוק כמו שכל מילה ומילה הנאמרת מפי הנחקר, עלולה להפוך אותו לחשוד מרכזי ואף להוות כראייה בעלת ערך משפטי נגדו, כך עדות הנגבית במסגרת הליכים משטרתיים, עשויה לספק ערך ראייתי מספק לצורך מעצרו של חשוד. לאור זאת, כל עדות באשר היא מתאפיינת בהיבטים רגישים אשר בוחנים את מהימנותה וטיבו של האדם המעיד. במאמר זה נרצה לדון בהרחבה באשר למשקל המשפטי הקיים על עדות מטעם אדם אשר אובחן כלוקה בנפשו.

אך האם יהיה זה נכון להתמקד רק באבחנה מקצועית שכזו? על-פי פקודת הראיות הרי שמידת מהימנותו של עד איננה נקבעת רק על-ידי לקות נפשית, וזוהי אבחנה רחבה הרבה יותר אשר שמורה לשיקול דעתו והכרעתו של השופט. למעשה במסגרת איסוף הראיות, על גורמי האכיפה והמשפט להפעיל את שיקול דעתם באשר לאמיתות דבריו של העד במסגרת החקירה ולאורך שלבי המשפט.

פסילת עד על לקות נפשית

יהיה זה קשה מאוד עד בלתי סביר לפסול את עדותו של אדם הלוקה בנפשו וזאת רק כיוון שאובחן ככזה. מערכת אכיפת החוק בישראל מעניקה לעדות משקל רב המתייחס למספר רב של נדבכים. נדבך אחד המערער את אמינות העדות, איננו מספק כך שניתן יהיה לפסול אותה כליל.

בין שמדובר בסוגיה נפשית ובין שמדובר בבעיה שכלית, הרי שאמינות העדות נתונה לשיקול דעתם של החוקים כמו גם הרושם שנוצר בעיני השופט. ייתכנו מקרים בהם תידרש חוות דעת נוספת, אך גם בקשות שכאלו הרי שהן שמורות לשיקול דעתו של בית המשפט.

אך ישנו הבדל עליו יש לתת את הדעת

אחד מן הדברים המאפיינים את ענף המשפט והאסטרטגיה המשפטית לניהול תיק פלילי, הוא בכך שכל מה שמובן מאליו איננו מובן כלל. חשוב לקחת את כל הנתונים ועל-פיהם לבסס את קו ההגנה. משקלה של לקות נפשית אמנם נחשב לקל באופן יחסי, אך בכל זאת ישנו משקל אותו חשוב לקחת בחשבון.

חקירתו של עד בעל לקות נפשית איננה זהה לחקירה של עד רגיל. במקרים אלו, הרי שייתכן ותידרש מעורבותו של חוקר מיוחד המתמחה בעניין. כל מקרה הוא לגופו ולא ניתן לצאת בהצהרות מרחיקות לכת, אך כן יש לציין כי כל נתון באשר הוא, הרי שהוא בעל השפעה ניכרת על התפתחותו של התיק הפלילי.

זקוקים לייעוץ משפטי? פנו עוד היום לעו"ד פלילי מיומן שיבחן את המקרה ויתווה אסטרטגיה משפטית נכונה.

למידע נוסף התקשרו : 052-6476887 או השאירו פניה באתר.